Gå til innhold

Teoridelen på oppkjøring

Ranger emnet

Insty

Anbefalte innlegg

Jeg søkte, men fant ikke et lignende emne. Jeg skal snart ha oppkjøring, men er helt grønn på småtekniske ting. Jeg vet at teoridelen på oppkjøring ikke teller så mye, men den kan slå negativt ut hvis jeg får en eller to fillefeil på de 40-50 minuttene en oppkjøring varer. Det dere skal gjøre her er å skrive hva dere fikk på teoridelen på oppkjøringen, og hvordan dere gjennomførte den.

Takker på forhånd =)

Jeg er n00b.

------------------------------------------

Insty kjører nå Nissan 100 NX '91

Insty har hatt Peugeot 405 '94 [Krasjet]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtte opp på BT, jeg ble igjen i skolebilen... Sensor kom ut til meg, satte seg inn.

Hilste på hverandre, stillte inn speil og sete, kjørte i en halvtime..

voila' fikk lappen.

Teoridelen teller ikke møkk om du kjører uten kritiske feil.

Men jeg ville ha lært meg litt om bremsekrav og døtid på ratt.

H-mjølk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså? "Alle" i klassen min har fått en enkel teorioppgave i starten. F.eks sjekke lufttrykk og dekkdimensjon, sjekke olje og sånne simple ting. Jeg ville bare skaffe meg en oversikt, og en enkel forklaring på hvordan ting gjennomføres. Jeg vet jo ikke alle disse oppgavene, så kan plutselig bli overrasket og bli helt grønn.

Jeg er n00b.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble spurt om hvordan jeg kan sjekke om bremseservoen (som hun kallte det)/bremsekraftforsterkeren virket. Jeg hadde ikke peiling der og da, fordi jeg skjønte ikke hva hun mente med bremseservo. Og fikk etter 3-4tips fra sensor det til.

Jeg kjørte veldig tvilsomt under oppkjøring, og fikk lappen "under tvil".

Du går gjennom det sammen med kjørelærer de timene før oppkjøring, ellers er det bare å spørre læreren din, så får du med deg alt du trenger.

Tror du kvinnfolka der ute som bare tenker på klær og sminke har noe peil på bil? De klarer fortsatt å ta lappen, gjelder bare å huske det kjørelæreren din har fortalt deg, så går det bra.

[ ]'02 Impreza WRX

[x]'83 Starlet KP61

[x]'98 Impreza GT

[x]'91 Nissan 300ZX Twin Turbo US-spec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke flere kjøretimer før oppkjøring. Lærer har ikke sagt noe om dette.

Hvordan sjekker man bremsekraftforsterker?

Hva er de ute etter når de spør om lys? Skal jeg bare slå på lys og sjekke at alt funker?

Jeg er n00b.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke flere kjøretimer før oppkjøring. Lærer har ikke sagt noe om dette.

Hvordan sjekker man bremsekraftforsterker?

Hva er de ute etter når de spør om lys? Skal jeg bare slå på lys og sjekke at alt funker?

For å sjekke om bremsekraftforsterkeren fungerer, setter du deg inn i bilen og trykker bremsepedalen hardt inn 4-5 ganger, til du nesten ikke får trykket den lenger inn. Så starter du bilen. Du vil da kjenne at bremsepedalen synker inn, og kan konstatere at bremsekraftforsterkeren fungerer.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva skjer om f.eks noen av lysene ikke virker? haha. Det hadde vært en kjekk situasjon. Selv om det skjer en av en million ganger.

Du får fortsatt kjøre, så lenge du ikke kjører helt uten lys. Fører av kjøretøyet har ansvar for at bilen er i forsvarlig stand under kjøring. Det er eiers ansvar at den er i forskriftsmessig stand...

Men det er sikkert en kjip situasjon når man står der på oppkjøringa :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det beste er å ha en oppvarmingstime RETT før oppkjøring. der du og kjørelæreren din varmer opp litt og får litt flyt i kjøringa. der kan du også be han om at dere skal gå igjennom den tekniske delen. her i krsand, får så godt som alle spm om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider