Gå til innhold

318is tuning tips

Ranger emnet


speedyracing

Anbefalte innlegg

Synes du har fått flere ganske konkrete svar jeg. Selv om du kanskje ikke har fått de svarene du ville ha...

 

fått svar på at jeg burde kjøpe annen motor som går bedere burde bygge turbo og burde gjøre noe annet for detta blir dyrt har seff fått noen bra svar for ex att jeg burde droppe chip og heller gå for datasprut så man kan mappe bilen osv.

og du har gitt di beste svarene hit til så takker for alle svar og tips klager ikke :P

Bmw 318D 2010 4D 

Bmw 520i 2000 Stv. (solgt)

Bmw 320i 4D 96 m-tech (solgt)
Bmw 318ic 03 (Solgt)
Bmw 318 is 95 (solgt
Bmw 518 i 84 (solgt)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sammen drag og oppdatering av liste...

 

*porte design og plane toppen

*kammer er kjøpt

*større dyser

*k/n filter er kjøpt montert

*bytte til disel veiv

*data sprut

*dbilas dynamic innsug

*stempler og råder

 

 

 

hvor mye kan jeg porte og plane toppen?

 

hvor får jeg større dyser ogsån type dyser?

 

ogsån bmw burde jeg bruke diselveiv fra?

 

smide stempler ?

Bmw 318D 2010 4D 

Bmw 520i 2000 Stv. (solgt)

Bmw 320i 4D 96 m-tech (solgt)
Bmw 318ic 03 (Solgt)
Bmw 318 is 95 (solgt
Bmw 518 i 84 (solgt)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjøper man dbilas dynamic innsug ? Bør ikke diesel veiva fra 318d passe?

03 Bmw E46 320 cab[Apr09-] 93 Bmw E36 318I[jul10-]

X:92 Bmw E36 318is sedan[juni07-sept09] X:93 Bmw E36 325 Cab[mar07-aug07]

X 04 VW Golf V FSI Sportline[nov06-apr07] X 85 VW Jetta 1,6L[des09-Aug10]

X:92 Mazda Mx-3[okt04-aug06]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for og stroke motoren til en " 2 L "

 

Da må du være klar over at du må bytte enten råder eller stempler også. Ellers vil du ikke engang klare å tørne motoren.

 

Vanligvis er lange råder og lave stempler å anbefale for turtall og effekt. På den annen side er ikke langt slag i seg selv noe som gjør at motoren blir mer turtallsvillig...

 

Det ovenstående betinger selvsagt at veiva passer, så det er det første du må finne ut. Jeg har jo selv dieselveiv i min motor, men så er diesel- og bensinutgavene av Audi bortimot identiske.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du være klar over at du må bytte enten råder eller stempler også. Ellers vil du ikke engang klare å tørne motoren.

 

Vanligvis er lange råder og lave stempler å anbefale for turtall og effekt. På den annen side er ikke langt slag i seg selv noe som gjør at motoren blir mer turtallsvillig...

 

Det ovenstående betinger selvsagt at veiva passer, så det er det første du må finne ut. Jeg har jo selv dieselveiv i min motor, men så er diesel- og bensinutgavene av Audi bortimot identiske.

 

å mye styr ikke noe som er lett vint ;) får sjekke att det går om hverandre....

Bmw 318D 2010 4D 

Bmw 520i 2000 Stv. (solgt)

Bmw 320i 4D 96 m-tech (solgt)
Bmw 318ic 03 (Solgt)
Bmw 318 is 95 (solgt
Bmw 518 i 84 (solgt)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

jeg ville starta med å montere et svinghjul fra e30 320i, det er lettere. så bytter du til diff fra e30, jeg har samme kassa som deg å 3.93:1, da har jeg akkurat 200 ved 6700 omdr. å den skvetter fort opp dit...

 

også motoren:

Bytt eller få kammene omslipt, doble fjærer, få toppen preppa av en som kan det.

 

småting som fjerning av kat er jo greit. kan også bruke m535i lmm hvis ikke jeg tar helt feil... den er større i diameter.

 

dieselveiva ville jeg droppa med mindre du skal ta av blokka veldig mye sånn at du kommer det ned til 1,8 liters syl. volum igjen og 10:1 i komp, da får du en hissig motor...

 

avballanser veiv, råder og stempler (kjøp brevvekt)

 

single spjeldhus er jo genialt for en turtallsmotor, og hvis du sender det k&n filtret ditt til afrika og heller lager en åpen filterboks som du setter et k&n innsatsfilter i så får du samma gjenomstrømning men en helt sinnsyk lyd:D

 

Sikkert noe vesentlig jeg har glemt nå men helt til slutt så tar du kontakt med trimchip.com så lager han en chip som er billig å blir skreddersydd for det du har gjort samt å flytte turtallsperra til f.eks. 8000...

 

også tar du kontakt med meg etterpå så jeg får prøve;) det kommer til å sparke no jæ.....

 

Lykke til:)

2x 90' BMW E30 318iS MTECH II (en rød og en svart)

91' og 89' BMW E30 318iS Touring (solgt)

 

85' BMW E30 327i(x) 86' BMW E30 318i(x)

87' BMW E30 320i(x) 84' BMW E30 323i(x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å prøve å endre litt på spjeld og innsug da. en kompis av meg satte 3,5l spjeled på en 2,5 og det funka som faen,, må sikkert modde litt innsug men med litt fingerferdigheter og tolmodighet kan jo det gå. kammer og porting og planing. chip funker dårlig. står en på min. den flytter turtallsperra litt. men fra min til en annen is er det ikke mye forskjell..

ikke for å være negativ eller kritisk men testa 0-100 med og uten power filter type kn. 1,5 sec rasker med vanlig innlegsfilter. det var da på orginal motor.

[08] bmw e91 318d til salgs

-x- 99 bmw e46 320i (solgt)

-x- 93 Bmw e36 318is (solgt)

-x- 85 audi 90 2,0 5e (solgt)

-x- 86 golf2 1,8 gl (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sammen drag og oppdatering av liste...

 

*porte design og plane toppen

*kammer er kjøpt

*større dyser

*k/n filter er kjøpt montert

*bytte til disel veiv

*data sprut

*dbilas dynamic innsug

*stempler og råder

 

 

 

hvor mye kan jeg porte og plane toppen?

 

hvor får jeg større dyser ogsån type dyser?

 

ogsån bmw burde jeg bruke diselveiv fra?

 

smide stempler ?

Har du kjøpt kammer uten å vite hva toppen leverer,eller hvilken komp eller turtall du trenger..? Not good..

 

Sjelden noe ide å plane ihjel toppen når man alikevel skal kjøpe stempler,da handler man den kompen man mener man trenger,og i smidd så man slipper bekymre seg for knekte ringland.

 

Aner ikke hvor mye slag du har,eller hvor mye dieselveiva har,men 8K-8.5K rpm er sjelden noe problem med slaglengde under 100 mm.. Har den lengre slag,kjøper man bare kortere råder. Ikke noe "plane blokka"-tull,med lengre slag og originale råder måtte man BYGD på blokka,fordi stemplene ville stikke over toppen på blokka x antall mm.

 

Og toppen...det er ikke snakk om "hvor mye du kan porte"...det er snakk om å porte akkurat det du trenger for en effekttopp på si 8K,tilpasse innsugslengden til å tune på andre eller tredje puls på dette turtallet og eksosmanifold med lengder/diametre som puster på 8K,finne kammer som henger med til samme og som matcher flowkurvene i toppen,og fremdeles ha nok komp igjen med så lange kammer at du har noe ork på bunn. Og så løpe igang sprutet og gi den optimal tenning og bensinmengde hele veien.. :)

 

Skal den leve litt også,sett med et tidsperspektiv,så bør man full-overhale alt i motoren i samme slengen. Og da kryper man fort på 25-30K i deler,for hele motoren fort 45-50K i trim- og overhalingsbiter (kjøper man stempler,gjør man det i overdim...og borrer den et hakk,så den i det minste har en sjans til å holde tett) hvis man ikke skal kjøpe billige kina-biter som kan rase nårsomhelst. Og så kommer jobben oppå..

 

Seff,man kan bygge en sånn for 30K. Men da bør man ikke bli overrasket om det plutselig er hull i blokka,ventilene flyter ved 7500 eller den knapt orker komme igang på førstegir før 5500 rpm..:driving

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår