Gå til innhold

Mystisk turbo

Ranger emnet

MiNDFLaRe

Anbefalte innlegg

Hei..

Lurte på om noen kunne komme med et lite forslag..

Når jeg kjører "effektivt" :-) si rundt 4000 o/min (med min 98 Passat 1.9 tdi 110hk) så kutter turbo'n noen ganger.. Hvorfor? Skjer spes de gangene jeg gir på litt ekstra i oppover bakker..kjennes ut som jeg treffer en vegg..mister alt moment og må som regel ned i 3. gir for å holde farten ved like..

Må jeg kjøpe ny turbo?

MiNDFLaRe

'98 VW Passat stv 1,9 Tdi -> Famile-racer'n til mor

'96 Hyundai Coupè 2,0 fx -> Lekebilen til far

X '96 Peugeot 306 Xt 1,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mest sansyneligvis så er wastegaten kokset igjen,dvs åpner ikke å slepper ut når turboen gir for mye trykk.må da bytte turbo.kan også være hull i slangen som går inn på vakumklokka på wastegate.

Etter at jeg chippet bilen min (1,8t bensin) så får jeg samme syndromet innimellom. Bilen går i en salgs form for "nødmodus" og turboen lader veldig lite. Det kan være noe med den elektriske ventilen som regulerer turbotrykket, siden du tar tenninga så er den fin igjen. Må gjøre det samme selv på min, men ville ha kjøpt eller lånt meg vag-com og kjørt diagnose på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
Etter at jeg chippet bilen min (1,8t bensin) så får jeg samme syndromet innimellom. Bilen går i en salgs form for "nødmodus" og turboen lader veldig lite. Det kan være noe med den elektriske ventilen som regulerer turbotrykket, siden du tar tenninga så er den fin igjen. Må gjøre det samme selv på min, men ville ha kjøpt eller lånt meg vag-com og kjørt diagnose på den.

Dette stemmer ganske bra! Sitter en liten ventil et sted som vw kaller N75. Hvis den går sund (noe som ikke er uvanlig) så lader turboen alt for mye og da går bilen i nødmodus og kutter ned på dieselmengden for å spare motoren for evt havari! Du får melding om dette med vag-com.

88 Cosworth 2wd

Lenke til kommentar
Del på andre sider