Gå til innhold

Polering rundt nylakkerte områder

Ranger emnet

stian90

Anbefalte innlegg

Har nettopp tatt en del rustflekker rundt om bilen, og har stått i en 10-12 dager nå å herdet. En del av de er store, så man ser godt hvor den nye lakken er og hvor den gamle er, siden mye av dette arbeidet ble gjort på panseret.

Dessuten har lakken blitt litt mattere rundt området fra ny til gammel lakk, pga lakkstøvet som la seg rundt der jeg stoppa å lakkere.

Lurer på hvordan jeg skal gå frem nå. Har nettopp tatt en grundig vask av bilen med Meguiars Bilshampoo, og skal nå polere bilen med Megiuars step 1, 2 og 3 (paint cleaner, polish og wax).

Skal jeg begynne rett på paint cleaneren eller skal jeg rubbe områdene først? Skal jeg rubbe rundt bare, eller på den nye lakken og? Hvor lenge skal rubben isåfall virke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså,en gammel bil med steinsprut og masse rust,åsså bruker du: "Meguiars Bilshampoo, og skal nå polere bilen med Megiuars step 1, 2 og 3 (paint cleaner, polish og wax)." ?

Bruke masse penger i dill & dall forså å flekke med spraybox,forså å muligens polere???

ETT SPM: Hvorfor bruke så mye penger på en sånn bil som har så mye steinsprut og rust?

Har jeg vært deg,ville jeg bare gidd faen eller kostet på meg en renovering av hele bilen.

Roser er røde, fioler er blå, jeg har splittet personlighet,det har jeg å!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har flekka panseret, hva er galt i det?

Det er en gammel bil med masse rust og steinsprut.

Sprayboks, ja..

panser er det som blir lagt mest merke til på en bil...

ingen lakkerere vil flekke panser.. hele panseret eller ingenting.

med mindre du har hatt utflekkningstynner på "utflekkinga" di så er det ikke sjans å få polert det panseret bra. du kan kansje få utligna fargeforskjellen noe.. men du vil uansett få en dårlig overgang som vil kjennes litt ru ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.

Jon Arne og mazdator

Jeg forteller jo ingenting om det er en gammel Mazda 323 med null verdi eller en ny Ford Mondeo.. trenger bare en liten fremgangsmåte her. Ikke folks meninger om hvor teit jeg er som hiver meg ut på noe sånt kødd.

Bilen er en førstegangsbil. Bil som jeg kan øve meg på.. Bilen er gammel, har gått 260.000km. Jeg tviler på at den har så veldig mye levetid igjen, og da er egentlig resultatet "det samme". Jeg driter jo ikke i resultatet, tverdt i mot. Når jeg tar rusta legger jeg litt arbeide i det å prøver å gjøre så godt jeg kan. Men blir det ikke perfekt, så samma faen det vel? Bilen var verdt 5000kr da jeg starta, så utfallet får bli det det blir. Hadde det vært en bil til 30 lapper, hadde jeg ikke starta å flekka på panseret selv, selvfølgelig. Lakk ser mye bedre ut enn masse rustflekker som er brune og har bobla seg opp. Det har vært mildt sagt overalt. Rundt antenne, på dører, på panser, hjulbuer osv. For å si det sånn har jeg ikke bare fjerna det, lakka over. Jeg har brukt 2x rustbullet, metallsparkel og 2x rustbullet over der igjen. Og nei, jeg har ikke fylt igjen rusthull med sparkel.. Det får en sveiser isåfall fikse.

Greia er liksom bare å ha en bil som kan gå noen år til, men som ser noglelunde ålreit ut.

Men takker for svar.. konklusjon: Det blir ikke bra uansett? Rubbing er ikke noe vits å prøve engang? Det er snakk om en overflate som kjennes litt matt ut, men som ikke ser matt ut. Akkurat som en bil med oksidert lakk, bare ikke med den falma fargen. Du kan egentlig si at det er tynt lag med lakkstøv, og etter det jeg har lest flere steder, kan lakkstøv kan poleres bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.

Jon Arne og mazdator

Jeg forteller jo ingenting om det er en gammel Mazda 323 med null verdi eller en ny Ford Mondeo.. trenger bare en liten fremgangsmåte her. Ikke folks meninger om hvor teit jeg er som hiver meg ut på noe sånt kødd.

Bilen er en førstegangsbil. Bil som jeg kan øve meg på.. Bilen er gammel, har gått 260.000km. Jeg tviler på at den har så veldig mye levetid igjen, og da er egentlig resultatet "det samme". Jeg driter jo ikke i resultatet, tverdt i mot. Når jeg tar rusta legger jeg litt arbeide i det å prøver å gjøre så godt jeg kan. Men blir det ikke perfekt, så samma faen det vel? Bilen var verdt 5000kr da jeg starta, så utfallet får bli det det blir. Hadde det vært en bil til 30 lapper, hadde jeg ikke starta å flekka på panseret selv, selvfølgelig. Lakk ser mye bedre ut enn masse rustflekker som er brune og har bobla seg opp. Det har vært mildt sagt overalt. Rundt antenne, på dører, på panser, hjulbuer osv. For å si det sånn har jeg ikke bare fjerna det, lakka over. Jeg har brukt 2x rustbullet, metallsparkel og 2x rustbullet over der igjen. Og nei, jeg har ikke fylt igjen rusthull med sparkel.. Det får en sveiser isåfall fikse.

Greia er liksom bare å ha en bil som kan gå noen år til, men som ser noglelunde ålreit ut.

Men takker for svar.. konklusjon: Det blir ikke bra uansett? Rubbing er ikke noe vits å prøve engang? Det er snakk om en overflate som kjennes litt matt ut, men som ikke ser matt ut. Akkurat som en bil med oksidert lakk, bare ikke med den falma fargen. Du kan egentlig si at det er tynt lag med lakkstøv, og etter det jeg har lest flere steder, kan lakkstøv kan poleres bort.

til en viss grad kan lakkstøv poleres bort.. men utkanten av der du har lakkert så er det så å si umulig...

men hadde jeg vært deg så hadde jeg lakka hele panseret. det tar ikke så lang tid det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider