Gå til innhold

Plutselig slapp clutch på GTI 16V 86mod

Ranger emnet

kimoajajaj

Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

Lenge siden jeg har skrevet på forumet nå! .

I går når jeg var ute å kjørte skjedde det noe rart med clutchen min.

Kom fram mot et lyskryss og det ble selvfølgelig rødt lys. Da jeg trykte inn clutchen var den plutselig helt rar, først trodde jeg at den ikke koblet fri i det hele tatt, men det gjorde den.

Pedalen er helt "løs" når den er helt ute, før følte man "motstand" hele veien når man trykte den inn, men nå kan jeg rekle på pedalen når den er helt ute.

Men somsagt så kobler den fri når jeg trykker pedalen i bunnen, men jeg er bekymret for den skal jo ikke være sånn.

Når jeg kjenner på den armen som wiren er festet i på clutchen/gearkassen, så er armen veldig løs av seg. Kan liksom enkelt rikke den opp/ned, tror ikke det skal være sånn?.

Forøvrig så har bilen 231.000km på telleren, har vært byttet clutch en gang før. (mens forrige eier hadde den).

Eller så kan jeg nevne at jeg har kjørt bilen ekstremt pent, har ikke burnet en eneste gang, har aldri herja på vinterstid eller noe. Så jeg skjønner ikke hvorfor clutchen skulle takke for seg?.

Regner med at det er noe leamikk i forbindelse med clutch pinnen eller noe sånt, som holder på å ta kveld?.

Hadde vært supert kjekt om noen kunne skrevet noen ord om dette.. hvis noen vet.. .

Forøvrig så er bilen still going strong:).

Mvh.

Joakim.

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt oppunder pedalsettet ditt og se nøye på clutchpedalen (mekanismen) på selve armen,pedalverket til clutchen skal det sitte en hjelpefjær som får pedalen helt ut og hjelper til å presse pedalen inn når du kommer halveis inn med pedalen.

Hvis denne hjelpefjær mekanismen har et defekt feste (plastikk feste) som har knukket blir pedalen som du beskriver som dette.

Det er en liten aksling med en fjær rundt seg som er festet på pedalen, øverste feste pleier og knekke.

(skjedde på min for 14 dager sia, deler til ca.50kr på møller, og vondt å få på plass igjen)

Når pedalen er helt ute blir den veldig løs, rar pedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

Jeg opplevde noe lignede på min Golf, den hadde selvstrmmende clutch waier. Den løsnet da i selvstrammermekanismen. Da tok clutchen kun helt inne ved gulvet. Jeg løste problemet med å sette en stor skive på hylsa som går inn i torpedoveggen. Du kan gjenkjenne waieren med selvstramming på at det er en stor svart klump i enden mot kassa. Hvis du har gammeldags stramming har du en stor hvit plast mutter og tydelige gjenger.

Hiawata

Prosjekttråd: Golf 2 syncro 1.8Thttp://www.bilforumet.no/prosjektforum/187834-hiawata-s-golf-2-g60-syncro.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider