klezz Skrevet September 27, 2007 Rapporter Share Skrevet September 27, 2007 Hei! Er stolt eier av en Volvo 740 Turbo:) Men den bruker ganske mye bensin når jeg begynner å komme opp i litt fart pga høyt turtall/lav utvekslig. Så derfor lurte jeg på hvilken bakaksel til 740 som gir det laveste turtallet? vis dere skjønner hva jeg mener? Jeg fikk høre at automat bakakslingen har høy utveksling, stemmer dette? en kamerat av meg har en volvo 740 GL med orginal gl bakaksel og han har mindre turtall ved 80km/t enn det jeg har.. mvh kristoffer Siter Volvo, BMW & MB! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet September 27, 2007 Rapporter Share Skrevet September 27, 2007 3.15 utveksling. Finnes originalt i 740 sedan med m47. Har 2100 i 100km/t. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsverm Skrevet September 27, 2007 Rapporter Share Skrevet September 27, 2007 Det er mulig at dette ikke gir et fullstendig bilde, men i følge diverse instruksjonsbøker og servicehefter får jeg inntrykk av at 3,15 bare forekommer på 240 1984 med firetrinnskasse (M45). Imidlertid er 3,31 vanlig på 740GL med flere. Ellers har jeg inntrykk av at Turboen vanligvis skal ha 3,54 i bakakselen, noe som kombinert med 0,79-0,80 på overdriven strengt tatt ikke burde gi så mye høyere turtall enn 3,31 og 0,82-0,83 på femte på GLen. På eksemplarer med automat er det nok ikke utvekslingen i bakakselen som er det mest spesielle, men heller at automatkassene har relativt "langt" fjerdegir. Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet September 28, 2007 Rapporter Share Skrevet September 28, 2007 på min '89 hadde jeg 2.500 @ 100km/t , m47 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
klezz Skrevet September 28, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 28, 2007 ok, så jeg får ikke mindre turtall vis jeg bytter til automat bakaksel? Siter Volvo, BMW & MB! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
780V8 Skrevet September 28, 2007 Rapporter Share Skrevet September 28, 2007 ok, så jeg får ikke mindre turtall vis jeg bytter til automat bakaksel? Jo du gjør jo det hvis utvekslingen er lavere :) Du må sjekke hva slags utveksling du har nå, og sjekke utvekslingen på den du skal kjøpe. Er ikke vanskeligere enn det. Du kan ikke basere deg på att alle aksler til automat er like, da det er en del faktorer som teller inn f.eks. motorstørelse. Så sjekk først, kjøp siden :) Siter [ ] -88 Volvo 780 Bertone V8 [X] -86 Volvo 245 GLT V8 [X] -76 Porsche 911 Targa [X] -69 Plymouth GTX cab [X] -73 Volvo 164E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboperformance Skrevet September 28, 2007 Rapporter Share Skrevet September 28, 2007 Jeg ville ikke valgt høyere bakakselutveksling enn 3.54:1 på bil med M46-overdrive. For norske forhold med fartsgrenser under 100 tror jeg du bare blir misfornøyd med å bytte til høyere utveksling, B23-motoren er tross alt ingen V8 :notin: Siter Prosjekt Fenris: 242 TIC, 300 hk, 1. premie Ål-treffet 2006: http://http://www.bilforumet.no/prosjektforum/70808-turboperformance-volvo-242-project-fenris.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet September 28, 2007 Rapporter Share Skrevet September 28, 2007 Er foresten godt mulig at det sitter 3.31 utveksling i bilen min. Har ikke sjekkt, bare kommet fram til det via diverse kalkulatorer. Synes foresten ikke det er for lavt. Går fint å kjøre rundt på 1500rpm på en b230fk. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TIC VOLVO Skrevet September 28, 2007 Rapporter Share Skrevet September 28, 2007 har automat. og 2000 i 100 kmt med look up Siter 740 tic solgt passat 97 1,6 higline gammel volvo 4x4 gammel URAL 6x6+MAX 6X6 gammel wilvo 4x4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsverm Skrevet September 28, 2007 Rapporter Share Skrevet September 28, 2007 Et problem med å anslå utvekslinger ut fra speedometer og turteller, er at feilvisningen eller måleusikkerheten på speedometeret kan være prosentvis minst like stor som forskjellen på utveksling mellom to bakaksler. Det er ofte regelmessighet i hva slags utveksling som ble levert til de forskjellige kombinasjoner av motor og girkasse, men skal man være helt sikker på hva man går fra evt til, er det fare for at man må gå veien om å åpne og telle tenner eller telle omdreininger mens man vrir på akselen... På min 240 med automat ligger turtallet på ca 2000-2100 når speedometeret står på 100. Imidlertid må man ta i betraktning en viss feilvisning, og jeg antar at reell verdi med høyeste utveksling er ca 43-45 km/h pr 1000 o/min. Jeg har ikke undersøkt det direkte, men i følge verkstedhåndbøker og diverse utsagn skal utvekslingen på denne antageligvis være 3,73. Hva som gjelder på en 740 Turbo med automat skal jeg ikke være påståelig med. Men automatkassene har overgir (0,69 på AW, 0,73 på ZF) som er en del "lengre" enn femtegiret/overdriven på M47/M46. Dette kan tyde på at det er lite sannsynlig at det er noe å hente på bakakselen fra en automatbil. Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet September 29, 2007 Rapporter Share Skrevet September 29, 2007 selholm har mange gromme utvekslinger!;) hehe *kikker nes på 5.13 settet på siden av meg her:P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ole180 Skrevet September 29, 2007 Rapporter Share Skrevet September 29, 2007 har ein GL bakaaksling på min tubro bil, FT maskin og M90 kasse, e kje sikker på turtale i 100km/t, men har ca 1600omdr i 80km/t. er ganske greit drag på første gir med den bakakslingen. Siter Volvo 740tic 85mod-prosjekt, lekebil -Accord 92mod-bruksbil med futt i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsverm Skrevet September 29, 2007 Rapporter Share Skrevet September 29, 2007 Hvis dekkene dine har ca 2000 mm rulleomkrets og utvekslingene er 3,31 x 0,8, har du ca 45 km/h pr 1000 o/min, noe som altså tilsvarer litt under 1800 i 80, 2000 i 90, litt over 2200 i 100. Det er sannsynlig at tilsynelatende høyere fart/lavere turtall enn dette kan tilskrives feilvisning - hvis du da ikke skulle ha den sjeldnere 3,15-utvekslingen i bakakselen, noe som gir ca 5% mer. Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ole180 Skrevet September 30, 2007 Rapporter Share Skrevet September 30, 2007 har ikkje speedometer, er mmålt med GPS, kjører med 17-235/40 dekk. Siter Volvo 740tic 85mod-prosjekt, lekebil -Accord 92mod-bruksbil med futt i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsverm Skrevet Oktober 1, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2007 Hm - jeg lurer forresten på om M90 forekommer med ekstra "langt" femtegir...? Noen som har detaljer? For forholdet mellom turtall og fart avgjøres av hjulenes rulleomkrets og samlet utveksling i bakaksel og girkasse - mer magisk er det ikke. Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.