Gå til innhold

Kjøpt V70, men:

Ranger emnet


Belia

Anbefalte innlegg

Kjøpte en 05 modell V70 som har rulla 39000 km. Alle dekka var slitt i ytterkant, noe jeg synes var rart. Det står 225 på 17 toms originale felger som er mye kantstøtte.

Det er en liten vibrasjon i rattet, ikke mye, men kan dette skyldes dekk eller felg?

For at bilen skulle gå rett frem må rattet svinges noe mot høyre.

 

Jeg fikk det inn i kontrakten at selger skulle ta en forstillingskontroll, eventuelt rette opp feil, balansere hjula og gi med målepapir på dette.

 

Bør jeg være fornøyd med dette?

Kan det være andre ting som gir slike symptom?

Om selger ikke har fått rettet dette opp, kan dette være dyre saker å få i orden?

Belia

V70 D5 Summum 2005

945 LT LPG 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis problemet ligger i dekk/felg eller i selve opphenget vil det vise seg på en hjulstillings kontroll. Den tar slakke og utslitte foringer etc i samme slengen. Hvis problemet er skjeive felger vil en balansering vise det, så jeg tror du kan være ganske sikker på at du finner feilen og får den rettet.

Dont worry, I'm an expert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde krevd dette før jeg hadde kjøpt bilen.

kantkjørte felger kan skape ubalanse.

4hjuls kontroll koster 1800 ca,

 

Forsåvidt enig, men jeg fikk den såpass billig at jeg ikke var i noen god forhandlingsposisjon.

Tenkte at jeg må bytte felger uansett, så jeg går for 2 nye pakker med felg/dekk.

Lurte på om det ellers kunne være noe skummelt som gjør dette.

Har ingen erfaring med forhjulsdrift og de prob dette kan føre til i opphenget/drivverk framme.

Jeg kan trekke meg fra handelen om selger ikke får rettet opp forhjulsstillinga/rattet.

Belia

V70 D5 Summum 2005

945 LT LPG 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt enig, men jeg fikk den såpass billig at jeg ikke var i noen god forhandlingsposisjon.

Tenkte at jeg må bytte felger uansett, så jeg går for 2 nye pakker med felg/dekk.

Lurte på om det ellers kunne være noe skummelt som gjør dette.

Har ingen erfaring med forhjulsdrift og de prob dette kan føre til i opphenget/drivverk framme.

Jeg kan trekke meg fra handelen om selger ikke får rettet opp forhjulsstillinga/rattet.

 

Hvis du merker det bedre under gasspådrag enn når bilen bare triller i nøytral, eller den rister mer når du svinger og gir litt på kan d være en liten ubalanse i en drivknute. er lite sannsynlig.

Dont worry, I'm an expert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få sjekket forstillingen og om bilen har vært kolisjonsskadet. Veldig dårlig tegn at rattet må holdes skeivt for at bilen skal gå rett frem. Sjekk også om bilen lager 4 spor når du kjører rett frem isteden for 2. En 4 hjulkontroll vil avdekke evt mangler i hjulgeometrien. Skeive alufelger kan rettes opp til en billig penge..

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på reklamasjon på kjøp, tror jeg ikke du har noe du kan klage på. Skade på felger er var jo synlig.

 

Og med tanke på at bilen er en 05 modell, kan du sende den inn til hvilken som helst volvo-forhandler på garanti og få forstillingskontroll/evt bytte noen deler uten å betale en krone for noe som helst...

[ ]'02 Impreza WRX

[x]'83 Starlet KP61

[x]'98 Impreza GT

[x]'91 Nissan 300ZX Twin Turbo US-spec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du merker det bedre under gasspådrag enn når bilen bare triller i nøytral, eller den rister mer når du svinger og gir litt på kan d være en liten ubalanse i en drivknute. er lite sannsynlig.

 

Ok. Fint å vite.

Hva koster det å skifte drivknuter? Kostbart?

Som sagt tidligere, er bare vant med 940 RWD:)

Belia

V70 D5 Summum 2005

945 LT LPG 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Fint å vite.

Hva koster det å skifte drivknuter? Kostbart?

Som sagt tidligere, er bare vant med 940 RWD:)

 

Det koster stortsett ikke all verden. med litt flaks får du en komplett uoriginal til noen lapper! Men som jeg sa, det er ganske usannsynlig, og jeg tviler på at det er problemet! tror nok du skal konsentrere deg om felgene til å begynne med! :)

Dont worry, I'm an expert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster stortsett ikke all verden. med litt flaks får du en komplett uoriginal til noen lapper! Men som jeg sa, det er ganske usannsynlig, og jeg tviler på at det er problemet! tror nok du skal konsentrere deg om felgene til å begynne med! :)

 

Ok. Og skulle det være noe kollisjonsskade som gjorde det burde det vel være lett og se under bilen. Eller?

Belia

V70 D5 Summum 2005

945 LT LPG 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Og skulle det være noe kollisjonsskade som gjorde det burde det vel være lett og se under bilen. Eller?

 

hvis d er gjort skikkelig jobb med rettinga, er det veldig vannskelig å oppdage. Er det gjort skikkelig jobb, er det stortsett ikke noe problem heller :)

 

Den beste måten å finne kollisjons skader på er å sjekke bærende konstruksjoner etter sprekker i lakk over sveiser. Hvis det har skjedd noe er det der d vil vises først! finner du noe mistenkelig skraper du bort litt lakk med et skrujern og ser hvordan sveisen ser ut. finner du sprekker er det stor sjangse for at den er tidligere kollisjonsskadet.

 

Er det glipper og "ujevnheter" der skjermer møter panser, der panseret møter lykter eller lignende kan d også være verdt å spørre selger om de har lagt merke til dette tidligere. D er synd, men mange biler er faktisk veldig skjeive fra fabrikk, så det er ikke umulig at bilen er slik den alltid har vært, selv om du finner store ujevnheter.

Dont worry, I'm an expert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis d er gjort skikkelig jobb med rettinga, er det veldig vannskelig å oppdage. Er det gjort skikkelig jobb, er det stortsett ikke noe problem heller :)

 

Den beste måten å finne kollisjons skader på er å sjekke bærende konstruksjoner etter sprekker i lakk over sveiser. Hvis det har skjedd noe er det der d vil vises først! finner du noe mistenkelig skraper du bort litt lakk med et skrujern og ser hvordan sveisen ser ut. finner du sprekker er det stor sjangse for at den er tidligere kollisjonsskadet.

 

Er det glipper og "ujevnheter" der skjermer møter panser, der panseret møter lykter eller lignende kan d også være verdt å spørre selger om de har lagt merke til dette tidligere. D er synd, men mange biler er faktisk veldig skjeive fra fabrikk, så det er ikke umulig at bilen er slik den alltid har vært, selv om du finner store ujevnheter.

 

Ok. Nyttig info. Takker.

Men i utgangspunktet ser bilen helt dønn strøken ut, og med bare 39000 km på telleren burde den være strøken. Det er vel begrenset hvor mye som kan gå galt på den korte tiden.

Belia

V70 D5 Summum 2005

945 LT LPG 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det glipper og "ujevnheter" der skjermer møter panser, der panseret møter lykter eller lignende kan d også være verdt å spørre selger om de har lagt merke til dette tidligere. D er synd, men mange biler er faktisk veldig skjeive fra fabrikk, så det er ikke umulig at bilen er slik den alltid har vært, selv om du finner store ujevnheter.

 

En liten digresjon:

I sommer prata jeg med eiern av den aller første saab cabrioleten fra 1983 ellerno sånt. Siden dette var en prototype, (vel fungernede sådan), ville INGEN av karosseridelene passe hvis han skulle kjøpe nye. Gjaldt alle delene, skjermer, panser, bagasjeluke etc. Grunnen til dette var at denne bilen var håndbygget, og derfor helt rett. Produksjonsutgaven av saab 900 derimot, er 11 mm lengre på den ene siden enn den andre, og karosseridelene er dermed tilpasset dette... Noget spesielt, men husk at dette var tidlig på åttitallet, var vel ikke helt normalt med lasermålinger heller;)

 

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten digresjon:

I sommer prata jeg med eiern av den aller første saab cabrioleten fra 1983 ellerno sånt. Siden dette var en prototype, (vel fungernede sådan), ville INGEN av karosseridelene passe hvis han skulle kjøpe nye. Gjaldt alle delene, skjermer, panser, bagasjeluke etc. Grunnen til dette var at denne bilen var håndbygget, og derfor helt rett. Produksjonsutgaven av saab 900 derimot, er 11 mm lengre på den ene siden enn den andre, og karosseridelene er dermed tilpasset dette... Noget spesielt, men husk at dette var tidlig på åttitallet, var vel ikke helt normalt med lasermålinger heller;)

 

mvh oddi

 

Ja, har vært utfor det samme! :) Og mandagsbiler finnes enda, d er d ikke tvil om. \o/

Dont worry, I'm an expert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår