Gå til innhold

Utveksling på bakaksler

Ranger emnet


klezz

Anbefalte innlegg

Hei!

Er stolt eier av en Volvo 740 Turbo:)

Men den bruker ganske mye bensin når jeg begynner å komme opp i litt fart pga høyt turtall/lav utvekslig.

 

Så derfor lurte jeg på hvilken bakaksel til 740 som gir det laveste turtallet? vis dere skjønner hva jeg mener?

 

Jeg fikk høre at automat bakakslingen har høy utveksling, stemmer dette?

 

en kamerat av meg har en volvo 740 GL med orginal gl bakaksel og han har mindre turtall ved 80km/t enn det jeg har..

 

mvh kristoffer

Volvo, BMW & MB!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at dette ikke gir et fullstendig bilde, men i følge diverse instruksjonsbøker og servicehefter får jeg inntrykk av at 3,15 bare forekommer på 240 1984 med firetrinnskasse (M45). Imidlertid er 3,31 vanlig på 740GL med flere. Ellers har jeg inntrykk av at Turboen vanligvis skal ha 3,54 i bakakselen, noe som kombinert med 0,79-0,80 på overdriven strengt tatt ikke burde gi så mye høyere turtall enn 3,31 og 0,82-0,83 på femte på GLen. På eksemplarer med automat er det nok ikke utvekslingen i bakakselen som er det mest spesielle, men heller at automatkassene har relativt "langt" fjerdegir.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, så jeg får ikke mindre turtall vis jeg bytter til automat bakaksel?

 

Jo du gjør jo det hvis utvekslingen er lavere :)

Du må sjekke hva slags utveksling du har nå, og sjekke utvekslingen på den du skal kjøpe. Er ikke vanskeligere enn det.

Du kan ikke basere deg på att alle aksler til automat er like, da det er en del faktorer som teller inn f.eks. motorstørelse.

Så sjekk først, kjøp siden :)

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke valgt høyere bakakselutveksling enn 3.54:1 på bil med M46-overdrive. For norske forhold med fartsgrenser under 100 tror jeg du bare blir misfornøyd med å bytte til høyere utveksling, B23-motoren er tross alt ingen V8 :notin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem med å anslå utvekslinger ut fra speedometer og turteller, er at feilvisningen eller måleusikkerheten på speedometeret kan være prosentvis minst like stor som forskjellen på utveksling mellom to bakaksler. Det er ofte regelmessighet i hva slags utveksling som ble levert til de forskjellige kombinasjoner av motor og girkasse, men skal man være helt sikker på hva man går fra evt til, er det fare for at man må gå veien om å åpne og telle tenner eller telle omdreininger mens man vrir på akselen...

 

På min 240 med automat ligger turtallet på ca 2000-2100 når speedometeret står på 100. Imidlertid må man ta i betraktning en viss feilvisning, og jeg antar at reell verdi med høyeste utveksling er ca 43-45 km/h pr 1000 o/min. Jeg har ikke undersøkt det direkte, men i følge verkstedhåndbøker og diverse utsagn skal utvekslingen på denne antageligvis være 3,73. Hva som gjelder på en 740 Turbo med automat skal jeg ikke være påståelig med. Men automatkassene har overgir (0,69 på AW, 0,73 på ZF) som er en del "lengre" enn femtegiret/overdriven på M47/M46. Dette kan tyde på at det er lite sannsynlig at det er noe å hente på bakakselen fra en automatbil.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dekkene dine har ca 2000 mm rulleomkrets og utvekslingene er 3,31 x 0,8, har du ca 45 km/h pr 1000 o/min, noe som altså tilsvarer litt under 1800 i 80, 2000 i 90, litt over 2200 i 100. Det er sannsynlig at tilsynelatende høyere fart/lavere turtall enn dette kan tilskrives feilvisning - hvis du da ikke skulle ha den sjeldnere 3,15-utvekslingen i bakakselen, noe som gir ca 5% mer.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår