Gå til innhold

Turbo-spesifikasjoner!!??

Ranger emnet


Full_fres

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå forsøkt å lese meg frem til hva slags turbo jeg burde velge, men blir bare forvirra. Noen mener ditt og noen mener datt. Så jeg håper noen kloke motor/turbo-hoder kan hjelpe meg.

 

Jeg har en vw motor på 2.2 L. 2 ventiler pr. forbrenningskammer og en god turbo-kam som ikke er spessiellt agressiv.

Denne skal til syvende og sist yte ca. 500 hester ved ca 2-2,3 bars ladetrykk. Motoroppsettet har jeg kontroll på, så det er ikke der kunnskapen begrenser seg.

 

Etter mye grubling har jeg kommet frem til denne:

TURBONETICS T3/T4 62-1 HYBRID STAGE 5

 

hva tror dere.. holder den mål? blir det for trangt med T3-hus mtp. såpass stor effekt? Eksosen må jo ut også...

 

Lurer også på hvor spool-upen vil ligge. Alle innspill taes imot med stor takk.

Hu hei hvor det går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har nå forsøkt å lese meg frem til hva slags turbo jeg burde velge, men blir bare forvirra. Noen mener ditt og noen mener datt. Så jeg håper noen kloke motor/turbo-hoder kan hjelpe meg.

 

Jeg har en vw motor på 2.2 L. 2 ventiler pr. forbrenningskammer og en god turbo-kam som ikke er spessiellt agressiv.

Denne skal til syvende og sist yte ca. 500 hester ved ca 2-2,3 bars ladetrykk. Motoroppsettet har jeg kontroll på, så det er ikke der kunnskapen begrenser seg.

 

Etter mye grubling har jeg kommet frem til denne:

TURBONETICS T3/T4 62-1 HYBRID STAGE 5

 

hva tror dere.. holder den mål? blir det for trangt med T3-hus mtp. såpass stor effekt? Eksosen må jo ut også...

 

Lurer også på hvor spool-upen vil ligge. Alle innspill taes imot med stor takk.

Hmm...hva i alle dager fikk deg til å ende med en 62-1 av alle ting..? :) En 62-1 klarer ikke mer enn rundt 2 bar,og helst ikke mer enn 1.8 før den sliter.. En GT3076R eller til nød en GT3071R ville jeg vurdert isteden... Hva spesifikt er det du sliter med med turbokart?

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Hehe..hva jeg sliter med er vel stort sett alt. Hvordan ser du at den ikke klarer mer enn ca. 1,8-2,0 kg? Du må gjerne gi meg et lynkurs om du gidder ;)

 

Grunnen til at jeg kikket på turboneticsen er denne annonsen:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=170155466714&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=007

 

God for ca 600hk og T3 turbin. Eller er det bare BS?

Prisen var også meget fin i forhold til f.eks Garret.

Hu hei hvor det går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Hehe..hva jeg sliter med er vel stort sett alt. Hvordan ser du at den ikke klarer mer enn ca. 1,8-2,0 kg? Du må gjerne gi meg et lynkurs om du gidder ;)

 

Grunnen til at jeg kikket på turboneticsen er denne annonsen:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=170155466714&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=007

 

God for ca 600hk og T3 turbin. Eller er det bare BS?

Prisen var også meget fin i forhold til f.eks Garret.

 

62-1 kompressoren er vel god for 600hk på en optimalt bygd motor. Men har vel mine tvil om t3 eksos med .63 hus henger med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Hehe..hva jeg sliter med er vel stort sett alt. Hvordan ser du at den ikke klarer mer enn ca. 1,8-2,0 kg? Du må gjerne gi meg et lynkurs om du gidder ;)

Lynkurs? Se på et kompressorkart. Tallene vertikalt til venstre,der det står PR. PR står for Pressure Ratio. Dvs,trykket den klarer INK. TRYKKET UTE. Altså,en maks PR i kartet på 3.0,da klarer den 2 bar + den ene atmosfæren som er ute i Guds frie natur. Og,hk: tallene i bunn sier noe om det.De er ofte oppgitt i LBS/min. Grov regel,10 LBS luft = 100 hk. Da er det bare å finne frem linjalen og kryssmåle... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at du gjerne vil ha din beregnede makseffekt i et område rundt 70% effektivitet...som du kan se i "øyene" der du kryssmåler... :) Du får krutt lenger ned/ut i effektiviteten,men da må motoren jobbe hardere for det ...og være mer optimalisert.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår