Gjest Skrevet Oktober 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2007 Jeg fikk med 4 vinterdekk (go figure) med bilen min, og to av de er Hakkepelita 4 dekk, så de vet jeg er ok, har alle piggene inntakt. Men 2 stk er Hakkapelita 2 dekk. Jeg spurte en dekkforhandler her om dette, og han mente at dekkene er så gamle at de var ubrukelige. Alle dekkene ser "nye" ut, har masse mønster og har alle piggene inntakt. Men det er vel gummien dette går på. Så er det noen her som har peiling? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr_Ford Skrevet Oktober 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2007 putt dem bak så klarer du også og "drifte" :P Siter -Ford Sierra 2,8i drifter -Ford Sierra 2,0 prosjekt -Ford Scorpio 2,9i bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ssagat Skrevet Oktober 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2007 Hadde selv hakkepelita 2 på bilen min i vinter, funket helt fint selv om de ikke er helt nye. Er nok bare prat fra forhandler for å få folk til å kjøpe nye dekk, like ofte som man skifter olje. Tror ikke du blir å merke all verdens forskjell på hakkepelita 2 og 4 uansett ved vanlig kjøring... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvokim Skrevet Oktober 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2007 det har jo like mye med gummiens mykhet og gripeevne som mønster dybde. gamle vinter dekk blir derfor dårligere med tiden. på siden av dekket står det vilken uke og vilket år dekket er produsert. står etter DOT F.eks 28 01. uke 28 i 2001 Siter # 1996 940 herregårdsvogn # 1969 Amazon 122S Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet Oktober 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2007 DOT koden er det magiske ordet ja. Ligger også et par info-tråder om dekk i \teknisk\supersticky'n. Man KAN jo ta feil, men jeg ser du er nitten år og bor i Norge. Da er det kun én fasit: Først setter du på alle fire hjulene, så etter noen dager bytter du om for og bak. Så etter enda noen dager drar du til dekkpushern din og bestiller fire nye piggfrie dekk! Case closed. Skody has spoken. Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet Oktober 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2007 Kjørte på hakka 2 i hele fjor vinter. Funka greit, men hard gummi. Har heelt ubrukte hakka 2 på herjebilen nå, regner med at det blir helt greit. Ellers har jeg hakka rsi på godbilen, håper det blir mer enn greit. Ellers har jeg skrevet nok nå. Eller? :) Siter -81 Lada 1300S En rullende livsstil -07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car <<=== Stripa, verdens kuleste kattepus! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Oktober 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2007 DOT koden er det magiske ordet ja. Ligger også et par info-tråder om dekk i \teknisk\supersticky'n. Man KAN jo ta feil, men jeg ser du er nitten år og bor i Norge. Da er det kun én fasit: Først setter du på alle fire hjulene, så etter noen dager bytter du om for og bak. Så etter enda noen dager drar du til dekkpushern din og bestiller fire nye piggfrie dekk! Case closed. Skody has spoken. Hva er det du prøver og si her? Jeg er litt trøtt, og hodet mitt forsto ikke noe særlig av det der :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andreee Skrevet Oktober 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2007 han har downs ikke bry deg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Oktober 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2007 Gamle vinterdekk er supre å burne med. Lag noen åttetall og smultringer og bli en av gutta i rånergjengen. Deretter stikker du og kjøper nye dekk. DOT står for øvrig for Department of Transportation, og er ikke en spesielt magisk forkortelse. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240Rallye Skrevet Oktober 11, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2007 Jeg fikk med 4 vinterdekk (go figure) med bilen min, og to av de er Hakkepelita 4 dekk, så de vet jeg er ok, har alle piggene inntakt. Men 2 stk er Hakkapelita 2 dekk. Jeg spurte en dekkforhandler her om dette, og han mente at dekkene er så gamle at de var ubrukelige. Alle dekkene ser "nye" ut, har masse mønster og har alle piggene inntakt. Men det er vel gummien dette går på. Så er det noen her som har peiling? Hakka 2 er ikke for gammelt!! Men nå spørrs det når dem er laget, å hvor dem er oppbevart. Ligger de ute i sola blir de nok harde. Men vil tro du fint kan kjøre på dem!:) Eller hør på dekkforhandleren (han vil antageligvis selge deg 4nye uansett, så møt med 4 nye dekk du ikke har kjøpt der, å de er fortsatt ubrukelige) Siter Volvo S60 2.0l Turbo Volvo 940 GL Volvo 240 GLT Volvo 242 Turbo x Volvo 850 T5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Oktober 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2007 Satt på dekkene i dag. Hakka 4 dekkene foran fungerte utmerket, men dekkene bak var så som så, men de funka nå. Hakka 2 dekkene ble produsert i 2001, sto det ihverfall på dekket. Det sto DOT YL6k hva nå enn i faen det betyr. 2001 fant jeg en annen plass. Men de MÅ da være for gamle ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet Oktober 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2007 Jeg forstår ikke hvorfor du spør? Du har fått høre meninger, nå har du testa de og kommet frem til at de funka. Hvis du mener de er for gamle, kast de. Siter -81 Lada 1300S En rullende livsstil -07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car <<=== Stripa, verdens kuleste kattepus! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sonax Skrevet Oktober 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2007 Satt på dekkene i dag. Hakka 4 dekkene foran fungerte utmerket, men dekkene bak var så som så, men de funka nå. Hakka 2 dekkene ble produsert i 2001, sto det ihverfall på dekket. Det sto DOT YL6k hva nå enn i faen det betyr. 2001 fant jeg en annen plass. Men de MÅ da være for gamle ? Hva spiller det for rolle? Du napper sikkert i brekket oftere på vintern enn jeg napper løken hvis du er nitten som han karn over her en plass sier:cheers: Jef tviler liksom sterkt på at du får noe som helst problem om det er 9000 i sign. din du har de på. En slik bil vil slippe med forhjua og ikke ta styring i svingen før den slipper på rompa, dermed er du relativt trygg hvis du har de beste dekka foran. Så kan du utsette de 2500 du ville betalt for de to nye dekka om du bestemte deg for det, til neste gang vinterdekk er aktuelt og du kanskje har mer cash å rutte med:m'm: Siter Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240Rallye Skrevet Oktober 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2007 Hakka 2 dekkene ble produsert i 2001, sto det ihverfall på dekket. Det sto DOT YL6k hva nå enn i faen det betyr. 2001 fant jeg en annen plass. Men de MÅ da være for gamle ? Hvis du ser på innsiden av dekkene finner du en "Best before" dato på dem.. Foreslår at du finner denne dato`n jeg, så vet du mer hva du bør gjøre. Så dra til ett dekksted, be dem vrenge av ene hjulet ditt, så setter du igang å studere etter dato`n. Kan være litt tricky, men du finner den etterhvert... Siter Volvo S60 2.0l Turbo Volvo 940 GL Volvo 240 GLT Volvo 242 Turbo x Volvo 850 T5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet Oktober 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2007 Haha.. Bilforumet på sitt beste... Du koster på deg å betale dekksjappe for å vrenge av et dekk for å finne best før datoen.. Lurt.. Høres forøvrig snodig ut, har aldri hørt om dette. Spesielt idiotisk ville det vært å ha denne datoen på innsiden av dekket. Er det rart man blir frustrert? Siter -81 Lada 1300S En rullende livsstil -07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car <<=== Stripa, verdens kuleste kattepus! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg