Gå til innhold

Høytalere for sinnsykt høy lyd

Ranger emnet

Galskap2k

Anbefalte innlegg

Har per dags dato dette annlegget i bilen (bmw e36 325):

Frontsett: Originale BMW høytalere foran

Hattehylle: http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=424

Sub: http://www.autobilstereo.no/index.php?main_page=product_info&cPath=16_21_29&products_id=152

Forsterker: http://www.megabillig.no/index.php?page=produkt&cat1=46&cat2=156&id=1442

samt en god gammel 2x80 watts pioneer forsterker til høytalere bak

spiller: Innovatek dvd sak.

synes ikke de pioneer høytalerne spiller no særlig høyt, mulig jeg har sprengt dem men.

har lyst til og kunne spille SYKT høyt uten stygg lyd, er ikke ute etter noe uber lyd kvalitet, men det må ikke høres forferdelig ut.. hadde noen JBL decade tidligere som jeg har veldig fornøyd med, så planlegger og skaffe meg 2 slike og ha i hattehylla, så da er spm:

fungerer subben og forsterker'n min greit nok?

og, hva anbefaler dere av frontsett?

Mitt E36 turbo Prosjekt

Man har alltids vinkelsliper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvor høyt er sykt høyt?

2. Hvor mye penger har du tenkt å bruke?

Man vinner dessverre hverken EMMA- eller dB-konkurranser med lommepenger. Når man er ute etter å spille sykt høyt uten at det høres grusomt ut setter man enorme krav til både elementer, forsterkere og resten av systemet. Elementer som koster lite og spiller pent spiller ikke høyt. Elementer som er billige og spiller høyt låter ikke pent. Elementer som spiller både høyt og pent er IKKE billige...

EDIT: i tillegg er det ikke et spesielt stort problem å få til MYE bass. Problemene begynner når du skal finne komponenter som klarer å holde følge. Om ikke systemet er balansert vil bassen bli feit grøt uansett hvor mye man tweaker og EQer.

Du må opp på noe slikt som dette, ihvertfall i følge mine standarder på sykt høyt;

Beyma AST-09 3.5" bullet tweeters, følsomhet på 107db/1w/1m

ast09.jpg

og minst en av disse i hver dør, gjerne to...

Beyma Pro 8MI, følsomhet på 98db/1w/1m

pro8mi.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke noe planer om å vinne noen dB eller emma konkuranser :P

sykt høyt vil si så høyt så du ikke hører hvor lyden kommer ifra, som om den er overalt rundt deg, det husker jeg jeg klarte med decaden'e ^^ men har og lyst på ett godt frontsett, for er litt fint og kunne høre att lyden kommer forfra.. hadde tenkt og lagt i en maks 2000,- for ett frontsett. pluss evt. decade bak

sub og forsterker er greit for inntil vidre

Mitt E36 turbo Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe:P hvilken herlighet et forsterker trengs for og drive dette da? har en pioneer 2x80 watts forsterker, den begynner og dra på åra, men har gjort god nytte over årenes løp:D

3200 for ett frontsett suns jeg igrunn er i det meste laget men, om jeg beholder de pioneer 17cm'erne bak og bruker det der foran bør vel det funke, har du evt. link til de Beyma'ene?

Mitt E36 turbo Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beymaene selges av Sonicelectronix.com (ja, jeg vet de har gode priser på mye annet skvip. But don`t stray from the righteous path!) ;)

Selg Pioneerene, du vil ikke høre dem allikavel. Pioneeren kan muligens brukes (det er jo ikke verre enn å prøve å se :)). Hovedsaken er at forsterkeren er strømsterk, ikke at det står en masse watt på dekselet.

EDIT: oi, rewind! For mye kaffe for seint på dagen. Beyma-åtterne strekker seg bare til 150 hz. Og jeg antar det blir litt VEL stort å gå opp til titommersversjonen. Dilemma...

B&C 8NDL51 kanskje? $125 per stykk pluss frakt og moms og sånn riktignok...

bc-8ndl51-size271.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå tenker jeg på ett frontsett jeg får plass til i dørene da.. og 10" er vel ganske så stort.. noe større enn 6" har jeg ikke plass til:P så noe i den dure 5-6" hadde vært best. har planer om og bygge inn i døren med glassfiber, så høytalerne vil bygge litt ut, og 10" blir da i aller største laget:P

Mitt E36 turbo Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg vil absolutt tro det er verdt pengene. Men om du skal ha høyest mulig lyd er det nok ikke det beste kjøpet. Lydtrykk = membranareal x slaglengde. Øker man slaglengden vil også forvrengningen øke, og så må man tenke på effektkompresjon (noe som vil si at desto mer watt som pumpes gjennom svingspolen, desto høyere vil motstanden i denne bli, noe som igjen betyr at en større andel av effekten vil bli avsatt som varme, ikke som lyd) Tenk heller mer membranareale og mer følsomhet. Om 6 tommer er maks ville jeg gått for det.

Dessuten er jeg ganske overbevist om at du vil få mer igjen for pengene ved å tenke litt utradisjonelt, og der kan ikke Bilradiospesialiste hjelpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sitti å tenkt litt.. hvorfor ikke innvistere i noe pa elementer ? noe lett drivne ? disse spiller sabbla høyt og er ikke så vanskelig å drive og koster faktisk ikke all verden.. jeg tror http://www.dynabel.no selger pa enda hakke vært der på år og dag men de skal iallefall ha noe pa.

montere pa og mid i bagasjen samt med basserne så når du åpner opp bagesje rommet har du en hel høyttaler som kaster lyd ut av bilen hehe :)

Golf 4

Golf 3

Golf 2

bmw E30 325i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke noe planer om å vinne noen dB eller emma konkuranser :P

sykt høyt vil si så høyt så du ikke hører hvor lyden kommer ifra, som om den er overalt rundt deg, det husker jeg jeg klarte med decaden'e ^^ men har og lyst på ett godt frontsett, for er litt fint og kunne høre att lyden kommer forfra..

Skal du høre hvor den kommer fra eller ikke? du sier du ikke vil høre hvor den kommer i fra, også er det litt fint å høre hvor den kommer fra alikevel.

02' Nissan Navara

91'240, søndagsbil

x88'740 turbo intercooler

x92'240, sladdebil

x86'240,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han skal bare ha noe som spiller høyt :P etter god erfaring så koster det penger å legge til noe som spiller høyt og bra... kommmer mer annpå hvor mye man skal legge i dette enn hvor høyt det skal spille...

men bryr man seg ikke så hvorfor ikke kjøpe noe kjedelig MGR fra ljudia den 215 serien ? og bygge bak i bagasjen? vil iallefall spille høyt men sånn der etter som sakt hehe :P

Golf 4

Golf 3

Golf 2

bmw E30 325i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han skal bare ha noe som spiller høyt :P etter god erfaring så koster det penger å legge til noe som spiller høyt og bra... kommmer mer annpå hvor mye man skal legge i dette enn hvor høyt det skal spille...

men bryr man seg ikke så hvorfor ikke kjøpe noe kjedelig MGR fra ljudia den 215 serien ? og bygge bak i bagasjen? vil iallefall spille høyt men sånn der etter som sakt hehe :P

Disse?

http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0no.cgi?id=933032

Da får du syk høy lyd på billigsalg, men det er ikke så mange biler med plass til 4stk 15tommere heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider