Gå til innhold

Et lite spørsmål ang kupèlyset..

Ranger emnet

esbandos

Anbefalte innlegg

Hei. Har for tiden problemer med at når man lukker opp dørene på bilen, slår ikke lyset seg på. Funker kun når jeg (fører) åpner døren. Det jeg da lurte på, er om det går an å få sånn som det er i de fleste nye biler, at når du stopper motoren/skrur av tenninga/tar ut nøkkelen e.l, slår lyset seg på.. Har noen noen ideèr om hvordan dette kan gjøres uten alt for mye kunnskap?

Følte ikke for at jeg orka fikle inni de dørknappene til lyset. :)

Håper på svar. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt går;) 1stk relé å en sånn som man kan koble på lyset så det er på i 15sec elns etter man lukker døra osv.

Kjøp et relé som "skrur seg på" når det ikke får strøm.. Så kobler du det relét på en pinne bak på tenningslåsen som ikke har strøm når du skrur av tenninga.. Også kobler du deg inn på ledningen som går til intr. lyset å setter på den "forsinker'n" Da skulle det funka sånn ca.. Om jeg ikke tenker feil sånn i farta.. Vet ikke helt åssen den forsinker'n fungere så det kan hende det blir no rart akkurat når det gjelder den.

1985 Volvo 244 - Bruksbil med stuk

1964 Chevrolet Impala SS - Prosjekt

1967 Volvo Amazon 2dr - Prosjekt

1977/88 Chevrolet Caprice - Raggarvogn

1990 Volvo 245 - Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Du er inne på noe der ja.. Men den forsinkeren.. Trenger ikke den strøm for å holde seg igang? Å hvordan får lyset strøm når jeg ikke har strøm noen plasser..? :P

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trekker jo opp en egen strøm til relét.. Så når du skrur av tenninga så får jo ikke relét styrestrømen sin noe mer.. Så da "skrur det seg på" å da får du strøm til den forsinker'n.. Men som sagt vet ikke helt åssen den fungerer. Om den får strøm å skrur holder seg på så å så lang tid til den kutter strømmen ut fra seg.. Eller om den er på så lenge den får strøm å lader seg opp å når strømmen inn til den blir kutta så lader den seg ut.. Men det vet jeg ikke som sagt.. Men det går. det er jeg sikker på. oM ikke sånn som jeg sier nå, så er det iallfall en måte.

1985 Volvo 244 - Bruksbil med stuk

1964 Chevrolet Impala SS - Prosjekt

1967 Volvo Amazon 2dr - Prosjekt

1977/88 Chevrolet Caprice - Raggarvogn

1990 Volvo 245 - Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh.. nå skjønte jeg hva du mente ja.. :P

Hørtes jo ut som en ganske rimelig grei løsning det du hadde der.. Mulig jeg går for den, om ingen andre kommer med smartere løsninger..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel kondensatorer som holder på strømmen i x antall sek. i de forsenka kupelys releene..

Så et sånt rele er vel løsningen på problemet..

Om ikke lyset fungerer på andre dører enn førerdør så er det mest sannsynlig pga. korrodert bryter.. den på førerdør brukes mest og er dermed i fin form.. mens de andre er lite brukt og kan irre og dermed ikke jorde når du åpner døren.. prøv med kontaktspray/rustløser og trykk de inn ut noen ganger.. ta av bryter/kobling og ta av og spray litt der også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider