codegen Skrevet Oktober 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2007 Hei! Lurer på om det går ann og få galvanisert en litt eldre bil.. fremgangsmetoder osv.? evt. hvilke midler og hvor de skaffes. Mvh, Stian Siter Do-It-Yourself - DIYstash Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
"Mr A." Skrevet Oktober 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2007 Er ikke galvanisering en form for elektrolyse? Bilen må vel være helt blank for lakk og rust osv. men det er jo ikke umulig å finne noen som gjør det.. Sikkert ikke billig men. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet Oktober 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2007 Hei! Lurer på om det går ann og få galvanisert en litt eldre bil.. fremgangsmetoder osv.? evt. hvilke midler og hvor de skaffes. Mvh, Stian Ja... så du tror det hadde vært tingen??:roll: Snakker vi en bakskjerm eller noe, eller er det helt tomt karosseri du ville ha duppet?? Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kaffi Skrevet Oktober 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2007 du må dyppe stålet i syre-bad etter som jeg har forstått, så tror kansje det blir litt arbeid ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
juba Skrevet Oktober 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2007 Karosserideler kan ikke galvaniseres pga varmen. En skikkelig ramme går, selv om ikke alle firma vil gjøre jobben. Det har hendt at Landrover-rammer har vridd seg ved galvanisering. De bilmerkene som hevder bilene deres er galvanisert lyver så det renner, de er sprøytet med sink-holdig primer. Ikke noe dårlig stoff det men galvanisering er det ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
codegen Skrevet Oktober 5, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2007 okai, da er den grei.. noe andre muligheter får og hindre rust som er geniale da? har sett litt på wuerth sin rust stopp grunning.. Siter Do-It-Yourself - DIYstash Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
juba Skrevet Oktober 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2007 Ets-primer. Jeg bruker en sak fra Scannox/Quick-lakk, men mine prosjekt er av typen "få det gjennom Eu-kontroll" og er kanskje ikke overlakkbar med alle typer lakk. Hør der du planlegger å handle lakk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet Oktober 6, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2007 okai, da er den grei.. noe andre muligheter får og hindre rust som er geniale da? har sett litt på wuerth sin rust stopp grunning.. her er det vel på tide å fortelle HVA du skal bruke det på og om det er sandblåst eller hva du har tenkt....alacocaina SÅ kan du få noen glupe svar...:D Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
codegen Skrevet Oktober 6, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2007 her er det vel på tide å fortelle HVA du skal bruke det på og om det er sandblåst eller hva du har tenkt....alacocaina SÅ kan du få noen glupe svar...:D helt calibra karossieri. Skal sandblås hele karosseriet i nermeste framtid. forresten, når vi er inne på det Bead-lock, er det noe spesiell sand som brukes ved sandblåsing av karosseri? Siter Do-It-Yourself - DIYstash Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
technobreath Skrevet Oktober 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2007 Jeg bare skyter inn... Jeg jobba en kort tid på galvaniseringsverksted, da snakker jeg om varm galvanisering. Først så blir delen som skal galves dyppa i syrebad i ca 30 minutt. Når delen kommer opp igjen er den HELT rustfri. Så blir delen dyppa i flytende sink. Når den kommer opp igjen har den masse appelsinhud, men ruster ikke. Tror vel at biler blir galvanisert i elektrolyse, som nevnt i en post tidligere. Og som sagt så blir ikke kaross deler varmforsinket pga at godset er alt for tynt til det, og stålet ville blitt "vridd" Dessuten vil du pga finishen som varmforsinking gir ikke dyppe en bil. Gå til nærmeste lyktestolpe i galvanisert stål så ser du hva jeg mener. Gjør det på den gode gamle måten med sandblåsing, tectyl og god lakkjobb. Du forsegler rust utsatte plasser eller til og med rust med en antirust spray som er atmosfære-tett. Da får ikke rust utvikle seg. Men husk å behandle bart stål så umiddelbart som mulig... :) Galvanisering på ordentlig er ikke noe du får fra en sprayflaske fra coop bygg mix ;) lykke til Bare en innskytelse ;) Siter Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil Toyota Carina 2 1986 - Solgt Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
codegen Skrevet Oktober 7, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2007 thanks, technobreath :=) tips til antirust spray av type god da? :p Siter Do-It-Yourself - DIYstash Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
"Mr A." Skrevet Oktober 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2007 thanks, technobreath :=) tips til antirust spray av type god da? :p Tectyl:D Eller du kan lakke hele karroseriet med 2k epoxy lakk, brukt på store stålbåter:) Holder i 10-15 år i konstant salvtvann! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
technobreath Skrevet Oktober 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2007 Jeg kan ikke navngi noen spes merke nei... navn og merker er ikke min sterkeste side :P. Men men... ta en tur til lakkeringsverksted eller lakkforhandler og ta en prat med de. Finnes sikkert mange svar på hva som er "best". Men tectyl virker da bra det... eneste dritten med tectyl er at det minste hull på belegget ødelegger mye, for da er det jo slettest ikke tett lenger... En annen ting jeg kan si er at Hammerite har en "rustlakk", men hold deg unna denne, for det ruster like mye fordi om du lakker med den. Bare en dyr måte å sløse penger på. Jeg lakka nettopp en dør på ny, og da hadde jeg sandblåst denne på forhånd. Inne i døra blanda jeg opp en blanding av vanlig grease og spillolje. Noe graps uten like, men foreløpig holder det også vekk rustet. Men nok svada... skal det gjøres skikkelig og vare lenge så få en skikkelig atmosfæretett spray og grunn innsiden av stålet, og en bra grunning på før du lakker... Bilen vil med bra under og inner behandling bli stillere også, da dette vil ha virkning som litt støydempende bl.a. Hva merkeprodukter du skal bruke lar jeg være opp til en proff å avgjøre - ta kontakt med lakkverksted eller lakkforhandler - i stedet for at jeg skal sitte å synse for mye nå :). Siter Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil Toyota Carina 2 1986 - Solgt Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
codegen Skrevet Oktober 8, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2007 Hehe.. de folka som driver det eneste lakkverkstedet neppå her stoler jeg ikke akuratt noe på, derfor kan det være kjekt og ha noen som f.eks bead-lock som driver på med dette ganske mye og kan endel slik jeg har forstått det.. Uansett, noen som har hørt om Zinga? Siter Do-It-Yourself - DIYstash Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.