Gå til innhold

Lyden forsvinner

Ranger emnet

rayjo

Anbefalte innlegg

Har en Bmw X5 med NAVI, cd veklser m.m. Jeg har lenge hatt problemer med at lyden forsvinner ved spilling av cd eller fra radio. Jeg fikk tidligere beskjed både fra bilstereoforretninger og BMW i Norge og Tyskland at jeg måtte bytte hele navien. Etter å ha letet litt på diverse forum så jeg at det var flere BMW eiere som slet med det samme.

Kort fortalt viste det seg at dette kunne være pga. at en brun Mute kabel inn til forsterkeren slår seg inn pga kontakt med gods. Mute kabelen inn til forsterkeren blir jo aktivert når f.eks tlf. i bilen ringer eller ved tale fra Navien. Dette kunne løses ved at enden av kabelen inn til forsterkeren ble sprayet med elektrospray og at ledningen ble isolert.

Jeg gjorde dette og jeg hadde lyd i ca. 14 dager uavbrutt. Før holdt det max en dag. Jeg har jo tydelig gjort noe rett, men hva kan jeg gjøre for å få dette ordnet permanent?

Noen på forumet som har hatt lignende problem eller som er flink på dette? Setter stor pris på hvis det er noen som har gode råd.

Det er jo og litt rart at både BMW og bilradioforretninger ikke har mer greie på dette da dette tydelig er et kjent problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Bmw X5 med NAVI, cd veklser m.m. Jeg har lenge hatt problemer med at lyden forsvinner ved spilling av cd eller fra radio. Jeg fikk tidligere beskjed både fra bilstereoforretninger og BMW i Norge og Tyskland at jeg måtte bytte hele navien. Etter å ha letet litt på diverse forum så jeg at det var flere BMW eiere som slet med det samme.

Kort fortalt viste det seg at dette kunne være pga. at en brun Mute kabel inn til forsterkeren slår seg inn pga kontakt med gods. Mute kabelen inn til forsterkeren blir jo aktivert når f.eks tlf. i bilen ringer eller ved tale fra Navien. Dette kunne løses ved at enden av kabelen inn til forsterkeren ble sprayet med elektrospray og at ledningen ble isolert.

Jeg gjorde dette og jeg hadde lyd i ca. 14 dager uavbrutt. Før holdt det max en dag. Jeg har jo tydelig gjort noe rett, men hva kan jeg gjøre for å få dette ordnet permanent?

Noen på forumet som har hatt lignende problem eller som er flink på dette? Setter stor pris på hvis det er noen som har gode råd.

Det er jo og litt rart at både BMW og bilradioforretninger ikke har mer greie på dette da dette tydelig er et kjent problem.

så når du gjorde noe med 1 kabel, så ble det bra en stund, for så å bli ett problem.

Når det problemet oppsto igjen, fikk du igjen lyden ved å slå av og på igjen? og hvor lenge hadde du lyd igjen da?

jeg misstenker att denne kabelen ligger i klem over en kant, og med bilens vibrasjoner lager da delvis gjording.

Tørr du å klippe denne helt ved roten?

Går den via kontakt før spiller? Om så kan du faktisk pelle ut stikker inne i kontakten å teste. (er du forsiktig med en nål eller en veldig tynn skrutrekker type elektro mine skrutrekker, så går dette helt fint)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er helt likt nå som det var tidligere. Jeg kan ha lyd når jeg starter opp bilen for så å miste den etter sekunder, minutter eller timer. Av og til kan det hjelpe å slå av og på navien flere ganger til lyden kommer tilbake, eller å ta ut sikringen og sette den inn igjen.

Det har også hjulpet ved å gå inn på tv`en. Når tv kanal kommer inn kommer av og til også lyden tilbake. Ved å gå inn på tv står det mute på skjermen når lyden er borte.

Forsterkeren ligger i kofferten ved reservehjulet. Da jeg fikk tilbake lyden var det etter at jeg sprayet med elektrospray, samt at jeg tok litt tape rundt den brune "mutekabelen" helt fremme inn til forsterkeren. Jeg fikk beskjed om å isolere kabelen for å forhindre jording. Vet ikke helt hvordan dette skal gjøres, men som sagt etter det jeg gjorde holdt det i nesten 14 dager. Nå er alt slik det var tidligere.

Jeg kunne ikke se at kabelen var i klem/bøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er helt likt nå som det var tidligere. Jeg kan ha lyd når jeg starter opp bilen for så å miste den etter sekunder, minutter eller timer. Av og til kan det hjelpe å slå av og på navien flere ganger til lyden kommer tilbake, eller å ta ut sikringen og sette den inn igjen.

Jeg kunne ikke se at kabelen var i klem/bøyd.

Ok.

Jeg kommer med mange spørsmål, kanskje noen dumme også.

Ser du enden på denne kabelen, eller går den vidre til en enhet?

Eller er det en tillegs kabel som egentlig ikke er i bruk, før du mont. telefon system?

Går kabelen rett ut fra forsterker, eller er det en kontakt den går igjennom før forsterker?

Er det en kontakt før forsterker denne går via, så kan problemet sitte der.

Elektrospray fjærner fuktighet, du kan ha ett fuktighets problem ved kontakten, eller i forsterker ingangen som denne kabelen gå i.

Isolere kabel er "enkelt" og kan gjøres på flere måter, du kan bruke krympestrømpe, det er en gummi/plast hylse som kan varmes opp og da krymper den, og klemmer seg rundt kabelen. når den er varm, så kan du også klemme enden slik att den blir helt tett, dette gjøres om du finner enden på kabelen.

Du kan også tape, med sort elektrotape (eller samme farve som kabelen, kan kjøpes på europris, claasolson osv)

Du kan også bruke lim av en plast/gummi type, men dette blir lett bare søl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sjekket det du spurte om.

Kabelen går rett ut av forsterker og sitter i en ledningspølse som går videre fremover i bilen. Det er ingen kontakter den går gjennom. Da jeg drev og sjekket ut mistet jeg kassen som består av forsterker, tv tuner, samt en enhet til som jeg ikke vet er. Den datt ned i det hullet den er plassert i og lyden falt ut.

Da jeg ikke trodde dette var tilfeldig tok jeg opp kassen og slapp den ned flere ganger. Lyden falt bort hver gang, og kom på hver gang jeg tok ut sikringen og satt en i. Det er åpenbart at støtet på forsterkeren forårsaket at lyden forsvant.

Da er det kanskje ikke mute kabelen det er noe galt med? Allikevel er det jo rart at dette skjer når forsterkeren er skrudd fast bak i bilen. Noen gode forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sjekket det du spurte om.

Kabelen går rett ut av forsterker og sitter i en ledningspølse som går videre fremover i bilen. Det er ingen kontakter den går gjennom. Da jeg drev og sjekket ut mistet jeg kassen som består av forsterker, tv tuner, samt en enhet til som jeg ikke vet er. Den datt ned i det hullet den er plassert i og lyden falt ut.

Da jeg ikke trodde dette var tilfeldig tok jeg opp kassen og slapp den ned flere ganger. Lyden falt bort hver gang, og kom på hver gang jeg tok ut sikringen og satt en i. Det er åpenbart at støtet på forsterkeren forårsaket at lyden forsvant.

Da er det kanskje ikke mute kabelen det er noe galt med? Allikevel er det jo rart at dette skjer når forsterkeren er skrudd fast bak i bilen. Noen gode forslag?

Ved slike tillfeller ber jeg altid om ny forsterker, da det tydlig er noe galt med den.

Akkurat det har jeg hatt på 1 Dynabel forsterker og en PG forsterker.

Begge ganger fikk jeg ny forsterker uten spørsmål når jeg forklarte akkurat det du nå forteller.

Og att forsterkeren er følsom for slikt gjør jo bagasjeroms plassering ugunstig, selv i en bil som er såppas fin i dumper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror hele anlegget er Alpine. Forsterkeren er 5 år så det er vel lite å hente på reklamasjon selv om jeg har slitt med dette i snart 2 år. Må hele forsterkeren byttes?

Garanti kan du nok glemme da.

Om du må bytte alt er ikke sikkert.

Kan sende til reprasjon. Du kan søke på nett etter steder nær deg.

Det å bytte forsterker kan være ganske omstendig da jeg ikke kan fortelle deg om signalutganger fra spillern din. strøm og kabler til høyttalere er bare å legge nytt, men hva kjer med det andre, kan jo ligge intrigert i bilens systemer.

Du kan få feilmeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Vet du hvordan jeg får løsnet kablene fra forsterkeren? Jeg har kanskje tilgang på en lik forsterker som jeg kunne prøvd å bytte.

Sannsynligvis må du åpne forsterkeren for å komme til.

Dette er en av de tingene som er så dumt med intrigerte orginale effektforsterkere. Dem er ikke lagd for å byttes ut.

Det kan også hende att kabel strekket går til en kontakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider