Gå til innhold

Trenger man virkelig Breather Cap

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hvordan ser en slik oljefelle ut, samme som vannavskiller til kompressor?

 

Husker også at på de gamle ventildekslene var det bare ett av dekslene som hadde ventilasjon..

 

Er det nok om bare ett av dekslene har ventilasjon?

Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L

Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser en slik oljefelle ut, samme som vannavskiller til kompressor?

 

Husker også at på de gamle ventildekslene var det bare ett av dekslene som hadde ventilasjon..

 

Er det nok om bare ett av dekslene har ventilasjon?

 

De fleste tuningsjapper har en eller annen form for catch tank i sortimentet, men de er som regel av noe mangelfull kvalitet (selv om de ser sexye ut...). Her finner du noen eksempler, uten at jeg vet hvor gode de er:

 

http://www.carbuildersolutions.co.uk/oil_catch_tank.htm

 

Det burde også være mulig å lage en slik selv, det vurderer jeg å gjøre. En skisse er i ferd med å utkrytallisere seg. Jeg fikk nemlig en visjon nå nettopp...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men iogmed at det er en slange fra hver av dekslene, må jeg koble de sammen med ett "T" stykke slik at de blir til 1. Det er bare ett inntak foran på forgasseren.

 

Du skal kun ha returslange til forgasser på førerside-dekselet. På sugesiden (passasjerside-dekselet) kan du ha en vanlig breather.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veivhusventilasjon er viktig, bla av de grunnene Reodor nevner.

 

Det finnes tre typer:

-helt åpen hvor all olje damp "spruter fritt ut i atmosfæren.

-Delvis åpen som begynte å bli vanlig rundt 1960 tror jeg. Her er det en PCV ventil og en åpen breather

-Den beste løsningen er lukket veivhusventilasjon. Her brukes en PCV ventil pluss en utluftning fra veivhuset og opp i luftfilteret.

 

Når du først er i gang bygger du selvsagt et lukket system slik alle biler har hatt i minst 30 år. Breather ut i friluft er ræva på en bruksbil med mindre du liker lukten av gammel traktor når du er ute å kjører.(Stinker jo oljedamp når du trakker på)

 

Du må ha en slange fra det ene ventildekselet og til en port med konstant vakuum på innsuget. Denne slangen må ha en PCV ventil ellers vil ikke bilen gå på tomgang. Du kan kansje bruke den gamle PCV -ventilen og gummipakningen fra de gamle ventildekslene? Fra det andre dekselet lager du en slange som går opp i luftfilteret på "innsiden" av luftfilteret. Pleier alltid å følge med en liten brakett med slangekobling med krom luftfilterene. Da har du et system som funker utmerket i mange år.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, og ja , det stinker olje når jeg stopper på bensinstasjoner og slik.....

De gamle ventildekslene er akkurat som du beskriver,

 

Skal kjøpe meg en pcv ventil og koble førersiden-dekselet til edelbrocken og passasjerside.deksel får jeg koble til på innsiden av luftfilteret under.

 

Før:

n698215022_1268698_2659.jpg

Etter:

n698215022_1319928_2274.jpg

 

Denegod

Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L

Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår