Gå til innhold

bruker man standard lengde på staker ved bruk av penta veiv?

Ranger emnet


Sailorboy

Anbefalte innlegg

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Som nevnt kan du senke kompresjonsforholdet ved å bearbeide forbrenningsrommene, men det er nok enklere å dreie av stempeltoppen litt. Eller velge stempler med f eks 2,5 mm kompresjonshøyde i stedet for 3 mm. Uansett bør du regne ut hvilket kompresjonsforhold du vil få med forskjellige kompresjonshøyder osv.

 

Å dreie av stempeltoppen er heller ikke uproblematisk siden det går ut over taktykkelse i stempelet og soliditeten til øvre ringland

 

For å regne ut kompresjonsforholdet må du vite følgende:

  • borr
  • slaglengde
  • volumet i øvre ringland
  • volumet i ventillommer, forsenkninger og eventuelle domer på stempeltoppen
  • avstanden fra stempeltopp til blokk-decket
  • tykkelse og diameter i toppakning
  • forbrenningsrommets volum

 

Har laget meg en formel i excel som regner sammen dette for meg. Nyttig når man bygger en motor fra bunnen :)

 

 

du kunne jo godt sendt meg den fila over mail da, om du gidder?(A)

 

to: solmort@online.no

 

hadde vært jævli snilt:)

Mvh Sølve Mortveit

 

*Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil!

*Volvo 142 Taksenket Raggerbil!

*Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selfølgelig så får du det du trenger av parner el en annen som bygger volvo, men går som sagt å regne seg frem til de måla som du trenger.Litt Økotrim ;)

 

ja, sjønner godt hva du mener:)

 

men må ha nye stempler, og staker uansett;D..

 

såda blir d utlegg i massevis uansett!

Mvh Sølve Mortveit

 

*Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil!

*Volvo 142 Taksenket Raggerbil!

*Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker b23et sine stempel og dreier de flate til sug motor og penta veiv. De har jo en forsenkning i topp for å få lav komp i turbo bruk. Du kan glatt ta ev hele den fordypningen og evt litt til i mitten av de for å få til littlavere komp og turbo.

 

Og dreie 3mm på et org. stempel + nede i fordypningen i tillegg ville ikke jeg gjort med tanke på stort effektuttak hvertfall..

Men mulig taket blir tykt nok.. men ville ikke tatt mer enn 2mm nede i fordypningen.. så fresing av komp. rom i tillegg er vel greit

 

kan bruke ford pinto stempel men de er heller ikke egnet for masse hk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dreie 3mm på et org. stempel + nede i fordypningen i tillegg ville ikke jeg gjort med tanke på stort effektuttak hvertfall..

Men mulig taket blir tykt nok.. men ville ikke tatt mer enn 2mm nede i fordypningen.. så fresing av komp. rom i tillegg er vel greit

 

kan bruke ford pinto stempel men de er heller ikke egnet for masse hk. :)

 

Karijord foreslår jo ikke nødvendigvis å ta så mye nede i gropa, snarere i øvre ringland. Men hvis øvre ringland reduseres med 3 mm tror jeg dette området blir veldig svakt, spesielt til turbobruk. For det blir vel en turbomotor?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet han sier han nødvendigvis vil ta så mye nedi fordypningen.. men jeg sier det :) i tilfelle han bygger turbomotor..

 

prøver bare å komme med gode råd!

 

Og gode råd var det, bare trodde du mente at han anbefalte å ta 3 mm nede i gropa :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok sånn ja.. mente 2mm nede i gropa og 3mm på kanten

 

:)

 

Har ikke prøvd å tatt 3mm på kanten ,så vet ikke om det fungerer på høy turboeffekt..

 

Men å ta 2mm i gropa for komp. senk på b23et stempel fungerer fint på motorer med standard slag hvertfall..

 

Vi hobbytrimmere trenger all den taktykkelse vi kan få, så jeg ville gått for et stempel med lavere komphøyde.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår