Gå til innhold

Skal ha billig stereo, men fortsatt fin fin lyd.

Ranger emnet

tOFFY

Anbefalte innlegg

Derfor ønskes Morel. Og har satt opp ett enkelt system (kabler og spiller kommer i tillegg, det blir nok en Pioneer til ca 4 000)

Antall Produktnr. Produkt Pris inkl mva Total pris

100039 Morel Dotech 6 MkII NOK 2 698.00 NOK 2 698.00

100033 Morel Elate SW10 NOK 1 898.00 NOK 1 898.00

100245 US Amps XT1600.2 2x200 watt RMS NOK 1 998.00 NOK 1 998.00

100248 US Amps XT2000D NOK 2 798.00 NOK 2 798.00

Totalt NOK 9 392.00

Jeg har ikke akkurat hørt disse forsterkerene så mye, og er usikker påom monoen er nok til sub. Og trur kanskje 2 kanaleren er for tøff, men det er jo bare å justere ned.

Hva syns dere? ønsket av lyd er fin detaljert og varm. ikke disco uansett liksom.

Godt avbalansert er ønsket (om dere forstår hva jeg mener med det)

Planlegger sub i lukka kasse, og inn i siden i en stv bil. slik att kassa blir usynlig. Altså usynlig stereo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok du vil bli godt fornøyd med oppsettet du skisserer, men som vanlig MÅ jeg jo slenge inn et litt "udda" alternativ ;)

2 stk. Fountek NeoCd3.0 diskant, kr. 966,- pr par

2 stk. Eton 7-360 bassmellomtone, kr. 1.411,- pr par

1 stk. Eton 11-581 subwoofer, kr. 1.660,- pr stk

Totalpris: 4.037,-. Og dette er elementer du kan finne igjen i stuehøyttalere til både fem- og sekssifrede priser... Frakt og mva vil såklart komme i tillegg, men jeg vil si merkostnadene absolutt vil være verdt det. Mr.SQ og Dag Johansen har konstruert saker og ting med Eton og Fountek, og det jeg har hørt har mildt sagt vært imponerende...

96x120_neocd3.0ms.jpg120x85_7-360.jpg120x76_11-581.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok du vil bli godt fornøyd med oppsettet du skisserer, men som vanlig MÅ jeg jo slenge inn et litt "udda" alternativ ;)

2 stk. Fountek NeoCd3.0 diskant, kr. 966,- pr par

2 stk. Eton 7-360 bassmellomtone, kr. 1.411,- pr par

1 stk. Eton 11-581 subwoofer, kr. 1.660,- pr stk

Totalpris: 4.037,-. Og dette er elementer du kan finne igjen i stuehøyttalere til både fem- og sekssifrede priser... Frakt og mva vil såklart komme i tillegg, men jeg vil si merkostnadene absolutt vil være verdt det. Mr.SQ og Dag Johansen har konstruert saker og ting med Eton og Fountek, og det jeg har hørt har mildt sagt vært imponerende...

Intresant ja.

Har lenge hatt tankene på "hjemme" ellemter i bil.

Har faktisk tenk lenge på å bruke Vifa Diskant,(utgave fra før Peerless blanda seg inn, eller navnet ble blanda er nok mer riktig å si) disse er 6 ohm.

De du nevner er vel banddiskant, eller tar jeg feil?

Tenker plasserings problemer med dem.

Men bilen det er snakk om er Citroén Xantia stv. den har fin plass til ganske stor diskant i dashen. Men har ikke målt enda.

El. deling kunne jeg tenkt meg, ved slike løsninger. Selv om det kan være kurrant å bygge passivt også.

Skulle holde med el.deling fra 4 kanaler med full delefilter.

Men dette kan en ta over sikt, må bruke tid for å "høste" utstyr. Da dette skal i min egen bil :)

Dette skulle nok blitt noe uten om det vanlige bilstereo også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

egentlig kunne jeg tenkt meg å kun kjøpe Morel ADMW6 - 6,5" woofere med delefiltre - HP/LP 150Hz å få bytta ut dette delefiltre med delefilter for diksant med 6ohm da jeg har diskant.

og bare 2 kanaler i første omgang.

Må tenke litt før jeg sender forespørsmål.......

men liker uvanlige kombinasjoner, som ikke koster vannvittig.

men er viktig att det naturlig kan deles opp slik att jeg kan bruke sakene med det samma uten å måtte vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Da har jeg kommet fram til å endre hele oppsettet.

Da kona krever att jeg bruker mest mulig av det jeg allerede har.

2 stk Vifa 6 ohm diskanter

1 stk Vega 124 som dyttes i lukka kasse, da jeg har prøvd dette før, med bra resultat, selv om røffheten til vega forsvant så blei det go kontrolert bass med ganske så overaskende presisjon som jeg egentlig ikke trudde om disse ellementene.

planlegger å kjøpe 2 stk 6,5" midbass/mellomtoner, ser på Seas sine 4 ohm.se6221.jpg men dem koster 995,- pr stk. men liker lyden i dem.

Håper å få tak i 6,5" til rundt 600,- pr stk.

delefilter lager jeg selv, da jeg har det jeg trenger av spole kondensatorer og motstander. Dessuten er Vifa diskantene lette å dele, Skal dele ved ca 2 500Hz (skal prøve meg på 2 000 og 3 000Hz også, men trur ikke det har så voldsomt betydning med disse ellementene og i bil.)

Dessuten tenkte jeg å kjøre egen kanal til diskant og egen til mellomtone, da det blir greiere å justere lydvolum.

1 stk DY BF 0756 var tanken bf0756.jpgfor da slipper jeg unna med bare 1 forsterker. som det ser ut som jeg kan ha under dashbordet ved rattstammen :)

Når det gjelder spiller så passer Pioneer DEH-P40mp godt prismessig, dette er også en god spiller pi1055.jpg

men Pioneer DEH-P7900UB er nok en vesentlig bedre spiller for mitt oppsett. pi1079.jpg

Det jeg fortsatt trenger tips til er 6,5" mellomtone/midbass til 600 - 1000,- pr stk kun ellementene ikke delefilter eller diskanter.

Jeg ønsker selvsagt noe alla disse seasene. men må event fire på kravene grunn pris, har jo firt på en del allerede. Antar att spiller blir 40mp'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk så går dashbordet på min bil over bilens hele innvendige bredde.og helt fra ratte (omtrent) og helt fram til torpedoveggen.

Bredden er da faktisk 165cm og lengden er 60cm

fra de måla jeg fant på Eltek så er den bare: Lengde 50,4cm bredde 25,8cm Høyde 5cm.

Og ved rattstammen fra sikkrings boksen og til varme apparatet er det på min bil nesten 60cm, og denne åpningen er ca 10cm høy etter noen modifikasjoner. og plassen innvendig fra ratte og til torpedo veggen er 30cm. må stå litt skrå da rattstammen kommer litt i veien, men behøver ikke å flytte på det orginale dekslett som ligger ned mot pedalene.

GV er ikke i nærheten av dashbordet på en Xantia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe :D

tOFFY: vurdert CA18RCY? Akkurat innenfor budsjett. Hvis ikke er det helt sikkert noen på Hifisentralen som har noen andre Seas-elementer å selge til den prisen :)

jeg kan ikke huske CA18RCY, mener du CA18RLY? eller CA18RNX? eller L18RCY.

Sjekka også http://www.seas.no kunne ikke finne akkurat den du nevner.

De er forøvrig 8 ohms også, og da blir den valgte forsterker noe svak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hertz HV 165 eller HV 165L? Elementer til fornuftig pris som svært mange kan gå god for. Bør ikke være vanskelig å finne noen som har de i bilen og kan gi deg en liten lytt.

Jeg har hørt ESK 165 komp sett. syns den spiller ganske greit, men ønsker noe mer/bedre mellomtone.

HV165L fra hva jeg ser er en bedre modell, så der skulle jeg da få det jeg er ute etter??

Har også hørt en noen Hertz suber, liker godt lydgjengivelsen dems, takk for godt tips.

Har finni nettbutikk Installbay, dem burde være greie nok skulle jeg tru. Dem hadde også par priser på midbassene så jeg. rett under 1 300,- passer jo perfekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider