Gå til innhold

Heve aldersgrensen for å få ta førerkort

Ranger emnet


Omega-A

Anbefalte innlegg

Det er blitt snakket en del om dette.

At man ikke skal kunne ta førerkort før man er 23-25 år.

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.3018342

 

Jeg mener at det ikke nytter å si det sånn; "du får ikke ta førerkort før du er 23 år", og ferdig med det.

Nå sier jo seniorforsker i transportsikkerhet ved Sintef, Dagfinn Moe det jeg også er for.

 

Jeg er for at man kan lappen som 18-åring, men få visse begrensninger. Det finnes sikkert en eller annen tørrpinn i ett eller annet offentlig kontor som vet når unge bilførere, la oss si mellom 18, og 25 år kræsjer. Man kan da gi unge, ferske bilførere begrensninger som sier at man ikke kan kjøre på nattestid f.eks, eller i bykjernen i helgene, eller lignene.

 

Når man nå har gitt de ferske trafikantene en begrensning, så er det viktig å følge opp dette, med videre kursing, videre kjørekurs, og teorikurs over en viss tid, f.eks til man blir 23 år eller lignende.

 

I tilegg bør veien til førerkortet bli lengre, og billigere ikke minst. Jeg mener staten bør gå inn og være med på å betale det det koster å ta førerkortet. Det er mange unge som omkommer, og blir skadet i trafikken, men du verden så mange "eldre" det også er som verken kan kjøre, bruke bilen, eller bruke hue. Men hvis man NÅ får en forandring, lengre utdannelse, begrensninger o.l så kan vi iallefall legge lista for den nye generasjonen bilførere som etterhvert skal ferdes på veiene.

 

Hva mener dere andre på bilforumet om dette ?

 

Min mening: For begrensning i førerekortet, men god oppfølging etterpå, i form av kurs, teoretisk og praktisk, økonomisk støtte til utdanningen. Fullverdi førerkort når man er 21 ? Den økonomiske biten bør kanskje betales ut til den som skal TA førerkortet, for å unngå svindel og bedrag fra skolenes side.

-

Omega-A

Det er ikke tøft å være død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man fersk bak rattet så er man fersk bak rattet. Uansett om man kjører opp som 18 åring, eller 23 åring. Man flytter bare aldresgrensen, og problemene, oppover.

 

Og begrensninger? Er det dokumentert at de fleste ulykkene skjer med 18åringer, midt i bykjernen, om natten i helgene? Trodde det var mer på litt øde veistrekninger utenfor byene at folk kjørte fort/uforsvarlig og kjørte av veien.

 

Jeg er for alt det han sier, bortsett fra det stykket om begrensninger, da jeg ikke klarer å se hvilken hensikt det skulle ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så morsomt at mange av de forskerne bruker Canada som eksempel, uten å nevne at der får de lappen når de er 16, med begrensninger da.. ;) Det hadde i grunn vært ei fin ordning. Slik at man har et fullt oppgradert førerkort ved fyllte 18-20 år :)

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KUN i norge!

 

Det dem ikke skjønner er at folka som allerede har lappen kjører som en gjeng innnavla idioter!

Virker som om trafikken i norge fungerer slik:

 

Kom til norge.. kjør og kræsj så mye du vil. vi garanterer at du går videre.

jeg kanke fatte hvorfor faen dem er så jævli optatt av aldersgrensa UNDER 25. vi er ikke SÅ mange på veien i forhold til de voksne i 40++ at vi faktisk kræsjer mest!

 

dette er en statistikk dem ennå ikke har klart å finne ut av !

de gangene ungdom kræsjer påstår dem at fart var problemet.

 

men hva med alle gangene godt voksne kræsjer..? dette er jo i lave hastugheter med fortsatt like fatale følger.

 

Hva er problemet da. kræsj er kræsj!

 

Og hva skal begrensningene gjøre?.. at du ikke kan kjøre på nattestid hva hjelper det.. du vil ikke få erfaringa di med å kjøre på natta. som f,.eks da snøen kommer og det blir tidlig mørkt!

HVOR mange er det som faktisk kræsjer i helgene eller på natta i forhold til dagtid...

dette er bare tull!

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er helt enig med deg sugekopp... det har ikke no å si når og hvor eller hvilken tid på døgnet man kræsjer... kræsjer man så kræsjer man, samma greia uanset. og det å sette opp begrensninger på lappen er jo også helt høl i hue... hva vil man lære av det? om man da ikke kan kjøre på nattetid, vil man jo ikke få øve på mørkekjøring, og det vil bli vanskligere å kjøre på vinteren, som sugekopp sa, så kommer mørket mye tidligere på vinteren og da har man ikke erfaringer til å kjøre på den tiden man faktisk har "lov" til å kjøre. det vil heller ikke hjelpe en dritt å heve grensa for når man kan ta lappen, siden alle som har lappen gjør samma regla, uansett hvor gammel man er, og når man tar den, fersking er fersking...

Mvh

Kenneth

1996 BMW 320i Touring - Prosjekttråd

1990 Toyota Corolla XLi 1,3 (SOLGT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er helt enig med deg sugekopp... det har ikke no å si når og hvor eller hvilken tid på døgnet man kræsjer... kræsjer man så kræsjer man, samma greia uanset. og det å sette opp begrensninger på lappen er jo også helt høl i hue... hva vil man lære av det? om man da ikke kan kjøre på nattetid, vil man jo ikke få øve på mørkekjøring, og det vil bli vanskligere å kjøre på vinteren, som sugekopp sa, så kommer mørket mye tidligere på vinteren og da har man ikke erfaringer til å kjøre på den tiden man faktisk har "lov" til å kjøre. det vil heller ikke hjelpe en dritt å heve grensa for når man kan ta lappen, siden alle som har lappen gjør samma regla, uansett hvor gammel man er, og når man tar den, fersking er fersking...

 

Sugekopps problem er at han kjører som en fersking selv om han har hatt lappen i mange år. Derfor er han litt hårsår på dette området :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sugekopps problem er at han kjører som en fersking selv om han har hatt lappen i mange år. Derfor er han litt hårsår på dette området :)

 

hehe, man kan jo ikke regne med at alle lærer like fort vett :P ikke vondt ment, sugekopp ;) vil ikke si at jeg kommer til å kjøre som en proff med engang jeg får lappen heller, men skal prøve å ikke kjøre like "dårlig" som alle andre som "tror" de kan kjøre bil med fersk lapp ;)

 

Men som sagt så vil alt med begrensninger være helt idiotisk...kommer til å bli mange som bryter dette, og politiet kan heller ikke stoppe alle for å se om de har hatt lappen så og så lenge, eller om de er så og så gammle, så sånn generelt vil det bli helt umulig å holde disse begrensningene, om de blir satt i verk, noe jeg tviler sterkt på at kommer til å skje, uansett hvor mye man maser og nevner det.

 

Ikke nok med det, men det vil også komme en haug med klager fra folk som ikke skjønner en dritt, og myndighetene vil måtte gjennomgå en masse faenskap fra alle som dette kommer til å omhandle.

Mvh

Kenneth

1996 BMW 320i Touring - Prosjekttråd

1990 Toyota Corolla XLi 1,3 (SOLGT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår