Gå til innhold

Krank vent kit..

Ranger emnet


Roberto

Anbefalte innlegg

Noen som har noe nyttig info om såkalt krank vent kit?

 

Slik jeg har det nå, så går jo all dritten til insuget, og der kommer det noen rare, stygge lyder jeg regner med forsvinner med et slikt kit...

 

Noen som har erfaring\peiling på dette?? Er det noe å ha? Er det bra for motoren?

 

Jeg fant dette settet til bilen min: http://www.et-performance.com/turbo_install.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe en sånn oljesamler med filter på til den slangen som går rett i luftfilteret (olje i IC er ikke gøy), mens den andre slangen som går fra toppdeksel til insugs manifold har jeg blitt anbefalt å beholde... HAr du noen meninger om det`??

 

 

Bare liten oversikt: Det er to slanger, en som spytter fra seg ved luftfilteret, og en som hyler det rett i manifolden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetil

 

Du bør absolutt fjerne den som går rett inn på innsuget også, blir like mye tilgriset der. Bare blend uttaket i manifolden. Har også uttak på min, bare en orginalt, så jeg borra hull i toppdekselet og lagde et ekstra uttak der, begge går inn på den nevnte tanken, inn på siden av en rørformet sak, pustefilter på toppen og drenering i bunnen. Skal du lage drenering så bør du passe på at den går tilbake ned under oljenivået i bunnpanna, ellers kan det bli mottrykk der, og olja vil ikke renne ned.

 

 

Ok. Det jeg har hørt er at den andre slangen (direkte til manifolden) suger til seg diverse stoffer fra veivhuset som ikke er bra for lagre ol.. Derfor burde jeg beholde den.

 

Når turbotrykket slår til, så lukker ventilen og da blirjo ikke noen stoffer dradd ut lenger da.

 

 

Drenering tilbake til blokken gidd jeg ikke, er ikke så gniten på oljen, hehe :) Bruker så goddt som ingen olje uansett så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, slik virker det:

 

Den slangen til manifolden har en liten enveis ventil. Det er en til slange som går til luftfilterboksen.

 

Den til manifolden suger til seg stoffer fra veivhuset ved vaccum (altså før ladetrykket er over "0").

 

Når ladetrykkket kommer, så stenger en ventil i denne slangen. Da må gassene finne en ny vei ut, derfor er den andre slangen ved luftfilteret der.. Denne planlegger jeg å få en "catch can" til.

 

På sugemotor er det litt anderledes, der suger en slange gassene inn i manifolden fra denne andre slangen ved luftfilteret. Da får veivhuset frisk, filtrert luft gjennom seg og fjerner gasser som lager ikke har godt av.

 

En turbomotor har ikke så ofte vacuum (kun når du er "off boost")..

 

Jeg er enda ikke sikker på om jeg skal gjøre som du foreslår og tette begge deler da, har det noe for seg? Hva?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår