Gå til innhold

Donflaem's 142 express. bilen er vrak, retting begynt.

Ranger emnet


donflaem

Anbefalte innlegg

Bilen er en volvo 142 som ble kjøpt i sverige for 2,5 år siden og jobbet med siden.

Problemet mitt er jeg egentlig ikke er veldig glad i volvo men tilfeldightene

gjorde at det var sånn det ble.

Målet med prosjektet er en gatebil med skilter som hevder seg bra på bane og eventuelt seinere i bakkeløp.

 

Bilen pr dags dato.

1r.jpg

 

Bilen når jeg kjøpte den:

3163h5c.jpg

 

Bilen sånn den så ut ifjor:

bwpx0.jpg

 

 

 

Det første som ble gjort med bilen var å rive ut alt interiør og montere bur,bøttestoler og nytt dashbord.

 

Før:

27y7kav.jpg

 

Etter:

2zohhk9.jpg

 

 

Nå stod motor og gir for tur. Fjorårets motor var en b230 med turbo.

Denne utviklet vel ca 300hk. girkasse var en getrag 262 fra volvo 264.

Etter bare noen få uker med morro så bestemte den ene råden seg for å knekke, så da var det bare å sette inn bilen.

Planen var da og bare reparere den gamle motoren med en annen turbo.

 

 

 

Men siden jeg har mange dårlige venner med forslag og mange tanker i hodet selv så har dette utviklet seg litt.

Årets motor blir en b234 16v.

Spec:

blokk:

betongfylt blokk

h-profil råder

venolia smidde custom stempler

pianotråd i toppdekke

Og alt er selfølgelig balansert og vektjustert.

Toppen:

hjemme portet

doble ventilfjærer

orginal kammer( foreløpig)

orginalt kammhjul

 

Insug er hjemme snekret ut ifra de orginale traktene med helt nytt plenum og spjeld fra audi s4.

Hjemme snekret grenrør med ekstern wastegate.

Intercoller 100X300X600 3 tom inn/ut.

19raders oljekjøler

1000cc/min dyser

Haltech e6x.

Msd dis2

plx devices bredbåndslambda r500

Turbo garret t4 h trim compressor og p-trim eksosturbin 0,86.

46mm wastegate

quartermaster 3plate clutch

ombygd girkasse fra bmw m3

Hele understellet er polyforinger med justerbare stag, kappa senkesett med gassdempere og truetrack sperre.

Servo fra 164.

Bremser fram: hispec 4stempla med 330 skiver

bremser bak: orginale

 

bilde017co4.th.jpg

bilde033bm0.th.jpg

bilde030fg8.th.jpg

bilde022xe1.th.jpg

bilde029yf7.th.jpg

20070508dyser0001je6.th.jpg

bilde017co4.th.jpg

 

 

 

Det kommer mere bilder og updates bare jeg får tatt litt nye bilder.

Fler bilder fra idag.

 

2cgkbns.jpg

 

30121l1.jpg

 

vy4iso.jpg

 

ymc6t.jpg

 

2ntwjdl.jpg

 

Bilen er planlagt ferdig til våren 08.

Motoren regner jeg med at blir bremset hos vs motor en gang i vinter og målet er rundt 450hk.

Kom gjerne med tilbakemeldinger med hva dere mener.

 

Kristian.

142 73mod.banebil.

B234 16v m/t04 turbo 500hk+,

Autronic smc datasprut.msd dis2,1000cc dyser

 

Tig sveiseapparater til uslålige priser. http://www.importtech.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Da har jeg en liten update.

Foringer til hele forstillinga og krengningsstag foran og bak er nå bestilt og kommer neste uke.

bilder kommer så fort jeg har fått det i hus.

Bremsene foran er egentlig laget til 240 men passet nesten rett på. det som måtte gjøres var å frese av braketen 2mm i offset og 5mm utover.

xb0kxs.jpg

spyq82.jpg

 

Jeg sitter også å sikler veldig på coilovere om dagen, dollar kursen er jo så billig at man må jo nesten bare handle.

De jeg hadde tenkt meg var disse foran:

http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1∂=HAL%2DMS1600&N=700+400026+310147+115&autoview=sku

OG disse bak:

http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1∂=HAL%2DDR4000K&N=700+4294925130+4294839061+4294852491+400026+4294891681+4294852490+115&autoview=sku

 

 

Slenger også med et ekstra bildet av motoren

2gtt9ck.jpg

142 73mod.banebil.

B234 16v m/t04 turbo 500hk+,

Autronic smc datasprut.msd dis2,1000cc dyser

 

Tig sveiseapparater til uslålige priser. http://www.importtech.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skivene er 328 i diameter og minimum felgdim er 17 tommer.

bremsene passet rett på men de står 2mm feil i offset på skive og 5mm for langt ut. Så jeg må levere de til noen som har fres som kan slipe av 2mm på anleggsflatene der man skrur fast calliperen til hubben og 5mm der calliperen skrus fast i brakketten.

Skiva passet rett på med riktig innpress.

142 73mod.banebil.

B234 16v m/t04 turbo 500hk+,

Autronic smc datasprut.msd dis2,1000cc dyser

 

Tig sveiseapparater til uslålige priser. http://www.importtech.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

va var prisen på disse bremsene?

 

Listepris er 16500kr og da følger det med skiver,caliper med brakket,stålomspunnende slanger og klosser.

På dette bildet ser dere at caliperen sitter med feil offset på skiva.

2igf38h.jpg

 

 

 

Fikk montert bredbåndslambdaen min i dag også.

Denne skal jeg også bruke til eksostemp og bankeføler.

4fy2ix.jpg

dhe151.jpg

 

Legger også med et bilde av datasprutet og tenningsforsterkeren. Disse er montert ved beina til pasasjerstet.

fbyefd.jpg

142 73mod.banebil.

B234 16v m/t04 turbo 500hk+,

Autronic smc datasprut.msd dis2,1000cc dyser

 

Tig sveiseapparater til uslålige priser. http://www.importtech.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir helt konge....

Jeg skal følge med litt her, er vel ikke best plass med 234 på skeiva i en 140.. ¨

Ta noen bilder av motor rett ovenfra.

skal du sveise om momentstagene? for å gi mindre vridninger i akslen?

lite tips. bærearmer bør forsterkes, de kan bøye seg og det er ikke noe serlig... Har prøvd, kan skje ved pådrag i sving med godt feste spessielt.

Tyggern:04 V70N titanium sport edition

96 945 turbo(bruks kjærre)

01 VW polo 6n2 colour concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det her er bare noe tøft for å si det sånn... Blir kjøring på bane til året el?

Og hva har du gjort med bakstillinga? Tviler på at std akslingen til 140 med åpen diff er noe særlig glad i den maskinisten du har stappa nedi.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er bare noe tøft for å si det sånn... Blir kjøring på bane til året el?

Og hva har du gjort med bakstillinga? Tviler på at std akslingen til 140 med åpen diff er noe særlig glad i den maskinisten du har stappa nedi.

 

Takk for gode tilbakemeldinger.

Meningen er å være klar med ferdig bil til gatebil våler 2008.

Det eneste jeg har gjort i bakstillinga er å skifte ut diffen til truetrack, samt butte ut foringer til superflex. Vi får se hvordan det gåt med resten.

 

 

 

Da har jeg fått flere nye deler i hus. whiteline stabstag foran og bak samt foringer til forstillinga kom i går.

 

2j5x5j.jpg

 

2chu835.jpg

142 73mod.banebil.

B234 16v m/t04 turbo 500hk+,

Autronic smc datasprut.msd dis2,1000cc dyser

 

Tig sveiseapparater til uslålige priser. http://www.importtech.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bilder fra siste arbeidsøkt:

 

Montert stabstag bak

7xl8xmp.jpg

6ov1rox.jpg

Bygd om grenrøret

72hjthd.jpg

Lagd nye braketter for servopumpe og dynamo og lagt om regreim så alt får plass. Strammehjul fra cosworth og løpehjul fra noe annet(fant det i en kasse)

854k6ky.jpg

 

Girkasse kommer mandag 12.11 og da skal motoren settes inn for siste gang før oppstart.

142 73mod.banebil.

B234 16v m/t04 turbo 500hk+,

Autronic smc datasprut.msd dis2,1000cc dyser

 

Tig sveiseapparater til uslålige priser. http://www.importtech.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår