Gå til innhold

et spm om vinterklargjøring

Ranger emnet


Dammed

Anbefalte innlegg

Trenger man å behandle lakken før vinteren, hvis man tok en full runde (cleaning, clay, polish og wax) i juli?

 

Brukt Meguiars step 1, 2, 3 og så har jeg brukt nxt car wash hver gang jeg har vaska bilen, og jeg har prøvd å vaske bilen hver uke med vaskehansken og 2 bøtter.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Vask

- Clay

- Step 1

- Step 2

- Lakkforsegling

- Step 3(voks) 1-2 lag.

 

Knall for vinteren :D

 

Edit: Vask = Grunndig vask og alt.

Sjekk også etter lakkskader og påbegynte "ting", slik at du ikke får en uhyggelig overraskelse til våren. Krinker og kroker som det har blitt slurvite vasket er bla. utsatt vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask bare bilen godt, og legg på 1 el 2 lag med step 3 (wax) så holder det en god stund..Et lag på lørdag, og et på søndag (i garasjen) så holder det en stund, kjøp deg GC shampoen til Megs også så har du en mildere shampo til å benytte om du vasker så ofte som du gjør..kan blande de også da, bittelitt NXT i bøtta og litt GC så er det "litt" sterkere GC du benytter, men tror det holder med GC som sagt, en gang i uker er såpass ofte at møkka ikke setter seg så godt på bilen, men går det 3-4 uker så er det ok med NXTn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, tror jeg legger bare et eller to lag med voks.

 

Skal ordne maskin polering etter vinteren, så fjerning av riper o.l. er ikke høyeste prioritering. ;)

 

Har lagt merke at jeg har et oljelag etter jeg har vasket bilen, hvilken avfettig kan jeg bruke, eller er det fritt valg, siden jeg skal vokse biler senere?

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt merke at jeg har et oljelag etter jeg har vasket bilen, hvilken avfettig kan jeg bruke, eller er det fritt valg, siden jeg skal vokse biler senere?

 

Ikke noe slikt du har da?

touring2.jpg

 

Da må du til med en lakk rens. Så blir den pen igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ca et kork/lokk, fyll opp 2/3 deler med vann først, ha i en kork/lokk såpe og fyll opp resten...mht NXT flaska...

 

Mye såpe er ikke bra, ikke farlig, men det blir såperester etter vask, samt at om du skyller av bilen med hageslange er den ikke like effektiv som en ht-vasker er.

 

Doseringen er jo egentlig 4 caps/lokk pr gallon(3.78liter). MG mener det skal gå fint med den doseringen utenpå for eks #21.

 

Greit å lage seg en målekopp.

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurte på om jeg har gjort nok før vinteren

 

Jeg har vaska den dritgrundig overalt for hånd.. så har jeg polert hele bilen del for del med autoglym (den med rød firkant) polerte dritlenge, og så når jeg var ferdig med det så tok jeg på sånn autoglym gloss (gullfarga firkant, er sånn lakkforsegling) er ikke sikker på hva den het helt.. også tok jeg hele bilen med den også.. Jeg bare polerte felgene med den vanlige røde polergreia. Så tok jeg autoglym glass polish etterpå på alle vinduene.

 

Høres det ålreit ut eller?

Audi 80 1.9 TDi STV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår