Gå til innhold

hvordan stille tenning?

Ranger emnet


texas_ranger

Anbefalte innlegg

Fikk ikke noen svar i mazda seksjonen så prøver her.

heisann sliter litt med at bilen tenner på feil tidspunkt.

 

det lokter surt og får av og til etter tenning når jeg starter den.

pluss at hvis jeg ligger og koser meg på "arbeids turtall" og gir flat pedal så er det akkurat som det er automat kasse, det tar noen sekunder så gyver den litt mere på.

og når jeg skal starte den så virker det av og til som om den skal til og tenne feil vei, den kinner fint så kommer det en lyd akkurat som om den skal til og starte pluss at startmotoren stopper opp men rett etter kinner den igjenn.

 

fikk problemer i her en kveld da jeg skulle kjøre hjem, fikk etter tenning som slo heilt tilbake inn mot innsuget fra forgasseren, og der sitter det en litten propp som blei skutt ut så den sugde noe heilt enormt med falskluft og var veldig lite arbeds villig og fuska noe værre.

 

 

er snakk om 323`en (E5 motor, er forøvrig lik på B5 motoren bare at E5 motoren har register kjede i stedet for reim som B5 motoren har)

 

takker for alle svar

mazda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du stiller ved å løsne og vri på fordelern.

Lys med stroboskop lampe ned på reimhjulet på veiva og se at merket på reimhjulet stemmer med tenningstidspunkt merkinga på dekslet ved siden av hjulet..står sikkert i boka eller en plass i motorromme hva den skal ha i tenning. vil tippe runtom 5 grader før ØD.

For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var det første som slo meg at tenninga var rar.

men mulig det er gasseren også ja, men i og med at jeg plages litt med tetter tenning så skulle jeg tro at det er tenninga..

og vet at fordelere sitter godt fast men har rota mye neddi der i det siste så mulig den har fått seg en dult eller ti. forgasseren har jeg ikke rørt. men de stilte vist bittelitt på den på EU kontrollen for og få ned Co2 utslippa, så den er sånn som den var da bilen var ny nå ijallefall etter utslipa og bedømme.

mazda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk fordelerlokk og rotor for sprekker.... var AKKURAT sånn mazda'n til en kompis av meg var, en 84 mod 323 1,5 LX.

 

Du har ikke stifter og kondensator på din bil, så det er utelukket.

du kan prøve å vri på fordeleren, men jeg hadde inspisert det fordelerlokket før jeg hadde rørt noe som helst med tenning!

 

Og som SlitenVolvo sier, så er de forgasserene der helt Superkresene på at vakum-slanger er i orden.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men de stilte vist bittelitt på den på EU kontrollen for og få ned Co2 utslippa, så den er sånn som den var da bilen var ny nå ijallefall etter utslipa og bedømme.

 

Der har du trolig også grunnen til problemet. Men sjekk fortenninga uansett da. Fint å være sikker. Aner ikke hva den skal være på tomgang på motoren din, men sikkert en plass mellom 5-15 grader. Og så skal den opp til 30 grader når du ruser opp motoren til 3000rpm.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mager blanding ettertenner glatt det...behøver ikke noe feil tenning for det. Og når de magrer den ut for å klare CO'en,blir den ofte grei på tomgang men helt på skogen med en gang den belastes. Litt ut på CO-skruen,sånn at du får litt fetere blanding enn Staten vil du skal ha,så ettertenner den ikke,går bedre,bruker mindre bensin og sannsynligvis får du ganske mye bedre respons på et brått pådrag fra lavt turtall....

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det osm er litt rart er det at bilen har funka fjell fra februar da jeg hadde den på kontroll det er kun de siste månedene den har begynt og føkke seg. men kan kansje ha noe med luft temp og fuktighet også og gjøre?

 

vet at det en del eldre biler som har vinter/sommer bryter på luft/bensin men finner ei det på bilen min.

 

 

og en anna ting mens jeg har en post her inne.

 

hvorfor i helsikken går det en slange fra inntaket på luftfilteret ned til øverste del av eksos anlegget? da trekker den jo varm luft og den skulle da gått bedre med KUN kald luft eller har denne slangen noen annen fungsjon?

mazda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor i helsikken går det en slange fra inntaket på luftfilteret ned til øverste del av eksos anlegget? da trekker den jo varm luft og den skulle da gått bedre med KUN kald luft eller har denne slangen noen annen fungsjon?

 

den ventilen velger å suge varm-luft fra eksosmanifolden for å forhindre forgasser-ising, når det er under 5 grader i luften et sted.

Det er tross alt bedre med en motor som går litt dårligere, enn en som ikke går i det hele tatt pga is om vinter'n.

 

 

Men tilbake til spørsmålet ditt:

Gå over dette fordelerlokket ditt! nå som det er væromslag om natta,etz, skal det INGENTING til for at gammel plastikk sprekker, og med EN gang du har sprekk i fordelerlokket, så kommer det fuktighet inn, og du har et helvetes stor problem med feiltenning, SYKT dårlig ytelse, startproblemer, med mer.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår