Gå til innhold

bulket bakfelgene 3 ganger - trenger hjelp!

Ranger emnet

diskey

Anbefalte innlegg

Hei!

Er ganske frustrert. I våres kjøpte jeg 4 brukte ASA 19" felger - 8,5" brede

Det satt nankang 225/35/19 dekk på alle 4 felgene. Bakdekkene var ganske slitt på innsiden da jeg fikk dem.

Vel etter ca 1 mnd fikk ene bakdekket en kraftig utblåsning og punkterte til slutt. Trodde det var på grunn av dårlig dekkkvalitet men så da jeg tok av felgen at den hadde fått en bulk i felgen som hadde forårsaket dette, og dekkverkstedet sa det var helt klart det som gjorde at dekket hadde punktert.

1 mnd skjer det samme på det andre bakdekket, slått en kraftig bulk i felgene og dekket punktert her og. Her var bulken så kraftig at jeg måtte sende den til retting.

Så nå tenkte jeg ting burde være bra igjen, men så skjer svarte meg akuratt det samme med den bakfelgen jeg hadde sendt til retting en mnd etter jeg hadde rettet den og fått nytt dekk!!

Så til sammen har jeg slått 3 bulker i bakfelgene og ødelagt 3 bakdekk!

Jeg kan seriøst ikke huske at jeg har kjørt i noen kant eller store høl, og har kjørt forsiktig etter første gang det skjedde. Skjønner ikke hvordan dette går ann. Jeg har hatt store felger og lavprofil dekk i flere år før og aldri bulket felger før som dette.

Alle bulkene har vært på innsiden av felgene. Jeg lurer nå på om 225 ikke er bredt nok på 8,5" brede felger? dekkene er kanskje 1 cm smalere en felgene. Kan det da være hvis jeg kjører i et "høl"

i veien at når demperen fjærer at det faktisk er felgen som slår ned i hølet på innsiden og ikke dekket?

syns det er litt merkelig også, siden da jeg kjøpte felgene satt det 225 dekk bak som som sagt var ganske slitt på innsiden, han som hadde dem før meg virker jo da som han har kjørt lenge på de dekkene uten problemer. Alle felgene var helt rette og fine da jeg kjøpte dem.

Bilen jeg har hatt dem på er en BMW 320CI 2000mod, ikke senket eller noe. Han som hadde dem før Hadde en BMW 2000mod 318I.

Håper noen kan hjelpe meg ut her! ganske frustrert:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fult luft i følge tabellene på bensinstasjonene. Tror det var rundt 3-3,5bar foran og bak.

Tror dere det ikke kan skyldes at dekkene var for smale?

Jeg kjører med 225/30 på 9" felg, så for smalt er det nok ikke. Har nok mer med kvaliteten på felgen. ASA er ikke akkurat de med høyest alu-kvalitet.

Kjører med 45 psi i mine

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felgene skal nå ikke spontant bli urunde, så jeg ville testet med litt bredere dekk. d er jo ikke store strikken du har tulla rundt dem, så med lav profil, smalt dekk, og i tillegg senk som minsker cambern din er det vel ikke ulogisk å tro at d kan være en sammenheng.

Skulle ikke vært noe problem med 225 dekk på 8,5" felg. Jeg kjører med 215/40 R16 på 9" felg uten at det blir bulker i felgene. 2,8 bar. Negativ camber og dårlige humpete veier er det mer en nok av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes bare d er så rart at d er bare bakfelgene.. mulig dødsdom for framfelga dine, men du kan kanskje prøve å bytte om en ukes tid?

Er d noen skrapemerker eller skader på de felgene som har blitt skjeive? Er jo godt mulig at d faktisk bare er dårlige felger, men jeg har aldri hørt om felger som blir skjeiv av seg selv..

Dont worry, I'm an expert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

viss han hadde satt dei bulka bakfelgane fram hadde han jammen kjennt det godt i rattet, kjenne mindre til en bulka felg viss den er på bak, fekk tips om det då eg bulka mine for første gang, no trengs det retting igjen :(

ja hehe.. ville jo fått retta den felgen som har blitt skjeiv igjen først, ellers snakker vi humpetitten her :p

Dont worry, I'm an expert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 years later...

Hadde nå planer om å ha 9,5x18" med 225 dekk bak sjøl på Merca, må ha god strekk for å slippe subbing. Mulig det går bra med 235 også, men håper nå uansett jeg slipper å bulke ihjel baksiden av felgene ved normal kjøring da.. Dette hørtes pussig ut.

Men det må ha noe med den negative camberen sammen med smale dekk og lav profil å gjøre tror jeg også.. Men felgkvaliteten bør være bra ja.

Har jo hørt om felger som er så svake at de blir skeive bare av en litt brå oppbremsing så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider