Gå til innhold

er B23E motorene holdbare? og hvordan er det og bygge turbo maskin av de?

Ranger emnet


volvo240v8

Anbefalte innlegg

Alt går an å kjøre turbo på. Men da med begrensa trykk. Med en orginal 23e, ville jeg ikke ha kjørt OVER 0.3bar..

Rart.

Go-by her inne på forumet har vell køyrt 1,5bar på ein b23 med nedreia orginal stempel. :violin:

Old Volvos never die, they just go faster.

1993 Volvo 940 Turbo

1979 Volvo 242 DL

1988 Volvo 240 - 199? Volvo 245 - 1986 Volvo 760 - delebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt går an å kjøre turbo på. Men da med begrensa trykk. Med en orginal 23e, ville jeg ikke ha kjørt OVER 0.3bar..

 

Rart.

Go-by her inne på forumet har vell køyrt 1' date='5bar på ein b23 med nedreia orginal stempel. :violin:[/quote']

 

Dere snakker om to forskjellige forhold...

 

Såfremt det er M-råder i B23E'en så er den litt forenklet sagt bare et stempelskifte unna å kunne henge med selv ved turbobruk. Det er imidlertid å anbefale å bytte ut innsprøytningssystemet osv, men det har jo ikke noe med innmaten å gjøre.

 

Toppen er vel av svanhalstypen (405), veiva er smidd og rådene forhåpentligvis M-merket. B23-blokka har noe ujevn kvalitet, men henger nok med til mange hundre hester likevel. Ved seriøs turbokonvertering er jeg dog av den oppfatning at det ikke er disse delene som drar prisen i været, men "alt det andre"...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav'en, jeg snakka da om en orginal b23e. For det første er det ukurant å kjøre høyere trykk pga stemplene. Ned-dreide stempler hadde vært noe annet. Dessuten gir den orginale k-jetten seg på rundt 170hk. Hvor mange hk har motoren ved 0.3bars trykk? Er vel 136 org?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv bygd om B23e til turbo med ymse deler fra saab 900 turbo og lmm på trykkside.. no problem! dere som påstår det skal være et problem med lmm på trykkside har tydeligvis aldri prøvd det i praksis!!

Brukte bensinmengdefordeler fra 900 turbo ( samme som 240 turbo)og to kaldstartdyser styrt av en trykkbryter.. + turbo som var litt større enn org. og alu I/c bla..

 

dreide ikke ned stempel og tar jeg ikke helt feil så er b23e stempel smidd org. og de er utsyrt med 405 topp som jeg portet kanalene og forbrenningsrom på og utstyrte med org. k-kam og bugpackfjærer. når det kommer til råder så er vel de fleste B23 utstyrt med m-råder.. og det har ikke så mye å si ettersom alle rådene i eldre 19 /21/23 er rimelig traktor pga. stor sleggefaktor!

kjørte oppunder 1 bar problemfritt med det oppsettet før jeg bytta til 940 turbomanifold og tykk kopperpakning (helt tett faktisk) og skrudde opp det turboen maktet uten å varme lufta for mye..

 

Så B23e er en fin motor å konvertere.. men å dreie ned en par mm på stempel skader aldri sef. fordi om jeg ikke giddet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår