Gå til innhold

turbo på 325

Ranger emnet


KadettC16v

Anbefalte innlegg

En kompis skal bygge turbo på en 325 motor, han snakker om 3-400hk.

 

Hva må gjøres?

 

Kom med forslag og priser på ting,

 

Må vel ha nye stempler? men må han ha nye råder også?

 

datasprut?

 

Hvis du bare søker litt på forumet så finner du sikkert det du leter etter, det er sikkert 1000 tråder om turbokonvertering, det er omtrent det samme om det er en bmw eller en lada. :magic:

 

Lykke til!

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råder og stempler tåler 400hk! Men med rett mapping!!!! Toppen derimot! Må nok sveise kjølekanalene allerede på 350hk. Porting er også en fordel for å holde ladetrykket nede! Vi bremset 302 på hjulene med 0.7kg med org kam, ventiler og nedslipte stempel! Bedre å slipe dem rett en å bare ta den enkle løsningen og dreie!

 

Datasprut er et must. Org girboks og sperra bakende holder! Men må self ha ny clutsj.

 

Pris kommer fort på 30-40k om han gjør mye selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet toppene må sveises på disse,man allerede på 350 hk. altså.. men det er jo ganske store kjølekanaler så det virker jo logisk da..

 

Men hva mener du med slipe ned stempel istedet for å dreie reversed dome på de som på ordinære turbostempel. sliper man dome med annen form da eller?

Spør pga. jeg funderer på en sånn motor selv + jeg er en informasjonsjunkie :)

 

Kan også la stemplene være som de er og bruke 2 liters råder som er kortere og sterkere+ dieselveiv..

 

Da får man innmat som tåler mer pga. tykkere topp på stempel og kortere råde + lavere komp.

 

minus er dårlig squishband og dårligere bensinøko. men hvem bryr seg om sånt på en trimma motor anyways.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja bedre å sveise med en gang! Er skikkelig jalla de toppene der! Det jeg mener med slipe er at man heller sliper ut av stemplet for å oprettholde noenlunde bra squis. Er ganske lav komp orginal på noen av de motorene der. så er ikke mye som skal till! Har et ferdig bearbeidet stempel her som jeg kan ta bilde av. Så ser du bedre hva jeg mener!

 

Resultatet ble ganske bra. Fikk en motor som ikke oppførte seg så galt på lav belastning og med tanke på økonomisk kjøring. Vi la komp på 8.7 mener jeg! (er tre år siden den ble satt sammen)

 

 

På den motoren vi bygde nå sist. Brukte vi råder og stempler fra Honda. B16/b18(passer rett på). Var ment som et eksperiment. Problemet der var at stemplene er beregnet for 4 ventils forbrenningsrom! Så ble litt arbeid på stempeltoppen. Da fikk vi et forbrenningsrom med kul på midten. Og det funka svært dårlig! Gikk greit opp til 1,2kg. (tipper rundt 450hk) Men da bynte problemer og oppstå! Merka det mest på tenninga, fikk ikke faanskapen til å gå under 26grader tenning på maks trykk. Så resulterte i topp pakningshavari og stempel havari! Årsaken er self at forbrenningsromet flytter gassen bort fra pluggen og ut til sidene! (ganske logiskt i etterkant) :D Men som sagt... ett eksperiment!

 

På toppen her sveiste vi helt igjenn kjølekanalene så dypt som mulig. og borret opp med 6mm hull! Det virka ganske stabilt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at det har blitt kjørt 402m. nede på 9 tallet med 325 motor med 2liters råder og urørte stempel,dieselveiv,portet topp og org. ventiler + turbokam.. osv...

 

Burde ligge rundt 600hk da..

 

Men fyr på med bilde av stempelet :)

 

Er en 3,5 liter, 12 ventiler jeg skal konvertere,men forbrenningsrom osv er jo likt som på 325..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at det har blitt kjørt 402m. nede på 9 tallet med 325 motor med 2liters råder og urørte stempel,portet topp og org. ventiler + turbokam.. osv...

 

Burde ligge rundt 600hk da..

 

Men fyr på med bilde av stempelet :)

 

Er en 3,5 liter, 12 ventiler jeg skal konvertere,men forbrenningsrom osv er jo likt som på 325..

 

 

Går jo ikke samenligne drag motor med en motor som ska vær kjørbar og samtidig holdbart! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke snakk om en top fuel motor her da!

402m tiden ble kun brukt som en pekepinn på hvor mye effekt motoren hadde.. Mange som kjører rundt med en godt fungerende gatebil med masse effekt som liker å få bilen sin målt på stripa vettu!

 

Motoren satt i en bil med skilt som ble brukt på jobb hver dag!!

Og til svartrace på natta + legale løp.

det burde være holdbart nok det..

 

Og kjørbarheten var vel relativt grei regner jeg med siden han orket å bruke den såpass mye. Nå hjelper vel turbokammen og relativt standard fløde på innsugporten endel og rådene er vel ikke så mye kortere+ det ekstra slaget fra dieselveiva så det blir ikke 6:1 i komp liksom. squishband blir jo noe redusert men ikke helt fraværende

 

Ved 600hk og 2,7 liters volum så må man inngå noen kompromisser.. Har man veeldig mye peng så kan luke bort noe minuser men som sagt vanskelig å få både i pose og sekk 100%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sveise kjølekanalene? er det fordi dem sprekker eller? og har du bildet av dette?

 

Så sveise kjølekanalene, slipe av toppen på stemplene, bruke originale råder og sprut så har man det?

Dette er holdbart?

 

Men hvordan kan dette koste 30-40k? greitt nok med sprut, det koster jo peng og grenør og turbo

Omega 2.2DTI

Omega B 16v Turbo 286whp

Kadett C 74' Caravan 1200

Kadett C 77' Caravan RIP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meste av ideen ligg egentlig i orginalutfominga! Vi har bare senka kompen på en måte for å prøv å behold litt av den! BMW har liksom lagt litt tanke i de motoran der! :D

Jepp. Og det der er den beste måten å kompsenke du får... forutsatt at det ikke blir liggende igjen bensin på innsugssiden (som er kald = lett for å "pøle" seg) som detonerer pga trykket,og at "squish"-området ikke er digert.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår