Gå til innhold

Automatisk lys og hengerfeste?

Ranger emnet

everlong

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Har kjøpt meg ny bil, Audi A4 1,9tdi, glimrende bil, blir bare mer og mer fornøyd med den. Men jeg lurer på et par ting. Hver gang jeg skal kjøre må jeg slå på lysene, er det dyrt å få dem til å gå på automatisk? Er dette noe som kun verksted kan fikse, eller kan man fikse det selv?

Og er det mye jobb å montere på hengerfeste? Og hva koster noe sånt?

Den boksen som er mellom setene i bilen, den armlene greiene, der er knappen knekt, den du trykker inn for å åpne lokket. Hva koster noe sånt? Må kanskje bytte hele lokket?

Audi A4 1,9TDI 2002 stasjv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bilen importert? Er det derfor det ikke er automatisk kjørelys?

Jeg tror ikke det er så lett som å skru på en liten bryter, slik Buskmann sier. (Jeg ser bildene deres er av to forskjellige årsmodeller, så det kan jo være en idé å oppgi hvilket år bilen er født.)

På denne modellen (som tydeligvis er en b6) kan det fikses med Vag-Com kabel. Hvordan dette gjøres vet jeg ikke, men det har blitt diskutert endel på VACN-forumet. http://forum.vwaudi-club.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte en 2007-modell nybilimportert fra Sverige. Eieren sparte 30 000 kr, dvs 7% av Møllers tilbud.

Nå er det en måned siden jeg kjørte bilen, men jeg kjørte den fra kilometerstand 0. Først da en lastebilsjåfør satte 4 tusenmetere på oss i en tunnel ante vi ugler i mosen. Jeg vrei på på en sånn liten knott (det var to stykker) som jeg ringet rundt, da ble det automatiske kjørelys. Mulig lysbryteren ble satt på Auto også.

Bildet i mitt forrige innlegg var et jeg fant på nettet.

Har du i det hele tatt Auto på lysbryteren? Det var 4 hakk på lysbryteren på den jeg kjørte (og på bildet i mitt forrige innlegg). Det ser ut som du bare har 3 hakk ...

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er riktig som Legolego sier, du må ha en vag-com kabel for å fikse kjørelysene automatisk, dvs. kjørelys slås på når du skrur på tenningen.

Den runde bryterene som er på venstre siden, styrer om du skal ha på parklys/kjørelys/tåkelys, ikke noe med å gjøre kjørelysene automatisk.

En enkel(eneste) måten å få dem automatisk på er å dra ned til møller å betale 300 kr:/

PS: A4 B6 har ikke den søte auto knappen som er på B7.

2010 Audi A4 1.8 Turbo MLT

2002 Audi A4 1.8 Turbo... solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Tror jeg bestiller meg en slik kabel fra Ebay og skaffer med Vag-Com 409.1, og satser på det vil gjøre susen, sikkert mange her som har erfaringer med det?

Min bil er forresten er 2002 modell=)

Og her er et bilde: bil.jpg

Men hvordan er det med hengerfeste? Og finnes det noe plasser jeg kan få bestilt nytt lokk utenom å måtte kjøpe det på Møller?

Audi A4 1,9TDI 2002 stasjv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Tror jeg bestiller meg en slik kabel fra Ebay og skaffer med Vag-Com 409.1, og satser på det vil gjøre susen, sikkert mange her som har erfaringer med det?

Min bil er forresten er 2002 modell=)

Og her er et bilde: bil.jpg

Men hvordan er det med hengerfeste? Og finnes det noe plasser jeg kan få bestilt nytt lokk utenom å måtte kjøpe det på Møller?

Ta en titt på Ross-Tech sine hjemmesider før du gjør det. Det er ikke alle versjonene som støtter alle funksjonene. Jo nyere versjon, jo mer funksjoner kan du bruke (så lenge bilen støtter det).

Ellers vil jeg også anbefale deg å lese om dette på VACN-forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Og er det mye jobb å montere på hengerfeste? Og hva koster noe sånt?

Det er en del jobb med montering av hengerfeste på denne. Selve festet er greit. Bakfangeren må av og hengerfestet montere i eksisterende festepunkter på bilen.

Tilkoblingen er det værre med. Her skal det kobles inn på originalt ledningsnett på flere punkter på førersiden i bilen helt frem til rattstammen.

Det anbefales å bruke originalt ledningsnett ved ettermontering av hengerfeste så slipper man å kappe ledninger og skjøte seg innpå.

Ca pris på morroa ligger på ca 7-8ooo,- hvis det er snakk om avtagbart feste og originalt ledningsnett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 months later...

Hei

Jeg har en Audi A4 1,9TDI stasjonsvogn 1998 modell.

Kjøpte hengerfeste på Biltema til kr 1790,- og ledningsset til kr 79,90,-

Monterte alt selv uten problem.

Kjempebra veiledning fulgte med både hengerfestet og ledningssettet.

Har sett flere som mener at det er masse arbeid og at du må trekke ledningene helt frem til ratt stammen for å unngå feilmeldinger i systemet. Dette var ikke tilfelle for meg.

Jeg har kjørekomputer men ingen feilmeldinger.

Alt fungerer 100%

Så dette er ikke noe å være redd for å prøve selv.

Kostet meg som sagt under kr 2000,- og det ble lekkert :O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har en Audi A4 1,9TDI stasjonsvogn 1998 modell.

Kjøpte hengerfeste på Biltema til kr 1790,- og ledningsset til kr 79,90,-

Monterte alt selv uten problem.

Kjempebra veiledning fulgte med både hengerfestet og ledningssettet.

Har sett flere som mener at det er masse arbeid og at du må trekke ledningene helt frem til ratt stammen for å unngå feilmeldinger i systemet. Dette var ikke tilfelle for meg.

Jeg har kjørekomputer men ingen feilmeldinger.

Alt fungerer 100%

Så dette er ikke noe å være redd for å prøve selv.

Kostet meg som sagt under kr 2000,- og det ble lekkert :O)

Det er fordi du har en såpass gammel bil. På nyere biler er det litt verre. Da må du koble deg inn på CAN-bus systemet og det må også kobles inn en egen styreenhet for hengerfeste som må kodes med de andre styreenhetene i bilen. Ofte blir det veldig mye rot på enkelte å gjennomføre kodingen dersom det er brukt en uoriginal styreenhet og ledningsnett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider