Gå til innhold

bruker man standard lengde på staker ved bruk av penta veiv?

Ranger emnet


Sailorboy

Anbefalte innlegg

fått kjøpt inn veiva nå,

 

men skal så bestille staker, og stempler til 2.5l turbo motoren..

 

men hvilken lengder er det "anbefalt" og bruke? på stakena, og høyde på stemplene...

 

er dette noe sten parner "fixer" ?

 

orginal lengde på staker, og kortere stempel?

Mvh Sølve Mortveit

 

*Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil!

*Volvo 142 Taksenket Raggerbil!

*Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Må jo ha stempler med 3mm lavere komp høyde om du skal kjøre med penta veiv og orginal lengde på stakene.

 

Og det er jo ikke det dummeste man kan gjøre i en motor bygget for performance :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er jo ikke det dummeste man kan gjøre i en motor bygget for performance :)

 

blir vell staker fra parner, og mahle smidde tenker eg:)

 

hvordan vill komprisjonsforholdet bli med 3mm lavere stempler? og 531 topp?`

 

skal vell i teorien være standard FT komp da?

 

og angående lagrer, hvilke veivlagrer, og rammelagrer er til og anbefale? er det noen som er "supergode"? som er sterkere enn blybronselagrene?

Mvh Sølve Mortveit

 

*Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil!

*Volvo 142 Taksenket Raggerbil!

*Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir vell staker fra parner, og mahle smidde tenker eg:)

 

hvordan vill komprisjonsforholdet bli med 3mm lavere stempler? og 531 topp?`

 

skal vell i teorien være standard FT komp da?

 

og angående lagrer, hvilke veivlagrer, og rammelagrer er til og anbefale? er det noen som er "supergode"? som er sterkere enn blybronselagrene?

 

Vi må skille mellom kompresjonsforhold og kompresjonshøyde. Kompresjonshøyden avhenger av plassen som er tilgjengelig mellom rådens lilleende og blokk-decket. Dess lengre råder, dess lavere kompresjonshøyde. Lange råder har flere fordeler, men også ulemper. Bruker du Pentaveiv og original rådelengde vil de lavere stemplene komme riktig i forhold til toppen av blokka (blokk-decket), men kompresjonsforholdet vil øke siden volumet før kompresjon vil bli større enn tidligere siden du øker slaglengden med 6 millimeter.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må skille mellom kompresjonsforhold og kompresjonshøyde. Kompresjonshøyden avhenger av plassen som er tilgjengelig mellom rådens lilleende og blokk-decket. Dess lengre råder, dess lavere kompresjonshøyde. Lange råder har flere fordeler, men også ulemper. Bruker du Pentaveiv og original rådelengde vil de lavere stemplene komme riktig i forhold til toppen av blokka (blokk-decket), men kompresjosforholdet vil øke siden volumet før kompresjon vil bli større enn tidligere siden du øker slaglengden med 6 millimeter.

 

 

ok..

 

sjønner hva du mener...takktakk for ny viten:)

 

men hvordan senker eg da komprisjonsforholdet?

blir vell til og frese ut av komp.kammer da?

Mvh Sølve Mortveit

 

*Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil!

*Volvo 142 Taksenket Raggerbil!

*Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må skille mellom kompresjonsforhold og kompresjonshøyde. Kompresjonshøyden avhenger av plassen som er tilgjengelig mellom rådens lilleende og blokk-decket. Dess lengre råder, dess lavere kompresjonshøyde. Lange råder har flere fordeler, men også ulemper. Bruker du Pentaveiv og original rådelengde vil de lavere stemplene komme riktig i forhold til toppen av blokka (blokk-decket), men kompresjosforholdet vil øke siden volumet før kompresjon vil bli større enn tidligere siden du øker slaglengden med 6 millimeter.

 

 

btw...

 

hvilke lagrer vil du anbefale?

Mvh Sølve Mortveit

 

*Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil!

*Volvo 142 Taksenket Raggerbil!

*Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlige glyco elns?

Det gjør ikke noe å frese ut litt i forbrenningsromma. Få litt vettigere form på dem. Er ett par kritiske punkt som kan forårsake tenningsbank der.

Hørte noe om å bruke stempel fra K motor og dreie ned, men ble altfor lav komp når jeg renga litt på det. Ble nede i 7,5:1 elns.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlige glyco elns?

Det gjør ikke noe å frese ut litt i forbrenningsromma. Få litt vettigere form på dem. Er ett par kritiske punkt som kan forårsake tenningsbank der.

Hørte noe om å bruke stempel fra K motor og dreie ned, men ble altfor lav komp når jeg renga litt på det. Ble nede i 7,5:1 elns.

 

 

ja..burde vell kansje vært på 8-8.5 elle no sånn?

 

så bare kjører eg på med orginale lagrer, rett fra Volvo da?

Mvh Sølve Mortveit

 

*Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil!

*Volvo 142 Taksenket Raggerbil!

*Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok..

 

sjønner hva du mener...takktakk for ny viten:)

 

men hvordan senker eg da komprisjonsforholdet?

blir vell til og frese ut av komp.kammer da?

 

Som nevnt kan du senke kompresjonsforholdet ved å bearbeide forbrenningsrommene, men det er nok enklere å dreie av stempeltoppen litt. Eller velge stempler med f eks 2,5 mm kompresjonshøyde i stedet for 3 mm. Uansett bør du regne ut hvilket kompresjonsforhold du vil få med forskjellige kompresjonshøyder osv.

 

Å dreie av stempeltoppen er heller ikke uproblematisk siden det går ut over taktykkelse i stempelet og soliditeten til øvre ringland

 

For å regne ut kompresjonsforholdet må du vite følgende:

  • borr
  • slaglengde
  • volumet i øvre ringland
  • volumet i ventillommer, forsenkninger og eventuelle domer på stempeltoppen
  • avstanden fra stempeltopp til blokk-decket
  • tykkelse og diameter i toppakning
  • forbrenningsrommets volum

 

Har laget meg en formel i excel som regner sammen dette for meg. Nyttig når man bygger en motor fra bunnen :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok....org lagrer med andre ord...

 

og, skulle med andre ord egentli bare sende mail til f.eks sten parner, og si at eg vill ha standard lengde på staker, og noen stempler, som vill gi meg rett komp? han bør vell nesten vite hva som blir brukt...

Mvh Sølve Mortveit

 

*Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil!

*Volvo 142 Taksenket Raggerbil!

*Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår