Gå til innhold

Prosjekt: Bjørns 745 turbodåse

Ranger emnet


bjørn

Anbefalte innlegg

07102007324.jpg07102007323.jpg

 

Velkommen!

 

Jeg vil samle en del info om mitt prosjekt og tråder med spennende volvomateriale her.

 

Første innlegg vil bli oppdatert fortløpende - all info om tråden finner du her!

 

Det ligger noen bilder nederst i dette innlegget også vil jeg legge inn bilder fortløpende i oppdateringsinnleggene mine.

 

Tips: Klikk her for å hoppe over første innlegg.

 

Oppdateringer

 

Eksteriør

Bilen er temmelig orginal enda. Understell, bremser og felger får komme etterhvert.

 

  • Volvo 745 tic - 1987
  • 95% rustfri
  • Orginale turbofelger!
  • Volvo sportsunderstell - noe lavere enn orginalt men gynger like mye :-)
  • 3" JT eksos

 

Interiør

Bilen er temmelig orginal inni, bortsett fra noen instrumenter jeg har festet på dashbordet. Usikker på om det ble pent eller ikke .. Den skal holdes så orginal som mulig innvendig.

 

  • Oljetemp, oljetrykk og turbotrykksmålere fra Autometer

 

Motor

Jeg kjøpte en 1995 b230fk fra Sverige for et par år siden. Denne har fungert som et utgangspunkt.

 

Blokk

  • b230 blokk - 1995 - underspyling - O-ringet
  • b23 veiv
  • Eagle råder
  • JE stempler - 96,10mm bor
  • Flatt svinghjul
  • AP 3-skivet clutch
  • 19 raders oljekjøler
  • Alu reimskive på veiv
  • Olje catch tank

 

Topp

  • 531 - portet og nybygd
  • 44/40mm rustfrie ventiler
  • SAM T5 kam
  • Justerbart kamdrev
  • Orginalt innsug
  • Siemens 550cc dyser
  • Pulssplitt grenrør med ekstern wg
  • Turbonetics Super60, P-trim, 0.84AR ex, pulssplitt.

 

Ellers

 

Motoren er innkjørt med ms som motorstyring. Jeg har gjort mappingen så langt selv. Kommer til å sette den bort når motor er ferdig bygd.

 

Nåværende arbeid

  • Montere walbro 255l/t pumper (tank og inline)
  • Montere ny turbo+grenrør

 

Videre planer

  • Bygge trigger på veiva og bytte til waste-spark tenning
  • Bytte mapsensor i MS boksen (har <1.5bars sensor nå)

 

Bilder

 

Turbodåsa!

23092007289.jpg

23092007290.jpg

23092007291.jpg

Tilbake til toppen

 

Ren og pen motorblokk

Picture024.jpg

Picture027.jpg

Picture026.jpg

Tilbake til toppen

 

Diverse deler

Picture008.jpg

Picture014.jpg

Picture021.jpg

Picture023.jpg

Tilbake til toppen

 

Motor blir montert

01042007018.jpg

01042007019.jpg

Tilbake til toppen

 

V70 el. vifte

04052007112.jpg

04052007113.jpg

04052007114.jpg

04052007115.jpg

Tilbake til toppen

 

Interiøret - ingen vonde ord om girkula fra biltema!

15042007064.jpg

15042007065.jpg

15042007066.jpg

15042007067.jpg

01042007020.jpg

Tilbake til toppen

 

Tilpassing av intercooler - Se mer her

30092007293.jpg

30092007294.jpg

30092007295.jpg

Tilbake til toppen

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut dette, blir en skikkelig sleeper! :)

Hvor mye effekt regner du med å ta ut?

Hvorfor er det 96,10 bor på stemplene? Trodde det var 96,30 som var første overdim.?

Hvordan gikk monteringa av getragen? Hvilken mellomaksling brukte du?

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut dette, blir en skikkelig sleeper! :)

Hvor mye effekt regner du med å ta ut?

Hvorfor er det 96,10 bor på stemplene? Trodde det var 96,30 som var første overdim.?

Hvordan gikk monteringa av getragen? Hvilken mellomaksling brukte du?

 

Har bestilt turbo nå som gjør seg bra til rundt 450hk. Så vi får se hva som skjer utover vinter og vår!

 

Første overdim på orginalstempler er det ja, men blokka trengte ikke boring, kun noe honing, så da trengte jeg ikke gå helt til første overdim = mer sylindervegg!

 

Getragen gikk greit, fikk tak i en modifisert girkassetravers som funka sånn nogenlunde - skal se over den i vinter. Ble en litt for dårlig løsning til at jeg får sove bra om natta. Bruker en vanlig m47 mellomaksel som jeg har dratt litt frahverandre bare - funker som snus det. Har kun ei hardykobling.

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flott ut dette. Hvordan er V70 el.vifta?

 

Jeg er strålende fornøyd. Kjøpte volvo T-kors (#1276187) til å sette i nedre kjøleslange samt bryter (#1378504) til å skru inn der. Den starter med en gang motoren er noe varm og slår seg av etter en stund. Husker ikke i farta eksakte verdier på når den starter og stopper, men funker veldig bra i praksis ihvertfall.

 

Men nå som jeg skal montere 3" tykk ic og ha denne foran radiator virker det som om jeg må ofre denne vifta til fordel for en som bygger mindre ut. V70 vifta bygger ca. 8-9cm og da tar den borti vannpumpa desverre. Skal forske mer på dette til helga.

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne helga har jeg brukt på å montere min blanke nye alu intercooler, som har standard størrelse 300x600x75mm.

 

Jeg sveisa på noen nye fester på traversen under og sveisa om de øvre festene. Se bilder!

 

Har ikke fått tatt bilde av den ferdige monteringa for ting er lakka og står og tørker nå.

 

Jeg ble nødt til å pusse litt rust her gitt..

05102007300.jpg

 

Så bygde jeg nye fester til radiator og intercooler

06102007315.jpg

Jeg er ingen erfaren sveiser, nei ... :-)

 

Intercooleren ville jeg har litt høyere enn radiatoren

07102007318.jpg

 

Det ble ganske fint! Så var det tid for å lage fester på toppen

07102007316.jpg

 

Ombygde orginale fester

07102007321.jpg

 

Skal ta bilde av det ferdige resultatet..

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha på litt mer varme eller hva man skrur opp så sveisen ikke blir liggende som marker rundt om kring:)

 

Jepp prøver :-) Tanken er vel å få smelta metallene sammen ja.. Vi får se hvor lenge det holder, det er jo ikke all verdens belastning på disse festene.

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut dette :)

 

Ståler du sveiser i, er jo ikke det aller tykkeste..

Så vær forsiktig hvis du skruer opp varmen, det blir veldig fort hull.

 

Takk! Kan vel telle på fingrene på en hånd hvor mange ganger jeg har sveisa i mitt liv så jeg driver å prøver meg fram. Er sabla moro da :-) Ryker sveisen så er et jo bare å prøve igjen :hello:

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne helga har jeg ikke fått gjort så altfor mye egentlig. Jeg har kjøpt meg ny turbo og et nytt grenrør denne uka så det eneste jeg har gjort er å ta av den orginale turboen og grenrøret.

 

Intercooleren ble bra til slutt!

13102007328.jpg

 

Enkle, men funker..

13102007329.jpg

 

Nytt grenrør

13102007330.jpg

 

Nytt grenrør

13102007331.jpg

 

Skal komme med bilder på turboen etterhvert..

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår