Gå til innhold

T3 turboen

Ranger emnet


ole180

Anbefalte innlegg

De fleste 740 er vel ikke levert med det største trim 50 kompressorhuset?? eller er de det?

 

Turboene som er levert fra 240turbo-740turbo leverer vel nok luft til alt fra 180-240hk

 

Siden 210-230hk er maks. på en chippa og mod. 740 så burde vel trim50 holde til 240hk vel.. Har hatt en sånn selv,og den fungerte endel bedre enn standard t3..

 

Gruppe A er vel trim60 og holder vel til 280-300hk!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste 740 er vel ikke levert med det største trim 50 kompressorhuset?

 

Siden 210-230hk er maks. på en chippa og mod. 740 så burde vel trim50 holde til 240hk vel.. Har hatt en sånn selv,og den fungerte endel bedre enn standard t3..

 

Gruppe A er vel trim60 og holder vel til 280-300hk!?

 

Er Gr. A å få kjøpt da? Når lader de?

Har biler

Har hatt biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde vel finnes det..

 

Husker ikke når de lader da det er mange år siden jeg har kjørt bil med sånn turbo montert..

Husker heller ikke hvilken A/R det er på eksoshus.. Men er det 0,48 så er den vel like treig og litt til som en org. turbo

 

Nå er ikke 0,48 noe stort men snarere den gamle konstruksjonen som T3 er som gjør dem treig sammenlignet med dagens turboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dumdidum

 

var ikkje antall hk eg var ute etter, men er nå kjekt å vite det også;)

 

det eg lurer på er: hva kan t3 turboen lade maks på trykk (bar) før den begynner å gi for tynn luft og begynner å ødelegge ting?

 

Mvh;)

Volvo 740tic 85mod-prosjekt, lekebil -Accord 92mod-bruksbil med futt i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke lufta som blir tynnere da..

 

Snarere at turboen makter ikke å komprimere noe mer enn dens fysiske forutsetninger tillater.. pga. størrelsen på kompressorhus og impelleren A/R og eksoshusets A/R.

 

Er A/R på eksos for liten så makter ikke "motoren"(eksoshuset) å utnytte komp. siden maks. og ved for stor A/R på eksoshus så makser komp. sida før eksoshuset har nådd maks.

 

En org. 740 turbo lader vel ca 1,6 maks. bar når den er i god stand. Sikkert noen som har oppnådd mer..

 

Men går du noe særlig over 1 bar så begynner den å varme lufta så mye at effektengevinsten blir minimal og turboens levetid reduseres kraftig..

Org. I/C går til h..... også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår