Gå til innhold

Bytte av vannpumpe OHC

kurov

Anbefalte innlegg

Har fått problem med skifte av vannpumpe på min -87. Sierra 2.0CL OHC-motoren.

Får ikke av viften/viskosekoblingen ifra vannpumpen. Regner med at det var linksgjenger, men på den nye vannpumpen er det ikke gjenger på vannpumpen i det hele tatt. Kun disse 4 skruehullene til reimhjulet.

Prøver å skru av den store 36mm mutteren, men det som nå har skjedd er at det er skovl-hjulet som har løsnet istedet.

Ja, jeg prøvde links først...

Er viskoseviften terset på vannpumpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 years later...

Spurte hos Ford,verks mesteren der sa,at man skulle sette fastnøkkelen på mutteren (som er links gjenget) og gi den et passe hardt slag med hammeren,Da skulle den løsne ,Har også tenkt å bytte vannpumpe på min sierra ,der er også den nye vannpumpa uten gjenger på akselen..

er den store mutteren konet slik at viften holder seg på plass ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått feil vannpumpe,det SKAL være gjenger på akselen,(*(Viste den nye pumpen som jeg kjøpte hos bilxtra til en Ford forhandler og det viste seg at den var til en hel annen bil, (skoda el noe) selv om den er helt lik den til sierra 2,0 ,1988..foruten at den ikke hadde gjenger til vifte mutteren)*)

regner med at du også har fått ut feil pumpe til din bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får vannpumpe både med og uten gjenget viftefeste til den motoren, de med servostyring/AC og slik har ofte vifte som er skrudd sammen med skruene til reimhjulet.

Men det blir krøll med innpress på reimhjula etc om du prøver å triks...

Skaff riktig vannpumpe først.

Hadde sjekka pris på dette orginalt før alt annet, ford er ikke dyre.

36 fast, stram reim, sette bilen i gir og en gærning på bremsen.

Nøkk til skikkleig til venstre(Høyre når du står foran bilen), litt vold kan ofte hjelpe å løsne slikt, de sitter jævlig.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider