Gå til innhold

Dere med 8v, når girer dere?

Ranger emnet


B.T.i

Anbefalte innlegg

Dere som har 8v, uansett om det er 1,6 eller 1,8 eller GTI..

Når dere f,eks kjører kapp(På bane såklart) med kompisen deres rett frem, når girer dere?

 

Har lagt merke til at min motor drar desidert best på "lavt" turtall, dvs før ca.5000rpm,

Så hvis f,eks jeg og kompisen min ligger side om side så drar han ifra når jeg kommer over f,eks 5500rpm, men når jeg girer så drar jeg innpå/ifra..

 

Vet at 8v ikke er noen turtallsmaskin da:)

Noen som har tilgang til en effektkurve på orginal 8v?

 

Jeg spør ikke fordi jeg tror at jeg har racerbil e.l., bare fordi jeg lurer på når det er mest hensiktmessig å gire for best akselerasjon.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det flater ut over 5000 r/min er at de fleste Golf 2 enten det er 1.3, 1.6 eller 1.8 har sitt max angitte kw/hp mellom 5000 til 5500 r/min avhengig av modell. 1.8 GTI 16V leverer forøvrig 139 hp ved 6100 r/min. En 1986 1.6 liter 75 hester har sitt maksimale dreiemoment på 123 Nm ved rundt 2500 r/min. :)

 

Men du med din bil bør gire når du har passert 5200 ettersom jeg ser du har en 1.8 90hp (ikke vent til 5500 - da har du allerede tapt noen hundredeler) :race

VW IV R32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært borti Golf 2 noe da...men han skriver selv at han merker det ikke er noe sprut etter 5500 og kompisen drar ifra - leser bare at bilen hans originalt har kurvetopp på 5200, så da ville jeg giret når pilen nærmer seg midt mellom 5000 og 6000 hvis det føles riktig. :)

 

Ellers blir jo dette fryktelig forskjellig fra bil til bil og i forhold til om disse er originale med tanke på f.eks chip/kam.

 

Min bil har peak på 6400 r/min og jeg kjenner at det ikke er noe å hente på å dra den videre opp på rødlinjen.

VW IV R32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skift kam, hjelper i alle fall litt på saken. Girer før 7000 omdr!

 

Vurderer saken, også siden jeg har kjøpt en Zenith 2B5 gasser som visstnok skal gi litt mer krutt:)

 

Grunnen til at det flater ut over 5000 r/min er at de fleste Golf 2 enten det er 1.3, 1.6 eller 1.8 har sitt max angitte kw/hp mellom 5000 til 5500 r/min avhengig av modell. 1.8 GTI 16V leverer forøvrig 139 hp ved 6100 r/min. En 1986 1.6 liter 75 hester har sitt maksimale dreiemoment på 123 Nm ved rundt 2500 r/min. :)

 

Men du med din bil bør gire når du har passert 5200 ettersom jeg ser du har en 1.8 90hp (ikke vent til 5500 - da har du allerede tapt noen hundredeler) :race

 

Kurven faller vel ikke så fort etter 5000rpm at det lønner seg å gire allerede da? Må ikke glemme girkassen og diffen som multipliserer momentet. Kan godt tenkes du har mer moment ut på hjula ved rødlinja, enn om du skifter opp tidligere til neste gir

 

Jeg har ikke vært borti Golf 2 noe da...men han skriver selv at han merker det ikke er noe sprut etter 5500 og kompisen drar ifra - leser bare at bilen hans originalt har kurvetopp på 5200, så da ville jeg giret når pilen nærmer seg midt mellom 5000 og 6000 hvis det føles riktig. :)

 

Ellers blir jo dette fryktelig forskjellig fra bil til bil og i forhold til om disse er originale med tanke på f.eks chip/kam.

 

Min bil har peak på 6400 r/min og jeg kjenner at det ikke er noe å hente på å dra den videre opp på rødlinjen.

 

 

Ja, det virker logisk å dra den litt over maks effekt i f,eks 2gir for å havne nærmest mulig maks effekt i 3gir:)

 

Får vel skaffe meg shiftlight:cool:

 

Passaten drar jeg som oftest til turtalls sperra på 6000 rpm.

 

Er det jeg også har brukt å gjort, men det er først når jeg ligger side om side med en annen bil at jeg merker forskjellen på å gire tidlig og sent:)

 

Takk for svar folkens:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår