Gå til innhold

Hva er forskjellen på toning og soting av ruter ?

Ranger emnet

Omega-A

Anbefalte innlegg

da må jeg bare si at de snutene som har stoppa folka jeg kjenner ikke er godt nokk kjent med forskriftene.

Ikkeno hvisomatte dersomatte en som kjenner en som kjenner en annen som da har beskjente!

Jeg har selv sitti på 2 av gangene da bilen ble stoppa!

rutene er lakkert med svart matt spray lakk! skikkelig jalla! det sa dem ikke en dritt på . for det er ikke et KRAV! om at du SKAL kunne se ut gjennom bakruta!!

såfall lurer jeg på 2 dørs biler som er så korte i ræva at dem ikke har bakruter en gang! cab biler med plast bakruter som du faktisk ikke ser en dritt gjennom. lastebiler med skap/ plan / kran som ikke har bakruter. varebiler som har hverken har bakruter eller har ruter med svarte plastposer klistra over ruta!

om toning er eller soting er 2 forsjellige ting som type film/ kjemikalier / lakk. aner jeg ikke. men jeg kaller TONING å sette en lett film på.

soting ser jeg på som svarte natta selv. er det jeg selv legger i orda!

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

da må jeg bare si at de snutene som har stoppa folka jeg kjenner ikke er godt nokk kjent med forskriftene.

Politifolk er bare mennesker de også. Det faktum at du/dere har sluppet gjennom en kontroll et par ganger betyr faktisk ikke at det som står i kjøretøyforskriften ikke gjelder lengre.

Jeg har selv sitti på 2 av gangene da bilen ble stoppa!

rutene er lakkert med svart matt spray lakk! skikkelig jalla! det sa dem ikke en dritt på . for det er ikke et KRAV! om at du SKAL kunne se ut gjennom bakruta!!

Da prøver vi igjen. La meg sitere kjøretøyforskriftens § 31-1, punkt 3:

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

Mener du fortsatt at det ikke er noe krav om at det skal være sikt gjennom bakruta?

såfall lurer jeg på 2 dørs biler som er så korte i ræva at dem ikke har bakruter en gang! cab biler med plast bakruter som du faktisk ikke ser en dritt gjennom. lastebiler med skap/ plan / kran som ikke har bakruter. varebiler som har hverken har bakruter eller har ruter med svarte plastposer klistra over ruta!

Ok, noen må ha det inn med teskje:

Kjøretøyforskriftens § 30-3, punkt nummer 2:

Bil skal ha minst tre speil, hvorav ett skal være plassert innvendig og ett på hver side utvendig. Innvendig speil kreves dog ikke dersom bilen på grunn av bruksområde eller nødvendige konstruktive hensyn er bygd slik at speilet aldri kan brukes.

Skjønte vi det nå?

e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skremmende hvor mange tråder det finnes om regler rundt soting, og hvor mange som har egne tanker om hvordan dette regelverket er..

3 ganger i denne tråden har regelverket blitt sitert, men likevel er det noen som kommer med sin egen versjon, som har vært presentert og avkreftet 2 ganger de siste 10 postene..

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider