Gå til innhold

Video måling

Ranger emnet

oktaviars

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg ble stoppet av en sivil politibil på E6 i går kveld.

De hadde video måling på 119km\t i 80 sone. Men det var ikke "nok" for dem.. De skulle gå inn på videon og få fram en mye høre fart!! For de hadde aldri sett noen kjøre så fort før. Jeg bremset veldig hardt og fort sa de. Så de skal ringe meg på mandag med vilken fart de kommer farm til?? De fikk meg til å skrive under på et papir som ikke var ferdig utfylt der skulle de bare skrive inn farten. De tok jo så klart lappen på stedet. Men si meg er det ikke den målingen de får fram som skal telle? og skal det ikke trekkes fra 5km\t? for da har jeg jo ikke mistet den.. Det viket som om de ble irritert over at de ikke klarte og ta meg i høyere fart.. Jeg la meg helt langflat og var ikke kjekk i kjeften eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg ble stoppet av en sivil politibil på E6 i går kveld.

De hadde video måling på 119km\t i 80 sone. Men det var ikke "nok" for dem.. De skulle gå inn på videon og få fram en mye høre fart!! For de hadde aldri sett noen kjøre så fort før. Jeg bremset veldig hardt og fort sa de. Så de skal ringe meg på mandag med vilken fart de kommer farm til?? De fikk meg til å skrive under på et papir som ikke var ferdig utfylt der skulle de bare skrive inn farten. De tok jo så klart lappen på stedet. Men si meg er det ikke den målingen de får fram som skal telle? og skal det ikke trekkes fra 5km\t? for da har jeg jo ikke mistet den.. Det viket som om de ble irritert over at de ikke klarte og ta meg i høyere fart.. Jeg la meg helt langflat og var ikke kjekk i kjeften eller noe.

Det virker jo litt spesielt.

Men jeg vet hva de mener. Poenget er at dersom du bremser hardt, vil jo dette trekke gjennomsnittet veldig langt ned. Så dersom de ser gjennom filmen og regner ut gjennomsnittshastigheten din mellom to gitte punkter, før du bremser ned, så vil de få et mer reellt bilde av hvordan hastigheten din var over den gitte strekningen. Og den var jo trolig høyere enn 119, ettersom det var hastigheten de kom fram til etter at du bremsa. Skjønner?

Jo, ifølge Gp-4027 (Politiets instruks for trafikktjeneste) skal det trekkes fra "minst 5 km/t" på måleresultatet, som en sikkerhetsmargin.

Grunnen til at førerkortet ditt ble beslaglagt, er at saken skal etterforskes videre, og det er overveiende sannsynlig at den målingene de da kommer fram til vil vise at du holdt over 119 km/t i gjennomsnittsfart. Du kan imidlertid når som helst trekke tilbake ditt samtykke til førerkortbeslag. Da begynner det eventuelt å løpe en treukersfrist, og politiet må innen den tid ha fått tingretten medhold i opprettholdelse av førerkortbeslag dersom de ønsker å beholde førerkortet frem til det foreligger rettskraftig dom i saken.

Dette oppleves kanskje/trolig kjipt for deg, men det er faktisk helt uproblematisk å gjøre det på den måten. Dersom nedbremsingen din er med på målingen, gir det deg jo en god rabatt på hastighetsovertredelsen, og det er ikke hensiktsmessig.

Tør jeg spørre nøyaktig hvor på E6 dette skjedde?

Bra for deg at du la deg flat og ikke brukte kjeften til for mye dumt. Det vil tale til din fordel i en eventuell rettssak :)

Så litt mer generelt, også rettet mot dem som måtte ønske å kommentere innlegget mitt:

Dette er altså helt uproblematisk, og gjøres rett som det er. Man ser gjennom videoen og måler gjennomsnittshastigheten mellom to gitte punkter. Det er jo den høyeste hastigheten man har hatt, man skal straffes for. Dersom man får med nedbremsingen i målinga, vil resultatet bli kunstig lavt.

Så er det sikkert noen av dere som nå kommer til å si at politiet er slemme osv, men de gjør bare jobben sin. Det er et problem at folk kjører for fort i 80-sona på E6, det er veldig mange alvorlige- og dødsulykker der, og da er det rett og rimelig at man blir tatt for å ha kjørt i den hastigheten man faktisk har kjørt i.

Videomåling er da også den mest rettferdige metoden man har for hastighetsmåling. Med radar eller laser blir man målt i et kort øyeblikk, og det kan jo være i et svakt øyeblikk eller under en forbikjøring, mens en videomåling følger deg over flere hundre eller flere tusen meter - og da er det ikke en tilfeldighet at du kjører litt for fort, men noe du gjør med viten og vilje.

Og nei, jeg er ikke politi. Det aner meg at dette vil bli tema (igjen), siden jeg skriver dette innlegget.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, for din del :) Verre for oss andre som må leve med at du grisekjører og foretar forbikjøringer på høyre sida...hehe...

Jeg var litt kjapp på avtrekkeren når det gjaldt sikkerhetsmargin i stad, så både jeg og politimannen du snakka med tok feil. Sikkerhetsmarginen ved bruk av gjennomsnittsfartsmåler (Police Pilot) er basert på hvor målingen startes og stoppes - orker ikke å forklare, men poenget er at den målingen som vises i displayet er den rette målingen. Når det gjelder laser trekkes 3 (tre) km/t automatisk fra på målinga, slik at det resultatet som vises i displayet er gjeldende.

Sikkerhetfradrag på "minst 5 km/t" skal kun gjøres dersom man har målt gjennomsnittsfart ved hjelp av politibilens speedometer.

Men gratulerer med førerkorteslag samt kommende forelegg og tap av førerett for motorvogn i ca 3-4 mnd ;)

Hvor på E6 skjedde dette?

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider