Gå til innhold

Bakhjulstrekk og vinter

Ranger emnet


Stian var der Krug

Anbefalte innlegg

Hei, jeg står nå foran (mest sannsynlig) min første vinter med en 98 mod Omega stasjonsvogn med 170 dieselhester på bakhjulene.

 

Lurer litt på hvordan bilen er på vinterføre. Hvordan tung er den bak og slikt. Har til nå naturlig nok bare fått testet bilen på asfalt.

 

Hvordan er deres erfaringer?

 

Mvh Stian

- 2006 mod. Ford S-Max Trend
- 1999 mod. Volkswagen Passat Trendline stv
- 2002 mod. Opel Astra G Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg står nå foran (mest sannsynlig) min første vinter med en 98 mod Omega stasjonsvogn med 170 dieselhester på bakhjulene.

 

Lurer litt på hvordan bilen er på vinterføre. Hvordan tung er den bak og slikt. Har til nå naturlig nok bare fått testet bilen på asfalt.

 

Hvordan er deres erfaringer?

 

Mvh Stian

 

Godt og høre det er flere som er i samme båt som meg.

Har ihvertfall vært og fått splitter nye vinterdekk med pigger.

Må vell bare prøve seg fram, kanskje hive noe ballast i bagasjerommet.

Audi A4 1.9TDI Quattro 2002mod

Toyota Hiace 2.4D 1989mod

Lynx Rave 440/800 2006mod

Ski-Doo Mxz Xrs 600SDI 2007mod

Yamaha Phazer 480 1989mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen erfaringer med den bilen der, men så lenge man ikke har helt åpen diff så er det null problem å manøvrere en bakhjulstrekker om vinteren.

 

Sto ikke fast en eneste gang med bilen min, selv om nymotens suv'er måtte gi tapt ved bakkestart rett bak meg i vinter :)

 

Fadern har kjørt åpen diff og bakhjuls i Nord-Norge i 22 år, han kjøper skjelden nye dekk(kjører pigg da) men han har bare to ganger måtte kjørt en annen vei i den tiden jeg kan huske. Altså iløpet av de 12 siste årene har han valgt en annen vei fordi han ikke vil prøve i fare for å mislykkes med biler bak.

 

Jeg trengte vell 4 forsøk på å ta løs i en bakke på det jeg regner for å være den glatteste dagen hele fjordvinter med bilen hans.Og da hadde vi splitter nye ContiViking med firkantpigg og alt. Altså i værste fall så trenger man å opparbeide seg litt erfaring på underlaget man står på. Jeg er da bare 17 og øvelseskjørte da. Altså har jeg ikke all verden med erfaring når det gjelder vinterføre. Så som erfaren sjåfør burde det ikke være store problemet.

 

Vi har en fin patent på en slange til bildekk som er delt i to og fylt med sand for så å stripse igjen endene.Den får du mye vekt og mister lite plass i bagasjen.

 

NB: Husk å legge vekta så langt bak for mest mulig overheng/vektstang utnyttelse

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du skal være så alt for kjapp å ta den, bor i krysset mellom to bakker her, fadern rygger ut i den bratteste av de to flere ganger dagen og står aldri fast. Kjører rett avgårde hver gang hele vinteren. I den slakkere bakken derimot som ihvertfall ikke er glattere sto ny-innflytta karen med sin nye X-Trail og kuka og kom seg ikke. Balenoen til han ved siden av han igjen sto også.

Naboen med Passat måtte også gi tapt, å det for ei 22 år gammel MERCE!

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha. Kødder du eller?

 

Du kjører gammel scorpio og påstår at den er bedre enn f. eks en rav-4 på bakkestart.

:blah:

 

Mye rart å lese på bilforumet

vel, ikke for rask på tastern nå, uansett teknologi så har dekk og sjåfør sinnsykt mye og si, flere ganger jeg kom opp hjemme med min gamle volvo mens nye passater, mondeoer osv med esp,abs og traction måtte stå og vente på falken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha. Kødder du eller?

 

Du kjører gammel scorpio og påstår at den er bedre enn f. eks en rav-4 på bakkestart.

:blah:

 

Mye rart å lese på bilforumet

 

Diagonal tohjulstrekk er ikke verdens beste måte å få krafta i bakken. Dessuten spørs det litt hvor man plasserer hjula sine. Jeg er ikke så dum at jeg stopper i de nedkjørte is-sporene i de bratteste oppoverbakkene, slik 90% bruker å gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, ikke for rask på tastern nå, uansett teknologi så har dekk og sjåfør sinnsykt mye og si, flere ganger jeg kom opp hjemme med min gamle volvo mens nye passater, mondeoer osv med esp,abs og traction måtte stå og vente på falken.

 

Ja. 2wd vs 2wd vil jo avhenge mye på sjåføren.

Men aldri i verden om en scorpio er bedre enn en RAV-4 på bakkestart. Da tenker jeg omtrent uansett sjåfør.

 

Sålenge ikke RAV'en kjører på sommerdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. 2wd vs 2wd vil jo avhenge mye på sjåføren.

Men aldri i verden om en scorpio er bedre enn en RAV-4 på bakkestart. Da tenker jeg omtrent uansett sjåfør.

 

Sålenge ikke RAV'en kjører på sommerdekk.

 

Hvis du baser fosøket på en sjåfør som til vanlig kjører to forskjellige biler hvor den ene er Rav og den andre Scorpio så tror jeg han skal prøve ganske mange ganger før han feiler på noen av delene.

Men så kommer det jo an på sjåfør da, noen spinner jo hele vinter uansett bil dem.

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor kommer Rav4 inn i bildet? Såvidt jeg husker var det en honda cr-v ;)

 

Hehe,er jo den kverulante gromskuken her som har prata om den forbanna Rav'en siden første innlegget sitt i posten. Jeg bare følger opp.

Den er like stygg som resten av japse Suv'sa

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor kommer Rav4 inn i bildet? Såvidt jeg husker var det en honda cr-v ;)

 

"selv om nymotens suv'er måtte gi tapt ved bakkestart rett bak meg i vinter "

 

RAV-4 er vel norges mest solgte. Og relativt ny. Derav så ligger vel denne under nymotens.

 

Men cr-v er vel absolutt ikke noe dårligere på bakkestart enn rav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår