Gå til innhold

Litt eldre biler med DE linser på H4 lykter?

Ranger emnet

B.T.i

Anbefalte innlegg

Som topic kanskje sier så lurer jeg på hvilke litt eldre biler som har H4 lykter med DE linse..

Altså lykter der en pære fungerer som både nær- og fjernlys og i tillegg har en slik blåsort linse som står over pæren.

Som sett på de fleste nyere biler:)

Og hvis noen lurer så er planen et forsøk på ombygging av en lykt:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H4 og linser er ikke fysisk mulig, da det er linsen med optikk som lager lysbildet og man ikke kan bruke samme linse/optikk på nær- og fjernlys. På en H4-lampe brukes bare deler av reflektoren på nærlys mens hele brukes på fjernlys, det er det som utgjør forskjellen.. :) Så alle linser du finner vil bruke pærer med enkelt glødetråd.

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H4 og linser er ikke fysisk mulig, da det er linsen med optikk som lager lysbildet og man ikke kan bruke samme linse/optikk på nær- og fjernlys. På en H4-lampe brukes bare deler av reflektoren på nærlys mens hele brukes på fjernlys, det er det som utgjør forskjellen.. :) Så alle linser du finner vil bruke pærer med enkelt glødetråd.

Så med andre ord så blir det bare tullball å ettermontere en slik linse i en H4-lykt?:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bixenon er mulig i linselys. Konstruksjonen av linselysene er ikke noe avansert mekk egentlig.

En liten reflektor i bakkant, et sjold vridd 180grader i forhold til lysbildet på utsiden og ei linse for å konsentrere lyset.

For å få bixenon må dette sjoldet som lager "cutoff" av lyset skyves bort.

Kan bli gjort magnetisk, elektronisk, vakum osv.

Et tips til er for dere som ønsker mer blåskjær ved cutoffen til nærlysene er å flytte dette spjeldet lengre bort fra pæren. noen millimeter :)

Bixenon i 1 linselykt kan gjøres slik:

bixenon linse.JPG

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig går det med bi-xenon i linselys som er konstruert sånn, men det går IKKE å få til ettermontering i vanlige linselys. Dessuten må glasset over linselys være klart, ikke med riller og spor til å bryte lyset slik alle eldre H4-lykter har..

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig går det med bi-xenon i linselys som er konstruert sånn, men det går IKKE å få til ettermontering i vanlige linselys.

Var egentlig det jeg regnet med ja..

Da blir det vel å finne seg Xenon look pærer så slipper jeg å blende alle jeg møter:violin:

Dessuten må glasset over linselys være klart, ikke med riller og spor til å bryte lyset slik alle eldre H4-lykter har..

Det har jeg heldigvis:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider