Gå til innhold

[B]Isolering av en rekleks kasse???????[/B]

Ranger emnet

Eizpen

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal bygge en 2 delt refleks kasse for to bass elementer har voulum og det meste annen info jeg trenger men så lurer jeg på siden den er en refleks kasse er det noen grunn ti å isolere da?? eller der det bare å bygge kassa uten å isolere den?? :hvaskjera

!Caution! -Risk Of Vibration Injury!.

This vehicle is equipped with a soundsystem easily capable of producing dangerous sound and vibration levels.

-Use appropriate protection.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg skal bygge en 2 delt refleks kasse for to bass elementer har voulum og det meste annen info jeg trenger men så lurer jeg på siden den er en refleks kasse er det noen grunn ti å isolere da?? eller der det bare å bygge kassa uten å isolere den?? :hvaskjera

Jeg ville lagt inn 1cm "liggeunderlag" da dette demper vibrasjoner i kassa. Masse dempeull og slikt mener jeg er bortkasta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper isolasjon mot resonans i kassa?

Isolasjon, eller dempematriale som jeg liker å kalle det, KAN hjelpe mot stående bølger i kassa.

Det virker kun når tykkelsen på isolasjonsmaterialet er tykkere enn lengden av en kvart bølgelengde av frekvensen man skal dempe.

Når man vet at bølgelengden på subfrekvensene ligger mellom 4,25 til 17 meter (for 80Hz ned til 20Hz)skjønner man at man ikke får dempet de uten videre med litt ull eller vatt.

Eneste måten å hindre resonans i en basskasse er å bygge den så stiv som overhodet mulig.

Når det gjelder subfrekvenser er stiv kasse en død kasse.

Isolasjon som liggeunderlag, blygummi og asfaltplater har ingen effekt med mindre man har bygget en så løen kasse at den er full av andre ulyder.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:confused: Så det dere mener er at jeg burde kansje dempe med ca 1 cm dempemateriale for å være sikker?

Jeg legger altid inn 1cm hard plast (liggeunderlag plast)

Da jeg lager spinkle kasser siden jeg ikke ønsker for stor vekt i bilen.

Jeg bruker altid kun 26mm MDF og avstiver midt i kassa mellom de største flatene, event skråde avstiver om sub er i veien for avstiver. Og ellers dobbelt plate i hjørner.

Har testa en del ganger, og syns jeg får bedre lyd med 1cm isolasjon.

Har levert kasser til folk uten denne 1cm. Men de fleste ønsker denne "dempingen", etter lytte test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger altid inn 1cm hard plast (liggeunderlag plast)

Da jeg lager spinkle kasser siden jeg ikke ønsker for stor vekt i bilen.

Jeg bruker altid kun 26mm MDF og avstiver midt i kassa mellom de største flatene, event skråde avstiver om sub er i veien for avstiver. Og ellers dobbelt plate i hjørner.

Har testa en del ganger, og syns jeg får bedre lyd med 1cm isolasjon.

Har levert kasser til folk uten denne 1cm. Men de fleste ønsker denne "dempingen", etter lytte test.

Spinkle kasser med 26mm mdf???

Jeg hadde satt stor pris på om du kan forklare meg hva lydforskjellen ligger i, og aller helst hva du tror skjer med lyden i kassa når du legger i liggeunderlaget ditt.

Mvh

Dag Johansen

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. er jo egentlig enig, men fikk bare så lyst å svare på like "konstruktiv" måte.

Spør du meg så er jeg den eneste som har kommet med et konstruktivt svar i denne tråden, så jeg ser ingen grunn til at du leker internettpoliti i denne tråden.

Eneste grunnen til at jeg svarer kort og kontant er at jeg er lei av at folk kommer med totalt ubegrunnede svar, det er en uting!

Mvh

Dag Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider