Gå til innhold

Byttet bil, skal oppgradere eksisterende stereo

Ranger emnet

mandresen

Anbefalte innlegg

Heisan

Takker for et bra forum som jeg har god nytte av, og det virker som det er mange erfarne lyd-entusiaster her:-)

Jeg har kjøpt meg ny bil og skal i den forbindelsen bygge nytt anlegg, men trenger noen tips og råd til oppgradering av stereoanlegget.

Har følgende stereo i gammel bil (94 mod corolla)

Clarion cd-spiller

Rockford 851X 4 kanals forsterker (4*100w)

Rockford 1f kondensator

6.5" JBL Power 6550c frontsett

12" MTX Thunder4500 sub (i lukket kasse)

Er storfornøyd med dette, men oppgraderingsspøkelset har innhentet meg:-)

Har allerede startet med å kjøpe Rockford T10001BD monoforsterker

og har tenkt å kjøpe følgende :

PioneerDEHP85BT http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1848

2 stk Rockford punch P3 12" sub http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1883

Og nå kommer spørsmålene etter å ha lest en del her inne på forumet.

Hvordan er de subbene jeg har tenkt å kjøpe sammenlignet med f.eks HELIX P12 Precision eller Ground Zero GZHW 30X som får gode omtaler? Er selvfølgelig ute etter god lyd og de skal stå i lukkede kasser.

Og neste spørsmål er frontsettet. JBL'ene er greie de, men er ikke helt 100% fornøyd, så jeg har lest meg frem til at Hertz HSK165 vil passe mine ører, kanskje også Hertz Mille MLK 165 (men er litt for dyre) Vet dere om et sted jeg kan få hørt på disse høyttalerene her i Trondheim? Er det noen av dere som har disse HSK 165 og er i nærheten? eller har dere kanskje andre forslag til frontsett, har lest om både Focal og Morel, men tror selv Hertz passer i mine ører.

Min nye bil er en 05 mod Yaris og det første jeg skal gjøre er å støydempe bilen, og driver for tiden og leser om støydemping her på forumet. Har dere noen kjenskap til dempemattene til Rockford?

Er det noen som vet om noen butikker i Trondheim utenom bilradiospesialisten? Som dere ser er det meste jeg har fra Bilradiospes da jeg ikke vet om andre butikker her i Trondheim. Men hadde vært artig og fått demonstrert andre merker før en tar valget.

Takker så mye for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott at du velger å lyd isolere bilen din før du bygger anlegg.. da har du begynt i riktig ende..

har ingen erfaring med rockfors dempematter, men de var fryktelig dyre..

jeg har kjøpt 8kvm2 med stp matter hos http://www.installbay.no og det er nok til hele bilen..

har lagt to lag inni dørene ett lag på utsiden av innerste laget i døra, samt i gulv, tak, hjulhus og bagasjerom. dette koster nå i underkant av 3000kr, men det er mye demping også. dette i en 306HB som er litt mindre en din nye.

man kommer langt med bare dører og hjulhus samt torpedoveggen, hvis den er tynn på bilen din.

har selv ikke hørt hertz mille, men jeg drømmer om dem:) de er deilige, rett å slett, og spiller de som jeg forventer av ett såpass dyrt Hertz sett så er de konge.. har hørt billigere hertz og ble imponert.

har ikke peil på om det er no utvalg av butikker i trondheim, men det må da være noen her med ett godt anlegg som kan demonstrere litt for deg? bor jo i storbyn du

Pug 306 - min første Løve

Focal - Piooneer - Dynabel - Installbay -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott at du velger å lyd isolere bilen din før du bygger anlegg.. da har du begynt i riktig ende..

har ingen erfaring med rockfors dempematter, men de var fryktelig dyre..

jeg har kjøpt 8kvm2 med stp matter hos http://www.installbay.no og det er nok til hele bilen..

har lagt to lag inni dørene ett lag på utsiden av innerste laget i døra, samt i gulv, tak, hjulhus og bagasjerom. dette koster nå i underkant av 3000kr, men det er mye demping også. dette i en 306HB som er litt mindre en din nye.

man kommer langt med bare dører og hjulhus samt torpedoveggen, hvis den er tynn på bilen din.

har selv ikke hørt hertz mille, men jeg drømmer om dem:) de er deilige, rett å slett, og spiller de som jeg forventer av ett såpass dyrt Hertz sett så er de konge.. har hørt billigere hertz og ble imponert.

har ikke peil på om det er no utvalg av butikker i trondheim, men det må da være noen her med ett godt anlegg som kan demonstrere litt for deg? bor jo i storbyn du

Takker for svar, tips og råd om demping. Og ja, jeg synes dempemattene til rockford var dyre, så da blir det nok slike du har brukt. Er det denne pakka : http://installbay.no/product_info.php?cPath=67_73&products_id=244

Og jeg trenger ikke supplementere med andre typer matter og legge dobbelt? Det holder med den ene pakka (og eventuelt legge dobbelt med bare denne hvis det blir noe til overs?)

Og det hertz mille settet ser rått ut, men hadde vært artig og hørt om det var rått også :-)

Som du sier er det jo en passe stor by, så jeg hadde håpet noen hadde noe av høyttalerene slik at en kunne ha hørt, før en kjøpte. Men du sier du har hørt billigere Hertz og at de var bra, hvordan er klangen i de. Er de "harde" i diskanten, eller er det varm lyd, er det en mellomting? Og mellomtonen, hvordan kan den beskrives?

Takker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om ikke den suben du har, er bedre en de rockford subene...

Også får du råere sub, og råere monoblokk for en billigere penge ;)

Hei cossiemk1. Kan du si noe mer spesifikk rundt det her. Regner med du har hørt både MTX og Rockford siden du kommenterer de. Jeg har hørt begge, og synes nok Rockforden gir samme trykket men med en litt annen "klang" som jeg absolutt likte. Men som jeg skrev i den første posten, jeg har begynt å lukte på andre merker som Ground Zero og Helix og lurer på om ikke de er bedre.

Når det gjelder forsterkerene så har jeg de 2 Rockfordene og de skal ikke byttes(Det blir for dyrt, og i mine øyne gjør de en kjempegod jobb med masse power, og ja, jeg vet det finnes bedre til samme penge eller mindre, men disse er mer enn bra nok for meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider