Gå til innhold

Ustabil tomgang, automat sjåk

Ranger emnet


PantheruS

Anbefalte innlegg

Når jeg starter golfen og det er litt kaldt ute går turtallet opp til 2000, så daler det ned, noen ganger helt til 0(bilen stopper). Må gi litt gass hele tiden til bilen blir litt varm, ellers jager han bare opp og ned på turtallet til han har stabilisert seg.

 

I tillegg synes jeg at jeg at bilen går litt ugjevnt på tomgang. Ellers går jo motoren fint. 89 modell golf2 gl, gått 157 000.

 

Når det gjelder det første burde det jo være noe med automat sjåken. Har lite peiling på biler, men lurer på om noen har vært plaget med det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symptom på falskluft! Sjekk om gummipakningen mellom manifolden og "forgasseren" er sprukket, bruk gjerne startgass til dette.

 

 

Bildet under er en monomotronic (populært kalt monopoint), er ikke innprøytning, men en dyse plassert i et spjeldhus. Ser ut som forgasser.

 

04cd6b010e302d36.jpg

 

 

Her har du innsprut, KE-Jetronic 1.75.

 

20041228133112_Billede%20A.JPG

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symptom på falskluft! Sjekk om gummipakningen mellom manifolden og "forgasseren" er sprukket, bruk gjerne startgass til dette.

 

Mener du å spraye startgass rett på gummipakningen fra utsiden, og deretter starte motoren? Den kjemiske blandingen er jo ikke så veldig heldig for slik gummi, men den burde vel ikke ta skade av bare et par ganger :) Syns likevel det høres litt rart ut.

 

HK

Golf 2 1,6L 88. Gamle trofast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du å spraye startgass rett på gummipakningen fra utsiden, og deretter starte motoren? Den kjemiske blandingen er jo ikke så veldig heldig for slik gummi, men den burde vel ikke ta skade av bare et par ganger :) Syns likevel det høres litt rart ut.

 

HK

 

NEI. Start bilen og la den gå på tomgang. Spray så startgass i området rundt pakningen. Om motoren da øker i turtall så trekker den inn luft etter gasspjeldet, noe den ikke skal gjøre.

Gummien tar ikke skade av dette, den er kjemikaliebestandig (sprekker av alderdom).

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres mye smartere ut, ja :D Takk for den oppklaringen.

 

Men det med gummien gir jeg meg ikke på altså:P

 

Nei vel da ;)

 

Startgass inneholder Pentan, (hydrokarboner som i bensin), og gummien tar ikke skade av det. Pentan er skadelig for deg, kroppen din og miljøet, men har ingen oksiderende effekt.

Startgass inneholder også Dietyleter (eter), denne angriper ikke naturgummi (latex), neoprene, nitril eller PVC.

 

Fornøyd nå? :)

 

Men uansett så skal denne i dette tilfellet kun brukes til å finne lekkasjer, er en uhyre kort tidspåvirkning. Man får resultatet umiddelbart, om du heller vil skru i fra hverandre for å lete etter lekkasjer så gjør gjerne det ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vel da ;)

 

Startgass inneholder Pentan, (hydrokarboner som i bensin), og gummien tar ikke skade av det. Pentan er skadelig for deg, kroppen din og miljøet, men har ingen oksiderende effekt.

Startgass inneholder også Dietyleter (eter), denne angriper ikke naturgummi (latex), neoprene, nitril eller PVC.

 

Fornøyd nå? :)

 

Men uansett så skal denne i dette tilfellet kun brukes til å finne lekkasjer, er en uhyre kort tidspåvirkning. Man får resultatet umiddelbart, om du heller vil skru i fra hverandre for å lete etter lekkasjer så gjør gjerne det ;)

 

Ok jeg skal gi meg da :p Fælt til gode kunnskaper du har da, studert organisk/polymerkjemi eller no?

 

Grunnen til at jeg ikke ga meg før var at jeg var skråsikker på at det var en mindre mengde aceton tilsatt startgassen. Denne smelter så og si alle polymerer som finnes på markedet for privatpersoner.

 

Tror jeg skal prøve det trikset jeg og. Har litt lignende problemer, men hos meg har jeg allerede funnet ut at choken er defekt. Men fullt mulig at det er begge deler :)

 

Takk for informativt svar da :P

 

HK

Golf 2 1,6L 88. Gamle trofast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok jeg skal gi meg da :p Fælt til gode kunnskaper du har da, studert organisk/polymerkjemi eller no?

HK

 

Har kun kjemi fra forkurs ingeniør, så kan vel ikke påstå at jeg har studert faget :)

Startgass inneholder ikke aceton, i alle fall ikke de jeg har brukt. Og aceton angriper heller ikke naturgummi, plast derimot....

 

Ha en rivende flott helg :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår