Gå til innhold

Lov med xenon-fjernlys?

Ranger emnet


Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

Mye gode ideer her. Det er fullt lovlig å ha to ekstra fjernlys i tilegg til tåkelykter (Snakker lette kjøretøy)

Fra kjøretøyforskriften sakser vi følgende:

FJERNLYS

 

1. Bil skal ha enten to eller fire lykter som gir hvitt eller gult fjernlys.

1.1 Lyktene skal tilfredstille minst ett av følgende krav (Lyktene kan være merket i kombinasjon med nærlys):

a) Være E-merket med symbolene R (ECE-reg.nr. 1), SR (ECE-reg.nr. 5), HR (ECE-reg.nr. 8) eller HC/R eller HC (ECE-reg.nr. 20), hhv. serie 01/03/02/04/02, tillegg 3/-/2/4/3/, rettelse 1/1/-/-/.

b) Være e-merket med symbolet R i henhold til direktiv 76/761/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/517/EØF.

c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b.

1.2 Lyktene skal være slik innstilt at de belyser vegbanen minst 100 m fremover.

1.3 Lyktene skal være koblet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent. Dette krav gjelder dog ikke ved bruk av lyshorn.

1.4 Fjernlyset skal være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når fjernlyset er tent.

1.5 Lykter for fjernlys skal være plassert foran på bilen og slik montert at lyset ikke er til sjenanse for sjåføren verken direkte eller indirekte gjennom innvendige - utvendige speil og/eller bilens øvrige reflekterende flater.

1.6 Lyktene kan tennes enten samtidig eller parvis. Ved skifte fra nærlys til fjernlys skal minst to lykter for fjernlys tennes. Ved skifte fra fjern til nærlys skal alle lykter for fjernlys slukkes samtidig.

 

Og det er ingen krav til at kjørelys SKAL tennes automatisk.

Igjen fra forskriften:

5. Annet tillatt lysutstyr.

- Nær-/fjernlys kan være koblet slik at de tennes automatisk når motoren er i gang. Tenning av lysene kan også skje ved at kjøretøyet settes i bevegelse.

 

Og ang kurvetåkelys og koblingsmåte så leser vi litt i forskriften:

KJØRELYS

 

11. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys.

 

Og:

KURVE-/TÅKELYS

 

1. Bil kan ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kurve-/tåkelys.

1.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav:

a) Være E-merket med symbolet B i henhold til ECE-reg.nr. 19.

b) Være e-merket med symbolet B i henhold til direktiv 76/762/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 87/354/EØF eller direktiv 1999/18/EF.

c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alternativ a eller b.

1.2 Lyktene skal være montert slik at innstillingen ikke påvirkes av bilens normale bruk og at vibrasjoner ikke oppstår under normale kjøreforhold. Disse krav anses å være oppfylt når man hvor som helst på lykten kan belaste denne med en bakoverrettet kraft parallelt med bilens lengdeakse på 150 N (15,3 kp), og den elastiske bevegelsen ikke over stiger 5 mm. Når kraften opphører, skal lyktene stå i sin opprinnelige stilling.

1.3 Lykten skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 25 cm eller mer, men øverste kant av den lysende flaten må ikke ligge høyere enn øverste kant av den lysende flaten i nærlyset.

1.4 Lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant.

1.5 Lyktene skal være koplet over egen bryter og slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.

 

Lysstyrke i flg forskriften:

Krav til lysstyrke: Den største lysstyrken for samtlige lykter for fjernlys som kan lyse samtidig (tillatt med vendebryter), må ikke overstige 480 lux.

 

Forskriften ligger på nett, det er bare å lese

http://lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-028.html#28-1

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Før du sakser mer fra lovdata er det kanskje greit å bli enige om hva det er som diskuteres her. Mye fram og tilbake.
Tenkte blant annet på dine tidligere innlegg som ikke akkurat omhandla Xenon, men i stedet feil opplysninger om andre ting.

Men hva Xenon angår så er det jo bare å lese forskriften der også

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle lykter utover det som er påbudt er ekstralys, og JA det er mange personbiler som har ulovlig lysbruk. De aller fleste er så tilbakestående at de ikke skjønner hvorfor folk blinker på dem.

 

Du vil da ikke si at du driver å blinker på folk som kjører med grøftelysa på?! Greit nok hvis de blender deg midt i trynet, men ellers syns jeg sånt er pirk. Ellers er lyssignalet til for å varsle om fare, som for eksempel elg.

Hvis folk som "prater med lys" kunne prata samme språk så hadde det blitt veldig mye behageligere å kjøre bil.

Jeg kjører ofte med grøftelysa tent sjøl, nettopp pga jeg får et mye videre lysbilde og lettere kan oppdage nettopp elgen mye tidligere. Men folk driver da ikke å blinker fordi jeg har grøftelysa på, de blinker derimot hvis det står en elg rundt svingen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte blant annet på dine tidligere innlegg som ikke akkurat omhandla Xenon, men i stedet feil opplysninger om andre ting.

Men hva Xenon angår så er det jo bare å lese forskriften der også

 

Var det noe mer enn at jeg trodde at nærlys skrudde seg på automagisk du mener at jeg har feil på. Jeg trodde det ble påbudt på begynnelsen av nittitallet, men jeg har aldri undersøkt saken. Jeg synes det er pussig at nye biler ikke har automatisk lystenning når selv mine -91 og -95-modeller har det. Det er uansett påbudt å bruke kjørelys, så da er og forblir de folka som kjører uten litt tilbakestående ;)

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det noe mer enn at jeg trodde at nærlys skrudde seg på automagisk du mener at jeg har feil på. Jeg trodde det ble påbudt på begynnelsen av nittitallet, men jeg har aldri undersøkt saken. Jeg synes det er pussig at nye biler ikke har automatisk lystenning når selv mine -91 og -95-modeller har det. Det er uansett påbudt å bruke kjørelys, så da er og forblir de folka som kjører uten litt tilbakestående ;)

 

På Norske biler skal dette være standard ja, men så er det jo blitt flere og flere importbiler her.

Men, helt enig med deg.

Senest igår møtte jeg på en fyr i en noget stylet Civic uten lys, jeg blinker med lysene gjentatte ganger og fyren hilser med en hånd idét vi møtes:knob:

 

 

Jeg kjører ofte med grøftelysa tent sjøl, nettopp pga jeg får et mye videre lysbilde og lettere kan oppdage nettopp elgen mye tidligere.

 

Beklager å måtte skuffe deg, men det du ser ved hjelp av grøftelysa hjelper deg lite hvis du kjører fortere 50km/t..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Norske biler skal dette være standard ja, men så er det jo blitt flere og flere importbiler her.

 

Først trodde jeg at dette bare var noe som gjaldt importbiler, men det er såpass mange og såpass nye biler at jeg tror ikke det bare kan være det lenger. Gjelder spesielt nye, dyrere tyskere.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først trodde jeg at dette bare var noe som gjaldt importbiler, men det er såpass mange og såpass nye biler at jeg tror ikke det bare kan være det lenger. Gjelder spesielt nye, dyrere tyskere.

 

"Før" i verden var jo dette koblet med et relè, eller en lask i sikringsboksen, idag ligger dette i programvaren.

Vil jo da anta at bilene ikke blir kodet med automatiske kjørelys av importør, synd med tanke på hvor mange som ikke engang vet hvor lysbryteren er..

 

Ivertfall, for å holde seg til topic;

Da antar jeg at jeg trygt kan koble bort Xenonkitet som fulgte med nyeste tralla her. Hadde tenkt å bruke det på langlys istede for nærlys, men med kommende PKK er det vel best å holde seg til Halogen..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører ofte med grøftelysa tent sjøl, nettopp pga jeg får et mye videre lysbilde og lettere kan oppdage nettopp elgen mye tidligere. Men folk driver da ikke å blinker fordi jeg har grøftelysa på, de blinker derimot hvis det står en elg rundt svingen..

 

Beklager å måtte skuffe deg, men du ser ikke elgen bedre hvis du har på grøftelysa, du ser den DÅRLIGERE.

Hvis du bare kjører med riktig lysbruk vet du at jeg blinker på deg pga av elg eller politikontroll rundt svingen. Så lenge du insisterer på å kjøre med feilaktig og farlig lysbruk må du leve i usikkerhet om grunnen til blinkinga.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det stemmer.hvis du blir stoppet og må vise bilen pga xenonlysa så er det jo bare å bytte tilbake.de som selger de påstår at det er gjordt på under 30 min.jeg skal ivertfall kjøpe xenon.super digg å kjøre med.har ikke prøvd xenon fulltlys men det må jo være helt konge

 

folk er jo redde sin egen skygge idag, hvis du monterer xenon og har 4300k så skal det litt til for å bli oppdaget fort og gærli, jeg pleier å slå av motoren og lys i teknisk, dem er mer opptatt av senk og dekkdim. syns nå jeg da.

 

bare å få montert.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blinker på folk som kjører med nærlys+grøftelys, samt folk som kjører med parklys+grøftelys når det er mørkt. Hvis de har et problem med å bli blinka på er det bare å kjøre med lovlig lysbruk.

 

idiot

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår