Gå til innhold

Hvit olje

Ranger emnet


CrazyLoff

Anbefalte innlegg

Skulle sjekke motorolja i dag. Så det var litt lite så jeg skulle fylle på. Da la jeg merke til att det var litt hvit/grå olje på oljelokket. Hva kan det ha seg?

__Volkswagen Golf 3 1,8GL 90Hk__ <--- SOLGT!

__Volkswagen Golf 4 1,9TDI 130Hk__ <--- RIP!

__Volkswagen Passat 1,8T 150Hk__ <--- SOLGT!

__Volkswagen Passat 1,9TDI 130Hk <---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke, du bruker olje fra Shell?

 

Det du har under lokket er emulsjon, en blanding av olje og vann. Kommer lettest ved mye småkjøring på kald motor, men du kan selvsagt ha defekt toppakning.

Faren for å få emulsjon i motoren er enorm ved bruk av Shell-olje (drittolje). Jeg brukte før Shell 5W-40 på en av mine biler og fikk også samme symptom som deg. Nei, toppakningen var hel, ikke kjølevann som var skyld i dette. Byttet til Mobil1 5W-50 og hadde aldri problem med dette igjen, da selv med samme kjøremønster (til og fra jobb), altså en del småkjøring.

 

Kjenner flere andre som også har stusset over denne "majonesen" i toppdekselet, felles for de aller fleste tilfellene er Shell ;) Denne møkka har også en tendens til å tette igjen slanger mellom innsug/toppdeksel/ISV og kan gi merkelig tomgang.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet med shell olje? Har brukt det i mange år, både på privat bil, og så bruker vi den på lastebilen i jobben. Har aldri hatt problemer med den, hverken med hvit olje eller noe annet.

 

Ja, hvor skal man begynne?

Kjøp en ny Golf og kjør den på Shellolje 200000 km. Etterpå kan du åpne motoren og se hvordan den ser ut inni. Alt er svart, oljekanalene til ventilløfterene er små nok som de er og er halvveis gjengrodd av koks og andre avleiringer som olja har lagt igjen. Dette fører til ventiltikking og reduserer smurningen til hele motoren. Om samme motor blir kjørt på f.eks. god olje fra Mobil1, Fina, Quaker State e.l. er motoren like blank inni! Jada, er erfaring. I tillegg er problemet med emulsjon sterkt fremtredende ved bruk av Shell Helix Plus og Ultra, erfart av meg og mange andre. Shell Helix Super vet jeg ikke noe om unntatt at den er ubrukelig på motorer med hydrauliske løftere! Da lurer du kanskje på hvorfor de fleste Møllerverkstedene bruker Shell? Det lurte jeg også på men har fått svar på det. Grunnen er enkelt og greit at de får denne oljen inn for en god pris, ikke fordi olja er god. Jeg skal i alle fall aldri mer ha Shellolje på noen av mine biler, men hva andre velger å gjøre er selvsagt opp til de selv :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. Hva er en søtlig lukt?

 

Kan det ha noe med att jeg fjerna bakpotta og satt rør der?

 

Nei, kan umulig ha noe med at du evt. har fjernet bakpotta ;)

 

Det han mente med søtlig lukt er om toppakningen er gåen og det kommer kjølevæske inn i sylindrene, vil man kanskje ha en søtlig lukt på eksosen. Grunnen er at kjølevæska er av etylenglykol og er søt som fy (nei, kan IKKE drikkes)!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvor skal man begynne?

Kjøp en ny Golf og kjør den på Shellolje 200000 km. Etterpå kan du åpne motoren og se hvordan den ser ut inni. Alt er svart, oljekanalene til ventilløfterene er små nok som de er og er halvveis gjengrodd av koks og andre avleiringer som olja har lagt igjen. Dette fører til ventiltikking og reduserer smurningen til hele motoren. Om samme motor blir kjørt på f.eks. god olje fra Mobil1, Fina, Quaker State e.l. er motoren like blank inni! Jada, er erfaring. I tillegg er problemet med emulsjon sterkt fremtredende ved bruk av Shell Helix Plus og Ultra, erfart av meg og mange andre. Shell Helix Super vet jeg ikke noe om unntatt at den er ubrukelig på motorer med hydrauliske løftere! Da lurer du kanskje på hvorfor de fleste Møllerverkstedene bruker Shell? Det lurte jeg også på men har fått svar på det. Grunnen er enkelt og greit at de får denne oljen inn for en god pris, ikke fordi olja er god. Jeg skal i alle fall aldri mer ha Shellolje på noen av mine biler, men hva andre velger å gjøre er selvsagt opp til de selv :)

 

Merkpussig :ratatatat

 

Snakket med noen folk på Møller her en dag, og han sa at de brukte Mobil-1 motorolje.

 

Kan ulike avdelinger bruke forskjellige oljeprodukter da, mon tro? :wonder:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkpussig :ratatatat

 

Snakket med noen folk på Møller her en dag, og han sa at de brukte Mobil-1 motorolje.

 

Kan ulike avdelinger bruke forskjellige oljeprodukter da, mon tro? :wonder:

 

Ja, de kan det. Vet at de enkelte plasser ikke bruker Shell, men Mobil. Naboen kjøpte en sprell ny A3 i fjor og fikk beskjed om å ikke komme igjen for oljeskift før bilen var kjørt 30000 km. Stakkars motor tenkte jeg, syntes enda mer synd på den da jeg fikk vite at det var Shellolje på den.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår