MMORE Skrevet Oktober 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2007 Skal kjøpe vinterdekk til bilen. Han jeg skal kjøpe av anbefaler at jeg skal velge 15". Fordi dekke vil da være smalere, men rulleomkretsen lik. Har det så mye å si? Hva ville dere valgt. Tenker jo litt på utseende også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cosworth87 Skrevet Oktober 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2007 BULLSHITT!! dette hører gamledager til... gå for 16" da får du er mye bedre bil å kjøre.. + flaten mot isen blir større Siter 2012 octavia 2.0 tsi RS x)2007 Octavia RS x)2009 Skoda SuperB x)05 octavia tdi. 96 Astra F2.016v CDX. 94 Omega B 2.0,16v automat. Omega B 2,5v6 automat Citroën Saxo VTS.Octavia 04 1.9tdi "RS". 96 Omega b 2.016v. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
P.S.P Skrevet Oktober 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2007 Hvorfor det er bedre vet jeg ikke. Men det er billigere.. Jeg kjører selv med 205/50/16 piggdekk og har ingen problemer med det. Men den dimensjonen av piggdekk er rimelig dyr i forhåndtil f.eks std. dim. Måtte ut med 5300 for bare dekkene (Hakkepelita 5) Siter / Audi 90 2.3E Quattro \ Quattro + Diff. Sperre bak + Finnmarks Vinterføre.. Trenger jeg å si noe mer? :D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MMORE Skrevet Oktober 10, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2007 Dekkene er piggfri. Tror det er snakk om nokian Hakkepelita rsi. Prisen blir ca 1500kr dyrere for felg og dekk. Da blir det fort 16", hvis det er like bra eller bedre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Oktober 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2007 Smalere dekk har bedre grep, men bredere dekk ser bedre ut. Du må selv velge hva som er viktig for deg. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MMORE Skrevet Oktober 10, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2007 Men det kan ikke være så stor forskjell på bredden? Merker jeg det? Holder til i Oslo så vinteren er ikke så ekstrem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SeaLion Skrevet Oktober 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2007 Hvis du kjører på ujevn vei (f.eks humpete snøis-dekte veier) så er lettest mulige hjul best (fordi de har mindre bevegelsestreghet enn tyngre hjul og derfor lettere følger alle ujevnheter uten å miste veigrepet). Selv lettmetallet aluminium er dobbelt så tungt som gummi (egenvekt), så på humpete vei bør du ha hjul med minst mulig felger (ikke mindre enn at de går klar av bremser o.l.). På slett asfalt spiller ikke bevegelsetregheten til hjulene så stor rolle, så da kan du ha større felger (og dermed tyngre hjul). Hvis vinterveiene der du bor ofte er dekt av snøslaps eller løssnø, så vil smalere hjul lettere komme ned til asfalten under eller ned på fast dekke. Bredere dekk vil lettere plane oppå snøslapset eller oppå løssnøen. Har du opplevd vannplaning, så vet du litt hva dette betyr. Snøslaps er en slags tyktflytende vann (enda større sjang for planing) og omtrent like glatt. Siter ækt bila har itj baksæta, da e de buss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Oktober 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2007 Smalere dekk har bedre grep, men bredere dekk ser bedre ut. Hmm...for å sette det på spissen...hvorfor bruker ikke Top Fuel da 10" slicks? De har mer marktrykk da... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonny N Skrevet Oktober 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2007 Hmm...for å sette det på spissen...hvorfor bruker ikke Top Fuel da 10" slicks? De har mer marktrykk da... Nå kjører ikke Top Fuel vanligvis på snø og is. Men det gjør f.eks WRC-bilene. Og dekkene de bruker på vinter-rallyene er meget smale. (husker ikke dimensjon i øyeblikket... 165mm brede?) Siter '02 Ford Mondeo ST220 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThunderCable Skrevet Oktober 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2007 Faktisk helt ned til 145 :) Siter 2stk 08' Ecco size 41. X 95' BMW 328i - solgt x 93' Mitsubishi Galant 1.8GLi - skrota x 83' Volvo 245 2.3 GLE - solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kjas&mas Skrevet Oktober 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2007 det kommer jo helt ann på hva slags type vinterdekk det er snakk om. Piggdekk skal helst være smale for å gi piggene mest mulig "tyngde", mens piggfrie vinterdekk gir faktisk bedre grep jo bredere de er (innenfor rimelighetens grenser). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Oktober 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2007 det kommer jo helt ann på hva slags type vinterdekk det er snakk om. Piggdekk skal helst være smale for å gi piggene mest mulig "tyngde", mens piggfrie vinterdekk gir faktisk bedre grep jo bredere de er (innenfor rimelighetens grenser). Var akkurat det jeg tenkte på.. :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SeaLion Skrevet Oktober 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2007 det kommer jo helt ann på hva slags type vinterdekk det er snakk om. Piggdekk skal helst være smale for å gi piggene mest mulig "tyngde", mens piggfrie vinterdekk gir faktisk bedre grep jo bredere de er (innenfor rimelighetens grenser). ... forutsatt at underlaget er fast og tørt (tørr hard is, tørr hardpakket snø eller tørr asfalt). Piggfrie vinterdekk er en av de dårligste dekktypene mot vannplaning, og akkurat som med sommerdekk gjelder det at brede vinterdekk lettere gir planing på vått underlag. Siter ækt bila har itj baksæta, da e de buss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kjas&mas Skrevet Oktober 11, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2007 ... forutsatt at underlaget er fast og tørt (tørr hard is, tørr hardpakket snø eller tørr asfalt). Piggfrie vinterdekk er en av de dårligste dekktypene mot vannplaning, og akkurat som med sommerdekk gjelder det at brede vinterdekk lettere gir planing på vått underlag. såklart det gjør det, det er jo akkurat det samme med brede sommerdekk. Poenget mitt er at det heter seg at vinterdekk skal være høye og smale gjelder de gamle gode (!?) piggdekkene. Når jeg snakker om grep på vinterføre mener jeg grepet og ikke farene for vannplaning. Vannplaning er jo noe som stort sett krever litt hastighet... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Oktober 11, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2007 Vannplaning er jo noe som stort sett krever litt hastighet......og graden av flytende vann er liten ved minus 12ºC... Er vannet flytende,er asfalten ofte bar og piggfrie med litt bredde biter da bedre enn (smale) piggdekk med hard gummiblanding. IMHO. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.