Gå til innhold

noen som vet motorbeetegnelse på golf III-tdi 90hk vs 110 hk?

Ranger emnet

turboevensen

Anbefalte innlegg

Motorbetegnelse på 110hk motoren er AFN og det jeg vet av forskjeller utifra lesning på nett er at 110 hestern har variabel turbogeometri eller noe i den duren mens 90 hester'n ikke har det. Annet som skiller disse to er jeg usikker på. Variabel turbogeometri er noe med at den lader ikke like mye hele tiden eller noe ved ett visst punkt men vet hvor mye den skal lade eller no :S kan poste link om jeg finner igjen ;)

vet ikke om 90 hestern har mekaninsk eller elektronisk dieselpumpe jeg ? 110 hk har hvertfall elektronisk ;)

90 hester'n har hvertfall motorkode AHU men tror det er fler andre versjoner og ;)

Lexus IS 200 -99

Golf 3 1.9tdi stv. med div mods -97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90hesteren har elektronisk dieselpumpe den og, og motorene er visuelt veldig like ja, enklest er vel å sjekke motorkoden.

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90 hk tdi som sitter i golf 3 har motorkode 1Z.

Denne har standard type turbo og wastegate som stopper turbotrykket fra å stige når det er kommet på et visst nivå.

Som alle andre tdi-motorer har også denne selvfølgelig elektronisk styrt dieselpumpe.

110 hk har, som sagt, variabel turbingeometri.

Dette innebærer at det er skovler inne i turboen som justerer hvordan eksosen treffer bladene på turboen, og på denne måten kan få raskere spool-up og respons, og samtidig styre luften slik at når trykket er kommet opp på maks nivå, styres noe av luften utenfor skovlene på turboen slik at turbotrykket ikke fortsetter å øke.

Sånn veldig enkelt forklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva måtte du betale for en sån donor bil??

Jeg trenger og en donorbil.

jeg trenger også en donor bila:P

er det noen som vet utvekslingen på girkassen TDK vs TDI?? har hørt at TDI'n er bedre å kjøre med.. da den har lavere utveksling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hva TDK ligger på...

Men på min TDI er turtallet som følger:

5. gir i 120: 2500 rpm

5. gir i 140: 3000 rpm

takker :)

da har jeg vært å sjekket fart/turtall på min TDK..

5. gir 2000rpm - 75km/t

2500rpm - 100km/t

3000rpm - 115km/t

3500rpm - 135km/t

4000rpm - 155km/t

Lenke til kommentar
Del på andre sider