Gå til innhold

x3200 feil, eller brukerfeil fra min side?

Ranger emnet

Sheep

Anbefalte innlegg

Fikk for drøyt 2 timer siden en soundmagus x3200 i posten.

Når jeg har koblet opp denne, sjekket kablinger opp mot manual osv

og skal begynne å stille så ryker elementet mitt.. Da ved 55% gain og 4Ohm... i mitt hode skal dette være under 600w, og subben skal ikke ryke av den årsaken? (Står 600w max på elementet, cadence sak)

Det er uten tvil at det tok kvelden ivertfall, fordi det røyk ut av porten, og hele bilen luktet svidd elektronikk..

Noe galt ble det, så da er spørsmålet mitt: kan det være noe med forsterkeren eller er det mest sannsynlig brukerfeil?

Edit: Kan jo også legge til at spilleren min sto på 24 av 34 i volum, og at det ikke var noen ulyder i subben for dette skjedde.. Den ga fra seg et dunk og så begynte den og skrape. (Koblet ut strømkoblingen under 2 sekunder etter det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså.. du starta med masse volum og masse gain på en sub som allerede var litt ødelagt? :P

neinei, startet på 0 så klart, og skulle stille inn forsterkeren.

Leste i manualen og her inne at spiller skulle stå på ca 70%, og at man da skulle still gain sakte oppover, til man hørte et snev av ulyd, for deretter og stille det ned igjen til lyden ble klar, så ennda litt ned..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neinei, startet på 0 så klart, og skulle stille inn forsterkeren.

Leste i manualen og her inne at spiller skulle stå på ca 70%, og at man da skulle still gain sakte oppover, til man hørte et snev av ulyd, for deretter og stille det ned igjen til lyden ble klar, så ennda litt ned..

Dette innebærer jo at du må ha et element som tåler den effekten forsterkeren leverer.....

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette innebærer jo at du må ha et element som tåler den effekten forsterkeren leverer.....

det skal vel uansett gi en form for ulyd før det tar kvelden, når gain stilles sakte opp? og jeg stillte SAKTE.. tok meg vel et drøyt minutt å nå 55%, fordi jeg var klar over at forsterkeren leverte mer enn elementet taklet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig når sånt skjer :(

For å tenke litt høyt vil jeg tro dunket du hørte før skrapingen begynte lød omtrent som et "klokk"? Det er sannsynligvis svingspolen som treffer bunnplata. Dette har antakeligvis slått svingspolen skjev, noe som i sin tur forårsaket skrapingen du hørte.Lakken på spoletråden blir skrapt av, og spolen kortslutter...

Hadde du noen form for subsonic-filter tilkoblet da det skjedde? Om vi tenker oss at bassreflekskassa di er tunet ved f.eks. 50 hz vil membranutslaget øke drastisk under denne frekvensen. Uten subsonic-filter (som tar bort de laveste frekvensene) vil altså forsterkeren gi ut full pupp ved f.eks. 30hz-toner, membranen flakser som en gal uten kontroll, og spolen treffer bunnplata.

Med andre ord trenger man ikke gi elementet 600 watt for at det skal ryke, det holder å gi det tilstrekkelig effekt til at spolen bunner, og uten subsonic-filter og høyt tunet kasse skal det ikke så mye til :(

Sier ikke at det er fasiten i dette tilfellet, men det er ihvertfall en pekepinn på hvordan det KAN ha skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig når sånt skjer :(

For å tenke litt høyt vil jeg tro dunket du hørte før skrapingen begynte lød omtrent som et "klokk"? Det er sannsynligvis svingspolen som treffer bunnplata. Dette har antakeligvis slått svingspolen skjev, noe som i sin tur forårsaket skrapingen du hørte.Lakken på spoletråden blir skrapt av, og spolen kortslutter...

Hadde du noen form for subsonic-filter tilkoblet da det skjedde? Om vi tenker oss at bassreflekskassa di er tunet ved f.eks. 50 hz vil membranutslaget øke drastisk under denne frekvensen. Uten subsonic-filter (som tar bort de laveste frekvensene) vil altså forsterkeren gi ut full pupp ved f.eks. 30hz-toner, membranen flakser som en gal uten kontroll, og spolen treffer bunnplata.

Med andre ord trenger man ikke gi elementet 600 watt for at det skal ryke, det holder å gi det tilstrekkelig effekt til at spolen bunner, og uten subsonic-filter og høyt tunet kasse skal det ikke så mye til :(

Sier ikke at det er fasiten i dette tilfellet, men det er ihvertfall en pekepinn på hvordan det KAN ha skjedd.

Det høres jo egentlig ganske riktig ut, fordi jeg rørte ikke subsonic-filteret på forsterkeren i frykt for å vrangstille den og ødlegge noe... kan hende den tanken slo tilbake på meg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer med sub'en... :/

Det går fint å høre seg frem, jeg stiller den til midten og opp eller ned derfra.

På porta kasser bør subsonic stå til omtrent der tuningfrekvensen er, så du unngår det som, vel... det du ikke unngikk, for å si det sånn... :)

For øvrig har du mye forsterker for penga der, hatt et par av dem, og de leverer sakene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer med sub'en... :/

Det går fint å høre seg frem, jeg stiller den til midten og opp eller ned derfra.

På porta kasser bør subsonic stå til omtrent der tuningfrekvensen er, så du unngår det som, vel... det du ikke unngikk, for å si det sånn... :)

For øvrig har du mye forsterker for penga der, hatt et par av dem, og de leverer sakene. ;)

Vet ikke helt om jeg bryr meg om å ha den spesiellt lenge egentlig.. det er returlapp på vei til meg allerede..

Hvis jeg finner ut hvor mye jeg skal stille subsonic filteret på (Les "hvordan finne ut dette?) så kanskje jeg beholder den...

Alle tips og råd til å finne ut dette før man kobler samme sub og amp tas imot med takk! Tar ikke flere sjengser med dette nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du justerer først høgtalerene framme. (forsterker og cd spiller)

So skal du integrere subben med resten av høgtalerene. (skrur opp gain til lyden er bra)

Du trenger ikkje å ha full guffe på anlegget for dette!

Lavpassfilteret er selfølgeligt på (ca 80hz)

Det er sikkert greit å ha på subsonicfilteret og (har ingen erfaring med subsonicfilteret)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider