Gå til innhold

Vannlekkasje Passat stasjonsvogn 1996

Ranger emnet

redhot

Anbefalte innlegg

Har en bil av denne typen som snart går under betegnelsen snekke...

Det lekker inn vann i store mengder etter et skikkelig regnskyll. Merket derimot ingenting etter duskregn mellom Oslo og Trondheim.

Har allerede vært å kikket og plukket litt. Spylt gjennom drenskanalene ved vannkassa foran, samt kikket etter hull og åpenbare kilder. Intet hell enda....

Og ja: det er vann! Ikke kjølevæske etc....

1) Finnes det noen "vanlige" steder på akkurat denne bilen som kan være årsaken

2) fuktig i pollenfilteret, samt noe vann i bunn av kanalen inn mot vifta. Er en propp som manglet tror jeg ved høyre sider der det er viskerhull ferdig tror jeg for høyrestyrte biler. Dette har jeg tettet igjen, men til ingen nytte.

Sitter og grubler på om dører kan være årsaken kanskje? Kan det lekke fra døra og ned i dørken hvis drenskanalene her er tette? Burde vel blitt vått på dørtrekket i så fall?

Alle tips mottaes med stor takk! Rimelig lei det her kort sagt...Regner mye i Trøndelagen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde problemer med vannlekkasje på passaten min før jeg også.

Det var en tidligere type passat da, men det var gjennom ene bakdøra.

Det fløyt på gulvet bak førersetet hos meg da, etter den hadde stått rolig i regnvær.

Det blir ikke nødvendigvis vått på dørtrekket på innsiden, for det drypper/renner gjerne rett ned langs ytterveggen i døra.

Poenget er ihvertfall at det skal ha muligheten til å renne vann inn på utsiden av vinduet i nedkant, gjennom døra på yttersiden av et plastikktrekk, også ut i bunn av døra gjennom noen små hull.

Om plastikken har revnet kan dette fort bli et problem. Gjerne også i kombinasjon med at hullene i bunn er tette.

Er verdt en sjekk :)

1998 VW Golf IV 1,8 Highline

Solgt 1989 VW Passat GL Sedan 1,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ikke tror på at det er dørene er at det jo da burde rent på utsiden av kupeen, dvs ned over dørtrinnet og kanalen. Drenshull og nederkant av døra er jo ikke inni bilen for å si det sånn. Men kanskje verdt en sjekk uansett...

Frontruta har vært skiftet for et halvt år siden... Kan jo være den faktisk ja! Rett og slett da det virker som vannet kommer fra oppunder dashbordet og renner bakover. Eneste andre løsning jeg kan se er at det er en vei mellom drenskanalene i vannkassen og kupeen (rusthull), men det var ikke merkbart når jeg spylte gjennom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Hei!

Hadde samme problemet på min bil, trudde det var fronruta, men etter mye nordnorske gloser, fant jeg ut at det kom vann inn der vaieren til panserlåsen går igjennom torpedoveggen.

Vaieren kommer opp atmed vidusviskermotoren. Det var denne gjennomgangsforinga som hadde blitt ødelagt.

Håper dette kan være til hjelp.

Sprit har aldrig løst noen problemer...men det har faen meg ikke melk gjort heller!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekkes!

Har konkludert med at det er lista/døra på førersiden foran.

Er vått på lista som ligger på kanalen, og kun på denne døra. Alle andre er tørre.

Så da er spørsmålet om det er lista eller døra :) Skal rive av dørtrekk og ta en kikk for sikkerhets skyld....

Har hatt samme problem. Det er denne mettal beskyttelsen innenfor døre som ikke er tett, er ikke noe plast i døre så metallet må være tett. Jeg brukte litt tec7 rundt denne, etter det har min bil vært tørr.. Les: Jeg hadde det i 3 av dørene!

Hva som høres bra ut i dine ører, kan kun du bestemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor satt denne?

Har hatt av dørtrekket på høyre foran en gang. Men er å huske det var en stor "isopor" plate som dekket over. Hvor sitter den metall-beskyttelsen? Eller tenker vi på samme ting her nå?

Denne skal du se med en gang du tar av dør trekket. PS har 99 mod, Det er kanskje ikke samme type?

Hva som høres bra ut i dine ører, kan kun du bestemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider