Gå til innhold

Hva er forskjellen på toning og soting av ruter ?

Ranger emnet

Omega-A

Anbefalte innlegg

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg trodde også at toning var en behandling som foregikk slik at man svidde fast "toningen/fargenyansen" i glasset...?

Buskmann:

Mine definisjoner ut fra et bilrelatert synspunkt:

Spoling = Spinning, bare brukes forskjellig alt ut fra talemål.

Drifting er sammenhengende skrensing inn og ut av sving.

Sladding er kun skrensing ut av sving.

Skrens er da man mister feste med underlaget på et eller flere hjul og bilen samtidig ikke er i water i forhold til en rett linje gjennom bilens senter på langs.

Jeg er sikker på at man kan finne avvik på skrens definisjonen min, men det var det nærmeste jeg klarte å formulere.

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar

http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er toning på vinduer i framdørene tillatt ?

Som sagt tidligere her, alt foran B-stolpen er det ulovlig å klistre på film/sote på noe vis.

Var en her inne som sa at det ikke var lov å sote for mye i bakrutene "pga da ser man ikke blålys". Jeg mener det ikke er noen grense på hvor mye man kan sote bak. Enkelte biler har jo heller ikke bakrute. Kassebiler f.eks.

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dr_S:

Viser igjen til lovdata.no/kjøretøyforskriften §31-1:

Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

Edit. Vi kan jo fortsette med å fortelle hva som menes med "i motorvogn hvor innvendig speil kreves":

kjøretøyforskriften §30-3

2. Bil skal ha minst tre speil, hvorav ett skal være plassert innvendig og ett på hver side utvendig. Innvendig speil kreves dog ikke dersom bilen på grunn av bruksområde eller nødvendige konstruktive hensyn er bygd slik at speilet aldri kan brukes.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toning i mine øyne er å legge 75" folie av proffer på alle rutene bortsett fra frontruta for å se pent ut i stil med bilen!

SOTING er sånn typisk. jeg er råner og kjører mye mindre årige i baksetet og vil ikke bli oppdaget, derfor soter jeg med 5% film på bare bakrueten mine..

og det ser JALL ut!!

DSC_6197.jpg?t=1192368021

Ferdiglakkert.jpg?t=1192368089

her har jeg tona rutene selv på begge gamle bila.. begge to i 75% 3m film. det er da de lyseste filmen. ser pent ut. ut mindre attraktivt for snuten!

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt tidligere her, alt foran B-stolpen er det ulovlig å klistre på film/sote på noe vis.

Var en her inne som sa at det ikke var lov å sote for mye i bakrutene "pga da ser man ikke blålys". Jeg mener det ikke er noen grense på hvor mye man kan sote bak. Enkelte biler har jo heller ikke bakrute. Kassebiler f.eks.

Vel.. forskrifter eller ei så kan demfaktisk ikke gjøre deg noe med det! jeg kjenner flere som faktisk har spray lakkert vinduene sine fra b stolpa og bak!

blitt stoppa ofte pga selve bilen, men aldri blitt sagt en dritt på .. hvorfor?.. fordi flere biler ikke har bakruter. derav lastebiler og en del varebiler! det er ikke et krav! DERFOR finnes det et speil at du skal kunne se snuten i speila.

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her har jeg tona rutene selv på begge gamle bila.. begge to i 75% 3m film. det er da de lyseste filmen. ser pent ut. ut mindre attraktivt for snuten!

Du sier at du har tona rutene selv, men noen her sier at toning ikke er film, men du sier at det er den lyseste filmen.

Kan jeg ikke bare dra på Biltema/CD-Cardic, eller andre steder å kjøpe den lyseste FILMEN da, finne frem såpevann og kline på den ?

-

Omega-A

Det er ikke tøft å være død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. forskrifter eller ei så kan demfaktisk ikke gjøre deg noe med det! jeg kjenner flere som faktisk har spray lakkert vinduene sine fra b stolpa og bak!

"jeg kjenner flere som..."

"Broren til en kamerat..."

"Jeg har en onkel som jobbet i politiet for noen år siden..."

"Fetteren min har aldri fått prikk for dette på EU-kontr..."

blitt stoppa ofte pga selve bilen, men aldri blitt sagt en dritt på .. hvorfor?.. fordi flere biler ikke har bakruter. derav lastebiler og en del varebiler! det er ikke et krav!

Hvem skal vi stole på? Deg eller Kjøretøyforskriften?

Som nevnt over så sier forskriften at innvendig speil ikke kreves dersom bilen på grunn av bruksområde eller nødvendige konstruktive hensyn er bygd slik at speilet aldri kan brukes. I alle andre tilfeller skal bilen ha tre speil. Og har man tre speil så skal det være mulig å observere blålys gjennom bakruta.

e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider