Gå til innhold

Dunking fra framhjul

Ranger emnet

Breisladdern

Anbefalte innlegg

Kjørte hjem i gårkveld og da begynte det å komme dunkelyder fra høyre framhjul.. hastigheten steig i takt med farta, mens dem samtidig blei svakere.. I over 80-90 så merket du ikke dunkene, kunne bare høre sånn "avis-mot-avis-lyd"...

Hva kan dette være for noe? Jeg trur det kan være avbalanseringa, at jeg kanskje har mista noen vekter, eller så kan det være noen foringer til drivakselen?

Noen tips?

Dette gjelder mors bil, opel zafira... Må se å få fiksa det fort som f***, for hun tør nesten ikke kjøre med den nå.. Selv om det er umerkbart ved rndt 100km/ t..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først sjekker du om hjulboltene har løsnet....

...har de ikke det, så er det sansynlig at det er "knirkestaget" som er dårlig, eller så er det en av kulene i hjulopphenget som er gåen. Ganske vanlig på Zafira, og kan komme allerede etter 30.000 km. 99 og 00 modell er mest plaget med det.

Kan av og til føles som om et motorfeste har røktet (klakk-klakk) ved gass pådrag/oppslipp av gass.

Avis mot avis-lyd`??? Du vet - "Dagen er ikke helt den samme uten framhjul..." Noe for VG`???

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minner ikke om noe motorfeste nei.. men "knirkestaget"? eller noen kuler er nok sannsynlig...

Kan du forklare nærmere hva det staget er for noe? stabstag? hvorfor navnet "knirke" ?

Mye koster det å kjøpe et nytt sånt a.. Regner med at jeg klarer å bytte det selv.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk skal du ha..!

Men det virker nesten som at det er noe som går rundt og slenger borti et eller annet..

det knirkestaget blei bytta for under et år siden... husker det når jeg så det bildet... Mye er prisen for endeledd og bærekuler a?

EDIT:

Hvor lenge kan jeg kjøre med ødelagt stag/oppheng før det skjer noe? Og hva kan skje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider