Gå til innhold

Spørsmål om forskjellige spjeld typer

Ranger emnet


opel freak

Anbefalte innlegg

Så langt jeg har funnet ut kan kan man få kjøpt tre forskjellige typer spjeld men det er sikkert flere typer i handelen. Ja jeg snakker om spjeldhuset på motoren men, man får også rullespjeld og det jeg tror heter glidespjeld/sleidespjeld. Er ikke sikker på noen av navnene egentlig, håper bare dere skjønner hva jeg mener.

 

Hva er fordelen og ulempene med disse forskjellige typene egentlig?

 

Rullespjeld;

rullspjall.gif

 

Sleidespjeld;

30_race_engine.jpg

 

Konvensjonelt;

skunk2throttlebody.JPG

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rullespjeldet's største bakdel er prisen... Spjeld rett på motoren gir en tanke mer respons,spjeld på inngangen til plenum er en billigere løsning (bare ett). Og så videre. Merker man enorm forskjell? Nok trim,så....

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intresangt... vill vite mere om dette! Separate spjeld på turbomotor... Fordeler? Hva med vakum? ta et "signal" fra hver sylinder? eller må man mappe etter tps?
Fordel er at man kan ha voksent plenum og beholde responsen,siden man ikke behøver vente på at plenumet skal fylles. Høyt turtall og/eller trykk liker litt volum i boksen,da forstyrrer ikke pulsene hverandre så mye. Tar riktignok bare et 1/10's sek eller så å fylle opp selv om det er stort som en 10-litersbøtte,men alle monner drar,spesielt med litt stor (eller tungdrevet) snurre... Et signal fra hver sylinder,sammen i en "vakuumboks" og derfra til hva man enn skal koble opp. Bakdelen er som sagt pris,og at man ofte må ha rimelig store spjell i forhold til ett før plenum...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordel er at man kan ha voksent plenum og beholde responsen,siden man ikke behøver vente på at plenumet skal fylles. Høyt turtall og/eller trykk liker litt volum i boksen,da forstyrrer ikke pulsene hverandre så mye. Tar riktignok bare et 1/10's sek eller så å fylle opp selv om det er stort som en 10-litersbøtte,men alle monner drar,spesielt med litt stor (eller tungdrevet) snurre... Et signal fra hver sylinder,sammen i en "vakuumboks" og derfra til hva man enn skal koble opp. Bakdelen er som sagt pris,og at man ofte må ha rimelig store spjell i forhold til ett før plenum...

 

 

Altså ingen skikkelige bakdeler... Litt mere arbeid med tillpassing eneste! Handla 3 oppsett med separate spjeld til firer med 50mm spjeld pluss et stk 75mm spjeld til en svensk høvding sist jeg var på ferie hos søta bror! Så syns ikke det er så dyrt jeg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså ingen skikkelige bakdeler... Litt mere arbeid med tillpassing eneste! Handla 3 oppsett med separate spjeld til firer med 50mm spjeld pluss et stk 75mm spjeld til en svensk høvding sist jeg var på ferie hos søta bror! Så syns ikke det er så dyrt jeg! :D
Hvis den svenske høvdingen gikk til å kjøpe en pistol så du kunne rane speedshop'en skjønner jeg det.. :D ...men,du har sikkert sett de spjella som ligger på 20K+ og mer. Verste jeg har sett var rullespjell til Porsche.. kosta 9000. US Dollar. Spinnvilt...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte konvensjonelle spjeld kontra sleid og rulle på separate spjeldhus.. Da er vel sleide og rullespjeld mere effektivt enn konvensjonelt på først og fremst full gass.

Så rulle og spjeld er vel mer race enn konvensjonelt..

 

Noen mener at sleider kan gi litt ruskete gange på overgang,men fungerer flott på bunn pinne..

 

Separate spjeldhus gir jo bedre fylling og respons..

 

Er jo bare så mye effekt man kan oppnå på en N/A motor med ett spjeld før plenum.. Ved større effektuttak så må separate spjeldhus til.. eller f.eks doble webere som også blir separate spjeld,og ved riktig lengde på runners med tanke på hvor returpulsen vender så er mye effekt mulig å oppnå..

 

På turbomotorer så virker det som firesifret effekt ikke er noe problem så lenge spjeld og plenum er dimensjonert riktig.

Men er som nevnt tidligere i tråden mere respons å hente ved bruk av separate spjeld.

 

Mon tro om ikke Skyline har separate konvensjonelle spjeld org.?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bare så mye effekt man kan oppnå på en N/A motor med ett spjeld før plenum.. Ved større effektuttak så må separate spjeldhus til..
...eller bare et større spjeld før (et større) plenum,så er effekten tilbake men lavhastighetsegenskapene og "finresponsen" er ute av vinduet...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenkte jegt helst standard greier.. da er det vel like greit å bytte ut org. innsug med sep. spjeld ved stort effektuttak først som sist..

 

Kan sef. sette på større spjeld og porte opp/forstørre plenum..

 

Lingenfelter deler jo og graver jo ut endel alu. fra org. innsugene for så å sveise dem sammen på noen av corvette motorene han trimmer..

 

Men på en f.eks firer med mindre volum og høyere hk/l så tror jeg at separate spjeld fungerer bedre..

 

Men kommer jo an på hvor mye effekt man er ute etter sef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår