Belia Skrevet Oktober 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2007 Valgets kval: Er det tilrådelig å sette vinterhjul på mine 17 tommere på V70'en? Det står i dag 225/40 sommerdekk på disse felgene, som er originale Volvo Thor-felger. I vognkortet står det 205 dekk, men den er originalt levert med 225/40/17. En bilforhandler sa at piggfrie vinter kunne man ha brede, da det var størst mulig kontaktflate i bakken som var viktig. Jeg er noe skeptisk til dette. Hva tror dere? Siter Belia V70 D5 Summum 2005 945 LT LPG 1997 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Racing_Lars Skrevet Oktober 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2007 etter min logikk så lønner det seg med smale dekk når det er slapseføre, da dekkene ikke flyter så lett oppå slapset. etter min erfaring så har dekk som er bredere enn 205 mye lettere for å spore ihvertfall, men hva vet vel jeg? :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Oktober 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2007 Nå er dekk teknologien kommet så langt at bilene leveres med 225 og 215 dekk på vinter føre. ingen problemer med og bruke det. Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
P.S.P Skrevet Oktober 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2007 er en disk. om smale eller brede vinterdekk her : http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/181308-vinterdekk-pa-15-eller16.html Siter / Audi 90 2.3E Quattro \ Quattro + Diff. Sperre bak + Finnmarks Vinterføre.. Trenger jeg å si noe mer? :D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Oktober 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2007 ingenting som er så bra som smale dekk(155-175)på vinterføre. Det ser dumt ut,men funker fjell! Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Belia Skrevet Oktober 10, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2007 ingenting som er så bra som smale dekk(155-175)på vinterføre. Det ser dumt ut,men funker fjell! 155 på 1650 kg V70 blir vel i overkant rart:) Siter Belia V70 D5 Summum 2005 945 LT LPG 1997 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Oktober 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2007 ingenting som er så bra som smale dekk(155-175)på vinterføre. Det ser dumt ut,men funker fjell! Har du hørt lasteindeks? Hjelper ikke med bra grep hvis dekkene ikke kan bære vekta av bilen. 195/65 R15 tror jeg er det beste kompromisset på vinterhjula. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Oktober 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2007 205 og bredere er ræva på slapseføre. På is og snø funker det fint, men i slaps er det som å kjøre båt. Større kontaktflate innebærer nemlig også at vekten på hver kvadratmillimeter som er i kontakt med vegbanen minsker Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Juristen Skrevet Oktober 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2007 205 og bredere er ræva på slapseføre. På is og snø funker det fint, men i slaps er det som å kjøre båt. Større kontaktflate innebærer nemlig også at vekten på hver kvadratmillimeter som er i kontakt med vegbanen minsker Snodig måleenhet... Hva med å bruke kvadratkilometer? Eller kvadratmikrometer? Mange desimaler blir det uansett, når regnestykket skal gjørs opp :) Men jeg skjønte hva du mente, og jeg er helt enig. Siter Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet Oktober 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2007 Brede dekk + slapse/snøføre er NO go.. Aldri hatt så lite kontroll over bil som når jeg ratta 190'en min på slapseføre med 205 piggfrie. Selvfølgelig hjelper det med tyngre bil, men jeg ville ikke gambla. Har 1700kg bil og kommer til å kjøre på 195-dekk i vinter. Siter -81 Lada 1300S En rullende livsstil -07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car <<=== Stripa, verdens kuleste kattepus! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
leepriest Skrevet Oktober 11, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2007 Kjørte med 215/45/17 på min astra i fjor vinter, og jeg opplevde aldri noe ubehag på noen måter uansett føre. Synes ikke det var noe forskjell fra 185/65/15 som jeg hadde før når det gjaldt slapsføre. Har gått ned til 205/45/17 i år pga at det blitt stort med 215. Skal aldri kjøre med "sykkeldekk" igjen. Bedre komfort ble det også. Siter Mazda 5 Opel Astra G http://www.gauldalgatebil.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Oktober 11, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2007 155 på 1650 kg V70 blir vel i overkant rart:) Har du hørt lasteindeks? Hjelper ikke med bra grep hvis dekkene ikke kan bære vekta av bilen. 195/65 R15 tror jeg er det beste kompromisset på vinterhjula. Det var selvfølgelig satt veldig på spissen da, vet jo at man ikke kan bruke 155 på en v70, men dere tar poenget? Smale dekk er i alle fall best på slapseføre og løssnø,men man ofrer jo gjerne endel for at bilen skal se fin ut... Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gromit Skrevet Oktober 11, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2007 En bil blir aldri pen med vinterhjul innsylta i saltsaus og sånt uansett så. Det som er viktigst er best grep. Å gå akkord med vinterdekka for å spare noen kroner er bare tull. Har akkurat kjøpt meg 4 nye Hakka 5 piggdekk. skal bli stas. Siter 1998 VW Passat 1.8T Tiptronic X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChristR Skrevet Oktober 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2007 205 og bredere er ræva på slapseføre. På is og snø funker det fint, men i slaps er det som å kjøre båt. Større kontaktflate innebærer nemlig også at vekten på hver kvadratmillimeter som er i kontakt med vegbanen minsker Nå har det seg slik at bredere dekk gir også bredere mønster. Det er det samme mønsteret i større skala. Så et større dekk får mer mellomrom, og dermed blir kontakt flaten ganske så lik. Kanskje et par % avvik. Siter 1997 Audi A3 VolksWagen Audi Club Norwegen - Østfold Lokallag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SeaLion Skrevet Oktober 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2007 ChristR: Hadde det kun vært mellomrommene (rillene) som ble økt ved økt dekkbredde så hadde du hatt rett. Men det er ikke kun større kontaktflate som fører til vannplaning. Det er også selve dekkbredden som er et problem. Rillene kan nok pumpe unna en del vann, men ikke uendelige mengder. Tenk på en båt, den skjærer lettere gjennom vannet på langs enn hvis man prøver å kjøre den på tvers, selv om den ligger like dypt i vannet i begge tilfellene. Siter ækt bila har itj baksæta, da e de buss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.