Gå til innhold

Spesialverktøy for å få av felger?

Ranger emnet


stgaup

Anbefalte innlegg

Hei, vet at dette kanskje er et dumt spørsmål, men men... Jeg har nemlig forsøkt å legge om til vinterdekk, men jeg får ikke løs felgene. Får fint løs boltene, men felgene sitter som om de skulle vært sveiset på. Har forsøkt å sparke i dekkene så hardt jeg bare kan men til ingen nytte. Felgene er av type lettmetall, kanskje dette er en del av problemet. Finnes det noen slags spesialverktøy man kan bruke, f.eks. en ters? Jeg tenkte at dersom jeg skrur boltene nesten helt ut, så kan jeg dytte på dem ved hjelp av en ters. Kanskje jeg bare skal levere bilen inn for å få byttet dekk, men det føles unektelig som et nederlag. Kanskje noen har noen triks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slegge funker alltid.

eller hillbilly metoden: skru skruene litt ut (slik at det er litt slækk) og kjør som faen i en sving.

 

ellers kan du gjøre som jeg sjøl liker og gjøre (men jeg har bling bling HARDT stål felger da) stikk ett rør inn imellom eikene eller hulla i felgen og brekk til.

 

om felgene ikke er lakert kan det også funke og varme de opp i mitten.

 

eller så kan du ta deg god tid og spraye på wd-40 regelmessig i to tre dager :D

mazda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rådene. Får prøve med slegge.

Bare ikke treff felgen med slegga....alufelger kan få noen helt-for-jævlige sprekker som du ikke kan se av harde slag,som da finner ut at de f. eks. skal dele felgen når du marsjer avgårde i 120+ på motorveien... Stål,no problem.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gummislegge er det dem bruker på verksted :)

Jeg vet...hadde en kompis som brukte vanlig slegge. Felgen hans traff ei real dump og mer eller mindre eksploderte litt lenger utpå året. Var bare et lite merke på felgen,men når den sprakk kom nesten alle sprekkene fra området med merket...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår