Gå til innhold

Dårlig virkning på brekket etter total overhaling. (100cc 87mod)

Ranger emnet


KennethA

Anbefalte innlegg

Har byttet skiver,klosser,lager og glassblåst nav og calipper. Før dette ble gjort var brekket rustet fast. Nå fungerer det mekaniske fint, og bakbremsene fungerer topp. Men brekket har ikke tilfredstillende virkning. Det klarer såvidt å holde bilen stille når jeg har kassa i drive. Umilig å låse hjula. Mener å ha hørt at man må pumpe eller noe lignende for å få det til å fungere optimalt. Noen tips? Tror ikke det har noe med wirene å gjøre men kan det være det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet skiver,klosser,lager og glassblåst nav og calipper. Før dette ble gjort var brekket rustet fast. Nå fungerer det mekaniske fint, og bakbremsene fungerer topp. Men brekket har ikke tilfredstillende virkning. Det klarer såvidt å holde bilen stille når jeg har kassa i drive. Umilig å låse hjula. Mener å ha hørt at man må pumpe eller noe lignende for å få det til å fungere optimalt. Noen tips? Tror ikke det har noe med wirene å gjøre men kan det være det?

 

Stram mutteren som sitter på braketten rett under brekkhåndtaket.. Altså under bilen der wire'ne kommer..

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiftet wire og klosser nettop på min.Kalipteret må skrus inn for å få inn nye klosser. Monterte sammen uten at wirene var på kalipterene. Pumpet pedalen for at klossene skulle "justere" seg ut. Monterte wirene på kalipterne og til meg ble det bra. Kan vel pumpe pedal selv om wirene er på. men da kan de ikke være stram.Kjørte bilen på bremseprøveren og har ca 10 % avvik på høyre / venstre hjul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiftet wire og klosser nettop på min.Kalipteret må skrus inn for å få inn nye klosser. Monterte sammen uten at wirene var på kalipterene. Pumpet pedalen for at klossene skulle "justere" seg ut. Monterte wirene på kalipterne og til meg ble det bra. Kan vel pumpe pedal selv om wirene er på. men da kan de ikke være stram.Kjørte bilen på bremseprøveren og har ca 10 % avvik på høyre / venstre hjul

 

Stempelet i calipter'n justerer seg selv enten du bruker brekket eller pedalen. Har ikke noe å si.

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei

 

Calipperne på disse bilene er litt dårlige fordi det sitter et stag inni til håndbrekket.

Problemet er at godset inni calipperen rundt staget er tynt og ofte knekker/sprekker.

Da får du ikke brekket til å virke skikkelig uansett.

Så hvis du har prøvd alt uten å få det bra, er det nok bare å bite i det sure eplet og kjøpe ny calipper.

Disse er dyre, men her holder det ikke bare med overhalingssett fordi godset inni som sagt ryker.

Har åpnet slike og sett selv. Det var bare å bytte for meg ihvertfall....

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Calipperne på disse bilene er litt dårlige fordi det sitter et stag inni til håndbrekket.

Problemet er at godset inni calipperen rundt staget er tynt og ofte knekker/sprekker.

Da får du ikke brekket til å virke skikkelig uansett.

Så hvis du har prøvd alt uten å få det bra, er det nok bare å bite i det sure eplet og kjøpe ny calipper.

Disse er dyre, men her holder det ikke bare med overhalingssett fordi godset inni som sagt ryker.

Har åpnet slike og sett selv. Det var bare å bytte for meg ihvertfall....

 

Lykke til

 

 

Den må du forklare litt bedre??

 

Det er ikke noe stag inni der med noe gods rundt som sprekker. Hele greia med at brekket ikke funker, er fordi pakningen rundt brekkarmen blir gammel og morken, så kommer det vann rundt den og brekkarmen ruster fast!.. Når det er fikset, så ligger problemet i wire'n...

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den må du forklare litt bedre??

 

Det er ikke noe stag inni der med noe gods rundt som sprekker. Hele greia med at brekket ikke funker, er fordi pakningen rundt brekkarmen blir gammel og morken, så kommer det vann rundt den og brekkarmen ruster fast!.. Når det er fikset, så ligger problemet i wire'n...

 

 

 

Joda det er et stag inni calipperen.

 

Dette dytter stempelet inn helt mekanisk.

Når du vrir på mekanismen til håndbrekket med wiren overføres bevegelsen inne i calipperen med et lite stag og noe greier inni.

Godset rundt disse delene inni er ganske tynt og det kan knekke eller det kan gå skall av dette. Da får ikke disse delene den støtten de trenger for å bevege seg riktig, og håndbrekket vil ikke fungere ordentlig.

Det kan også hende at dette medfører at brekket "henger" fordi mekanismen inni ikke lenger klarte å gå tilbake til utgangsposisjonen.

Har selv opplevd dette, og tok ut stempelet og så inni calipperen. Dette er det ikke noe man kan gjøre noe med selv, så da er det bare å kjøpe nye eller brukte calippere som er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det er et stag inni calipperen.

 

Dette dytter stempelet inn helt mekanisk.

Når du vrir på mekanismen til håndbrekket med wiren overføres bevegelsen inne i calipperen med et lite stag og noe greier inni.

Godset rundt disse delene inni er ganske tynt og det kan knekke eller det kan gå skall av dette. Da får ikke disse delene den støtten de trenger for å bevege seg riktig, og håndbrekket vil ikke fungere ordentlig.

Det kan også hende at dette medfører at brekket "henger" fordi mekanismen inni ikke lenger klarte å gå tilbake til utgangsposisjonen.

Har selv opplevd dette, og tok ut stempelet og så inni calipperen. Dette er det ikke noe man kan gjøre noe med selv, så da er det bare å kjøpe nye eller brukte calippere som er ok.

 

 

har nettopp overhalt et sett me calipra, har ikkje sett nåke te ditta nei, der er ei gjenga stang på ne måte som beveger stempelet ut å inn når du drar i wiren

 

max_3.jpg

 

her er alle delene

1990 Audi 200 20v tq

1987Audi 90 quattro

1986 Ford sierra 2,0L VRAK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nettopp overhalt et sett me calipra, har ikkje sett nåke te ditta nei, der er ei gjenga stang på ne måte som beveger stempelet ut å inn når du drar i wiren

 

max_3.jpg

 

her er alle delene

 

Hei

Den lille pinnen som ligger rett under gjengestaget til stempelet på bildet er staget jeg mener.

Hvis godset inni calipperen som styrer dette staget ryker vil ikke denne pinnen bevege seg riktig.

Da kan alt kile seg, eller ikke virke i det hele tatt.

Dette skjer visst ganske ofte på disse.

 

Ellers er det helt riktig at armen inn i calipperen også kan sette seg, men hvis man alltid bruker håndbrekket når man parkerer er det lite sannsynlig at det setter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Den lille pinnen som ligger rett under gjengestaget til stempelet på bildet er staget jeg mener.

Hvis godset inni calipperen som styrer dette staget ryker vil ikke denne pinnen bevege seg riktig.

Da kan alt kile seg, eller ikke virke i det hele tatt.

Dette skjer visst ganske ofte på disse.

 

Ellers er det helt riktig at armen inn i calipperen også kan sette seg, men hvis man alltid bruker håndbrekket når man parkerer er det lite sannsynlig at det setter seg.

 

humm, når du sei det er ej ikkje sikker på det er heitl likt på min caliper, der er 3forskjellige calipre til desse, lucas so har girlng to stykk meiner ej på

1990 Audi 200 20v tq

1987Audi 90 quattro

1986 Ford sierra 2,0L VRAK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den lille pinnen har ikke no styring. Styringa på den sitter i skruen som går i stempelet. Det er masse rom rundt den pinnen...

 

 

Vet det er minst 3 varianter her.

På min forrige audi, en 2,2 fra `86 var det ihvertfall slik at godset i calipperen begrenser bevegelsen som blir overført fra manøverdelen og via den lille pinnen og til stempelskruen.

På min hadde et lite skall gått av der. Bevegelsen gikk for langt og da gikk calipperen helt i lås og brekket hang på.

Måtte demontere calipperen hver gang jeg hadde glemt meg og brukt brekket. Litt upraktisk....

Eneste løsning den gangen var ihvertfall å bytte calipper.

Jeg sier ikke at du har dette problemet, men deleforhandlere jeg har snakket med er ihvertfall kjent med dette.

 

Forhåpentligvis er det bare å stramme mutteren på staget som holder wirene midt under bilen. Hvis det hjelper er det ikke noe som er bedre enn det.:hello:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår