Gå til innhold

Strømbrudd - lader ikke

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Har en Voyager 2,5 TD 94 modell med strøm-problemer. Når jeg starter bilen så går voltmeteret opp til normalt nivå, men etter 5-10 minutters kjøring plinger en varsellampe og voltmeteret faller til bunns. Da går bilen kun på batteristrøm helt til motoren dauer. Så setter jeg bilen fra meg, lader batteriet og kan igjen starte etter noen timer. Så skjer nøyaktig det samme igjen. Dynamoen er ny og batteriet er nytt. I praksis betyr dette at jeg ikke kan bruke bilen. Svært glad om noen kan komme med gode tips. På forhånd takk.

 

mvh

Morten K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har prøvd å restarte motoren før batteriet er tomt for å se om den begynner å lade igjen? Og i så fall, har du prøvd å vente til motoren ble kald og så restarte? Tar du av batteripolene når du lader batteriet?

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og mange takk for svar!

I dag har jeg gjort følgende tester/målinger:

 

Bilen sto og gikk i en 1/2 time, og strømmen på batteriet lå stabilt på 12,45 V hele tiden.

 

Så begynte spenningen plutselig å dale, uten at vi hadde gjort noe spesielt.

 

På 11,43 V tok vi en restart. Bilen startet men spenningen sank jevnt. Vi satte på CD-spiller og vifte, og spenningen dalte raskt til 11,20 V.

 

Forsøkte da ny restart, men motoren ville ikke starte.

 

Vi lot den stå avslått i ca 20 minutter uten å lade, og da steg spenningen opp til 12,11 V. Men motoren klarte ikke å starte på denne spenningen (merkelig, for den startet på 11,43 V tidligere…)

 

Så satte vi på lading (med avtatt batteripol på minusen). Etter 3-4 minutter var spenningen steget til 12,37 V, men bilen ville fortsatt ikke starte.

 

Så ladet vi i 30 minutter, og målte spenningen til 12,54 V mens laderen var tilkoblet.

 

Vi startet motoren med laderen tilkoblet, og tok så av laderen.

 

Spenningen begynte igjen å dale umiddelbart, og vi stoppet motoren da den var nede på 11,58 V.

 

Da fikk vi ikke startet igjen.

 

Klarer du å forstå noe ut fra dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12,45 Volt? Moderne biler har som regel mye mer enn 12,45 Volt ladespenning. Til sammenligning lader min Voyager med 13,8 Volt på tomgang.

 

Det betyr nok at du ikke har ladespenning i det hele tatt. Jeg antar at du kjører kun på batterispenning (12,45 Volt) helt til batteriet går tomt (5-10min), og så faller spenningen raskt. Plinget du hører er nok en alarm når spenningen går under et fastsatt nivå (12V f.eks).

 

Dvs at dette ikke er et problem som kommer og går, men er konstant, og mest sannsynlig er det noe galt med generatoren din.

 

Når det gjelder spenning og start/ikke start så er det ikke direkte sammenheng her. Selv om du har høy spenning er det ikke sikkert batteriet kan levere noe strøm med denne spenningen. Hvis du måler Volt på batteriet mens du kjører startmotoren vil du få et mer realistisk bilde av batteriets tilstand.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Ian!

Din teori rundt dette høres veldig logisk ut, og jeg har kommet fram til samme konklusjon selv. Jeg kjører kun på batteristrøm. Nå har jeg vært i kontakt med et verksted som mener at det må være motorstyrings-enheten som har røket. En annen mener det er dynamoen. Mitt dilemma er nå hvilke av disse to jeg skal forsøke å bytte. De koster jo noen tusenlapper. Vet du f.eks. hvordan jeg kan måle om dynamoen gir riktig strøm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv for all del å måle spenningen på selve dynamoen før du skifter. Er den (vesentlig) høyere enn på batteriet er nok dynamoen i orden.

 

Du kan ihvertfall ta en sjekk selv om motorsrtyringen har lagret noen feilkoder, sjekk her: http://www.allpar.com/fix/80s-codes.html Her står det forklart hvordan du får frem kodene og hva de betyr.

 

Erfaringen min er at det kan finnes feil som ikke blir detektert i dette systemet(kanskje fordi systemet ikke er helt kompatibelt med TD motorene vi bruker i Europa) men man bør alltid sjekke kodene før man gjør noe mer.

 

At alle kan ta ut kodene er faktisk bra med Chrysler! Synes det er rart at ikke verkstedet ba deg om å sjekke kodene når du snakket med dem...

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig interessant, men helt ukjent for meg at det gikk an å få fram slike koder. Verkstedet har ikke fortalt meg noe om det. Men jeg har prøvd framgangsmåten på websiden du henviser til uten å få det til. Men det er mulig jeg gjør noe feil. Jeg ser at framgangsmåtene kan være litt forskjellig i forhold til hvilke modell man har. Jeg er en 94-modell. Har du en 97-modell? har du fått det til på din? Uansett så var jo allpar.com en veldig interessant webside for oss Chrysler-eiere.

 

I mellomtiden har jeg nå forsøkt å sette i en annen bruk motorstyring jeg fikk tak i hos hoggeren. Mmen de samme problemene er der fortsatt.

 

Da gjenstår det å måle videre på dynamoen. Men ærlig talt så vet jeg ikke helt hvor jeg skal måle. Den tykke røde ledningen skal visstnok vise samme spenning som batteriet. Men jeg ønsker jo å måle hvor mye strøm dynamoen eventuelt produserer. Jeg har lagt inn et bilde av dynamoen på galleriet her. Kunne du ta en titt på det og forklare meg hva som er hva av ledninger og hvor jeg skal måle? På forhånd tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått frem kodene på en 89-modell og på min 97-modell. På 97-modellen er det litt annen fremgangsmåte, du kan jo evt prøve denne: Trykk inn og hold inn begge knappene for resetting av triptelleren, sett på tenningen og slipp knappene. Da tar min bil en selvtest av instrumenter og lignende, og til slutt spytter den ut evt feilkoder i det digitale displayet som viser kmstand.

 

Jeg husker jeg strevde på min 89-modell med å få det til. Prøv deg frem så får du det sikkert til. Jeg har faktisk også sett at det finnes en prosedyre for å resette feilkoder i minnet, det går ut på å kjøre vekselvis frem og tilbake fem ganger (eller noe i den dur)!

 

Når det gjelder å måle på selve dynamoen så videreformidler jeg info fra min bror som er litt mer elektrokyndig. Han sier det er en funksjon som kobler ut dynamoen når startmotoren går. Jeg vet ikke hvordan dette fungerer, men det kan hende det er et rele som kutter styrespenningen til dynamoen når du vrir over på start.

 

Jeg ser du har tre tilkoblinger på dynamoen, kan du ikke prøve og måle på alle tre og rapportere tilbake? Alternativ 2 er jo hvis du kan låne en dynamo på huggern og prøve. Hvis ikke det løser problemet så har du ihvertfall ringet inn problemet ytterligere.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, igjen.

Krisen er over for denne gang. Feilen er funnet, og den var så banal at det nesten er litt flaut. Men det var utslitte børster. Det var jo helt utenkelig siden jeg fikk ny byttedynamo fra Mekonomen for litt over ett år siden. Så min koklusjon er at den dynamoen var ikke som den skulle da jeg kjøpte den. Men nye børster er nå på plass, og i helgen har dynamoen ladet som den skal. Og motorstyringen som jeg kjøpte for kr. 3125,- hos hoggeren får jeg byttet inn med fratrekk av 20 % byttegebyr. Så har vi vel lært noe av dette også. Uansett er jeg veldig takknemlig for all support jeg har fått av deg Ian. Svært nyttig med et slikt forum. Håper også at jeg kan bidra med hjelp når en knipe oppstår. :hello:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, igjen.

Krisen er over for denne gang. Feilen er funnet, og den var så banal at det nesten er litt flaut. Men det var utslitte børster. Det var jo helt utenkelig siden jeg fikk ny byttedynamo fra Mekonomen for litt over ett år siden. Så min koklusjon er at den dynamoen var ikke som den skulle da jeg kjøpte den. Men nye børster er nå på plass, og i helgen har dynamoen ladet som den skal. Og motorstyringen som jeg kjøpte for kr. 3125,- hos hoggeren får jeg byttet inn med fratrekk av 20 % byttegebyr. Så har vi vel lært noe av dette også. Uansett er jeg veldig takknemlig for all support jeg har fått av deg Ian. Svært nyttig med et slikt forum. Håper også at jeg kan bidra med hjelp når en knipe oppstår. :hello:

 

Hei, godt å høre at du kom billig unna det! Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått hjelp fra forum som dette, så det er godt å kunne gi litt tilbake!

 

Et siste tips: Hvis dynamoen din har slitt ut børstene på ett år er det sannsynlig at ankeret har skader eller er skjevt... Dette vil i så fall slite ut børstene dine igjen. Jeg ville tatt saken opp med Mekonomen og prøvd å få en ny starter. Dette synes jeg Mekonomen burde gå med på. Alternativt ville jeg hatt et par børster i bilen i tilfelle du får problemer på langtur.

 

Uansett, lykke til!

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår